TopToursi häving oli Eestis uni­kaal­ne: esimest korda jäid reisikorral­daja kliendid välismaale lõksu. ­Kat­rin Malm Tarbijakaitseametist ütleb, et Estonian Airilt 1,5 miljoni krooni eest evakuatsioonilende tellides käis ta tagatiskindlustuseks oleva 3 miljoni krooniga ümber säästlikult, küsides pakkumist ka SmartLynx ­Airlinesilt. TopToursi laibast vaid veidi maad ­eemal vaagub hetkel aga hinge teinegi reisikorraldaja Travel In. Džentelmenliku žestina on Travel In otsustanud kõik kliendid siiski reisile saata, kuid võlgu ollakse koostööpartnereile: ainuüksi India ettevõte Destination Indus Holidays Pvt. Ltd teatas 29. mail, et neile tuleb Travel Inil ära maksta veel 320 412 eurot. “Metsaläinud investeering, muud ei midagi,” ütleb firma suuromanik olnud Janek ­Tammemäe napilt, viitab asjaolule, et teised äripartnerid on sadade tuhandete eurodega “üle lasknud” ka neist.

Firma väikeomanik Marina ­Laik­jõe rõhutab telefonivestluses emotsio­naal­selt, et pole Travel Ini igapäevase juhtimisega kuidagi seotud, ent Eks­pressile edastatud e-kirjad jätavad tema kaasatusest veidi teistsuguse mulje. “PS. Kahjuks ei ole mul saamata jäänud palkade väljamaksmiseks vahendeid,” ütleb allkirja “Marina” kandev e-kiri, mille üks töötaja Ekspressile lähetas. “Olen väikeosanikuna aidanud firmat maksimaalselt ja kaotanud reaalselt hulga raha, mida minul tõenäoliselt ei õnnestu kunagi tagasi teenida. Mul on väga kahju. [–] Teile teadmiseks: firma Estlive (uus reisifirma, mis tegutseb Travel Ini ruumides ja millega pr Laikjõe enda kinnitusel kuidagi seotud ei ole – Toim.) on eraldi seisev reisifirma, kes ei ole kuidagi seotud Travel Ini omanikega ja kes ei ole kohustatud maksma Travel ini võlgu (kaasa arvatud saamata jäänud palgad).”

Märkimisväärselt on kõik Travel Ini Tallinna kontori neli töötajat jäänud hetkel lapsehoolduspuhkusele.

Suuremad kindlustused

Alates mai keskpaigast peaks kliendid olema paremini kaistud. Uus turismiseadus ütleb, et tšarterlende tegeva reisikorraldaja tagatiskindlustus peab olema vähemalt 7 protsenti tema aastakäibest ning katma kogu raha, mida reisikorraldaja oma tulevaste tuuride eest ettemaksuks korjata plaanib (Kat­rin Malm Tarbijakaitseametist möönab, et praktikas puuduvad riigil võimalused kontrollida, milliste summade eest reisikorraldajad igal konkreetsel ajahetkel oma tooteid müünud on).

Suuremad tagatised ei tähenda aga seda, et oht veel mõne reisikorraldaja pankrotiks kadunud oleks. Konkurents on tihe: ainuüksi Türgi suunal saab Tallinnast iga nädal väljuma üheksa edasi-tagasi tšarterit, lisaks otsereisid Kreekasse, Bulgaariasse ja mujale, sellal kui kliendid on viimase hetke odavpakkumistega ära harjutatud ning varajasi ettemakseid teha ei soovi. Süüdistada pole võimalik: mälestus sellest, kuidas Reisima.net veel tänavu turismimessil reise müütas ja päev pärast messi lõppu teatas, et endale võetud kohustusi täita ei suuda, on veel värske. Muide, hüüdlause “Reisimine on odav” on reisima.neti kodulehel üleval siiamaani. 27. mail 2010 toimus Reisima.neti kaubamärgi all opereerinud Digistar Group OÜ küsimuses pankrotimenetluse raugemine, mis üldjuhul tähendab: surm ka ei võta sealt, kust midagi võtta ei ole.

Mida saaks klient teha riskide hajutamiseks? Levinud tarkus on kaasata palju vahemehi. Maksta krediitkaar­diga, kuid ikkagi mitte osta otse reisikorraldaja käest, kuna toodet vahendanud edasimüüja hoiab raha omakorda mõne aja enda käes. Tõsi, näiteks reisibüroo ­Kaleva Traveli juht Merike Hallik väidab, et pika maksetähtajaga enam ei arveldata ja nemad olevat kogu raha TopToursile üle kandnud (see on ka põhjus, miks Kaleva neilt TopToursi reisi ostnuile midagi hüvitanud pole). Kuna koos rahaga saab üle antud ka vastutus, eelistavad edasimüüjad vahendatud teenuse eest üldse võimalikult kohe reisikorraldajale tasuda. Lisaks on nõrgimail tegijail rasvakiht nii õhuke, et pikka ootamist nad lihtsalt välja ei kannatata. Sven Lõokene Reisieksperdist ütleb, et nemad lõpetasid TopToursiga edasimüügilepingu pooleteist aasta eest just sel põhjusel, et Top üritas maksetingimusi karmistada kaks korda ühe kalendrikuu jooksul: “Nägime selles probleeme likviidsusega.” Ja ka selles on vihje: respektaablimad reisibürood püüavad üldjuhul müüa enam-vähem usaldusväärset kaupa.

