07.08.2009, 00:00
Tardunud aeg ja ohtlik vaikus
ON-grupi näitus “ON AEG”
(kuraatoor Lylian Meister) Tallinna Kunstihoones kuni 16.
augustini.
Aastal 1989 kokku tulnud ON-grupi näitus
mõjub kummastavalt retrolikuna, ehkki tegemist on värskete
töödega. Saatematerjalid sedastavad ühelt poolt, et tegu ei ole
kohe päris kindlasti “mälestusnäitusega”, kuigi
näituse puhuks üllitatud rühmituse ajaleht on selgelt
retrospektiivse iseloomuga ja Kunstihoone-poolne väljapaneku
lühitutvustus paneb ON-seltskonna paika määratlusega “oli
möödunud sajandi lõpukümnendil meie tarbekunsti
lipulaev”. Tundub kõnekas, et ehkki rühmitus esines
ühiselt viimati viie aasta eest, pole ükski arvustaja seni uut
näitust iseloomustanud mõningast kvalitatiivset uuenemist eeldava
määratlusega “comeback”. ON-grupp teeb justkui
kõike sedasama mida ikka. Raske öelda, mis õieti
üldpildile retromaigu annab: ehk tõik, et tegu on kunstiga, mis
lähtub mingi materjali kõrgprofessionaalsest valdamisest,
või siis äratundmine, et kunagine vahetegemine
“päris-” ja tarbekunsti vahel ise on üha formaalsemaks ja
mõttetumaks muutunud ning installatsioonide või objektikunstina
esitletav klaas, keraamika või tekstiil pole midagi imelikku. Või
seab kadunud piiride alalhoidmine ise kunagised piiririkkujad ajas
paigalseismise valgusesse?
Mõnigi töö võiks
ju toimida ka mõne mitte-tarbekunstifoonilise näituse
kontekstis.
ON-grupil pole olnud selget programmi, selle arvukate
liikmete loomingut on sidunud pigem sarnased lähtekohad ning jagatud
esteetilised väärtused. Nende tegevus uuendas kahtlemata ettekujutust
Eesti tarbekunstist, ehkki üheksakümnendate alguse kui isehakanute
ajastu kontekstis oli tegemist võrdlemisi rahumeelsete
revolutsionääridega. Hulk värskelt ERKIs vana malli järgi
väljakoolitatud tarbekunstnikke tõstis mässu Eesti senise
tarbekunsti kitsukeste raamide ja funktsionaalsuse kammitsate vastu, ent seda
lahingut vastu võtmas polnud enam õieti kedagi, sestap nimetab
Jaan Elken näituse ajalehes gruppi õigusega “võitjate
rühmituseks”.
Kes neid kritiseerikski? Väljapanek
on väga ühtlane, läbinisti professionaalne, tehniliselt ja
esteetiliselt kvaliteetne, suurepäraselt kujundatud, sisult
eneseküllane ja mittekonfliktne.