Skeem toimib nii: inimesele jäetakse mulje, et ta võib midagi ahvatlevat võita või teada saada, kui oma mobiiltelefoni numbri annab, tegelikult aga muudetakse ta Portugali firma Tim w.e. (tuntud ka kui natta.com) “püsikliendiks”.

Mulle potsatas postkasti selline kiri: võid võita tutvumislennu purilennukiga – ei mingit juttu automaatsest liitumisest “teenusega”. Tavaliselt kustutan sellise spämmi, aga seekord – ei tea, mis mulle sisse lõi. Klõpsasin ja leidsin end justkui kingitus.ee saidilt (ainus logo saidil, pealegi vasakul üleval nurgas). Kusagilt ei loe välja, et tegu on Portugali firma mobiilteenustega liitumisega. Numbri sisestamise järel sain SMSi, millest jääb mulje, et nüüd tuleb purilennukiga lendamise soovi ka telefoni kaudu kinnitada.

Tagantjärele selgus: juba kinnitamisel kasseeriti 50 krooni ja see jätkus igal nädalal. Teiseks: reklaamsaidil on tõesti kõige all imepisikeses kirjas teade, et ühtlasi liitutakse “iseuueneva teenusega”. Aga kui palju inimesed neid kirbukirjas tekste uurib, eriti internetis?

Muidugi on kõik need reklaamikampaaniad, purilennukiga lendamine või midagi muud, suitsukate. Siin taga on terve tööstus, kõik selleks, et sihilikult eksitada inimene kinnitama, justkui sooviks ta “teenust”. Siis saab temalt iga nädal raha kasseerida, seda ka siis, kui ta üleüldse mingit teenust ei kasuta.

Selle skeemi ohvreid on üle 2500.

Aga analoogsed on reklaamid, kus kutsu­takse üles oma surmakuupäeva, IQd, armuõnne vms teada saama. Kõik see on tillitamine.

Portugali firma esindaja Ricardo Duarte loomulikult eitab, et tegu oleks kuidagi kahtlaste meetoditega klientide püüdmiseks. “Auhinnad pole lollitamismeetod, vaid nagu kingitused…”

Ning nii tarbijakaitse kui mobiilifirmade arvates on asi JOKK.

EMT pressiesindaja arvab, et firma on nagu Eesti Post, kes toimetab kohale ka kahtlase sisuga kirjad – mis alust on keelduda? Jah, EMT on kehtestanud kohustuse, et iganädalane kukrukergendamine peab teenuse tutvustuses olema “nähtaval kohal ja selgelt tuvastatav”. See on aga “väga vaieldav” ja EMT “ei saa sekkuda teiste ettevõtete tegevusse”. Heakene küll, aga kas koostööpartnereid ei saa tõesti valida?

Tarbijakaitseamet nendib, et kaebusi laekub ja probleem on olemas. “IQ-testi” saidi suutsid nad sulgeda, aga “ausad kelmid”, nagu neid internetis nimetatakse, on muutunud rafineeritumaks. Peenikeses kirjas tekst on tõesti juurde tulnud. Aga kui see pole tarbija eksitamine, mis see siis on?

Kokkuvõttes. Kui mul enne oli internetireklaami osas mingigi lootus, et kõik pole eksitav jama, siis nüüd tundub, et selline JOKK-skeem teeb karuteene kogu internetireklaamindusele. Saadan kõik prügikasti. Nii on kindlam.