Turismis naeratatakse viimse hetkeni

Kes otselennuga soojale maale tahab, peab osalema loosimises. ­Teadaolevalt olid TopToursil eesolevaks sügiseks gran­dioossed plaanid: kavatseti haka­ta korraldama tšartereid ­Gambiasse, Kenyasse ja Goasse. Aafrikas käis TopToursi jaoks reisipakette kokku panemas legendaarne turismiärinaine Margit Rebane-Pent, kelle käe all läks kunagi pankrotti Wris Toursi nimeline firma. Kuulduste kohaselt jäi Rebane-Pent Aafrikas tehtud töö eest ilma lubatud tasust, mis on inimlikult kurb, kuid mitte oota­matu. Nagu Rebane-Pent ju ise ­hästi teab, hoitakse turismis ees naerunägu kuni surmakrampide alguseni. “Sel hetkel, kui üks firma ütleb, et tal on olukord hull, võib ta kohe uksed kinni panna,” tõdes Rebane-Pent aastal 2003 pärast Eesti toonase esireisikorraldaja Wris Toursi ­pankrotti. “Ei saa ju öelda, et meil on nüüd natuke halvasti. See ei ole võimalik.”

Kes on kes reisiturul?
 VEE PEAL
  HORIZON TRAVEL OÜ NOVATOURS OÜ TEZ TOUR OÜ GERMALO REISID OÜ
 Osakapital 
 1 766 000 1 600 000 100 000 100 000
 Juhid 
 Cinzia Siig (32), Jukka Salama (64), Tuomo Meretniemi (38) Rytis Šumakaris (37), Andree Uustal (35), Marius Horba?auskas (36) Marina Laikjõe (42), Alexander Sinigibskiy (46) Aleksandr Prilukov (46), Marianne Kaldas (45)
 Tagatis 6 500 000 10 300 000 8 200 000 1 500 000
  Finnairi kontserni kuuluv reisifirma, mille sihtkohavalikus näiteks Assoorid, Malta ja Iisrael. Leedu kapitalil rajanev ettevõte, mis opereerib reise muu hulgas Bulgaariasse, Türki ja Kreekasse. Tezi konkurent. Vene kaugastega seotud reisifirma, millel üldiselt on hea renomee. Ei nõudnud hädas klientidelt lisaraha
nn tuhakriisi ajal.
 Aastaid tegutsenud niši­firma, võtab kohtasid suuremate tegijate tšarterlendudele, lendab ise Nice’i.
 UDUS
  SKY TRAVEL (SLK COMPANY OÜ) GOADVENTURE OÜ ESTOUR OÜ
 Osakapital 
 40 000 40 000 100 000
 Juhid 
 Vjatšeslav Spirin (40), Kristina Krassavina (32) Oksana Golovina (30) Jemilia Konstantinova (51)
 Tagatis 
 1 235 000 1 800 000 7 500 000 (4 500 000)
  Välismaist raha kasutav uus tegija, kes tuli turule 2007. aastal.  Spetsialiseerub Türgi tšarterlendudele, on pälvinud süüdistusi dumpimises ehk alla omahinna müümises. Pole veel  võitnud kõigi usaldust. Spetsialiseerub peamiselt Antalya tšarterlendudele, mõningail hinnanguil agressiivse ärimentaliteediga. Pole edasimüüdav  enamiku suurte reisibüroode poolt. Püüab sama klienti mis TopTours: odavalt sooja ihalejat. Eelmisel aastal pälvis kriitikat “lennukolmnurkade” tegemise tõttu: näiteks Sitsiiliasse sõitvad kliendid pidid tegema ootamatu vahemaandumise Kreetal, kuna sama lennuk toimetas rahvast ka sinna.
 UPPUMAS
 TRAVEL IN TOURS OÜ
 Osakapital
 390 000
Juhid
 Janek Tammemäe (36)
 Võlgades reisifirma, mis on lubanud kõik klientidele müüdud reisid siiski teoks teha.
 PIHTAS-PÕHJAS
 Aasta Nimi Tagatis Reisist ilmajäänuid Klientidele võlgu jäädud summa Raha tagasisaamise protsent
2010 
 Reisima.net (Digistar Group OÜ) 200 000.- 48
 715 690.- 28%
2009 
 Embach Tours OÜ 200 000.- 138
 1 061 827.- 18,8%
2008 
 Aaria Reisid OÜ 200 000.- 102
 1 414 407.- 14%
2008 
 Linecross OÜ 200 000.- 61
 1 097 654.- 18%
2008 
 Happy Travel (Suntravel AS) 500 000.- 21 76 401.- 100%
2008 
 Eurotour OÜ 200 000.- 45
 1 790 122.- 11%
2008 
 Lighthouse OÜ 200 000.- 8 240 533.- 80,71%
2008 
 Marhaba Tours AS (klientidele võlgu ei jäänud)Allikas:
 Tarbijakaitse