Apelsinikarva majandusseisak
Jalgpall on Hollandis ühel pulgal jumalaga ja maailmakarikas on tema Püha Graal, tema Da Vinci kood ja Madalmaade Nokia ühes tükis! Rahvuslik uhkus kogu oma lihtsas ühtekuuluvuses ja sportlikus fanatismis. Mis tähtsust saab hetkel olla sellel, kas hiljutised parlamendivalimised kallutavad tulevast valitsust paremale või vasakule või kas naabermaa Belgia laguneb tulevikus kaheks riigiks või mitte!
Jalgpall ruulib sel suvel kogu Hollandi riigikorraldust ja igapäevaelu, sadagu taevast või pussnuge – rahvuse silmad on suunatud televiisorile ja Lõuna-Aafrikasse. Aamen.
Neil päevadel, mil siinne rahvusmeeskond mängib, surevad muidu nii tegusad ja sagimist täis äritänavad välja. Juba esimese, Taaniga peetud matši ajal oli liiklus tavaliselt ummikussejooksnud kiirteedel rahu ise – statistikat uskudes istus sel ajal telekate ees 3,5 miljonit inimest. Mängu Jaapaniga jälgis Hollandis ühtekokku 5,7 miljonit silmapaari. Elamurajoonid on juba nädalaid kaunistatud lugematute oranžide lipukeste ja muu rahvusvärvides sümboolikaga. Oranže kaabusid, prille, linte, pasunaid ja salle müüakse kõigis kauplustes ja putkades. Õlle ja suupistete läbimüük on neil päevil erakordselt suur ning baarid ja pubid sätivad üles hiiglaslikud ekraanid ja korraldavad ennustusvõistlusi. Pagariärid kaunistavad koogikesi apelsinivärvi glasuuriga.
Etnilised vähemusgrupid, keda on ülerahvastatud Hollandis arvukalt, kogunevad oma kultuurikeskustesse isekesis vuvuzela’dega tuututama ja sünnimaade meeskondadele kaasa elama.
Nädala TV-kava ostmine ja lugemine on mõttetu, sest osa saateid võib seoses lisaaegade ja trahvilöökidega lihtsalt ära jääda või asendatakse lõpmatute sporditeemaliste vaidlustega telestuudios.
Jalgpalliduellide ajal tabab Hollandit kerge majandusseisak. Kes aga saab, nurub ülemuselt pool päevakest vabaks. Koolist viilimisele vaadatakse läbi sõrmede või istub kogu klass koos õpetajaga teleekraani ees. Kool võib ise otsuse teha, kas lasta lapsed varem koju või mitte.
Et tööseisak riigile kalliks maksma läheb, pole probleem – spordireklaamist laekuvad tulud ja sponsorid teevad kaotuse tasa. Majandusteadlased ennustavad, et kui Holland mõne matši võidab, avaldab see töörahvale positiivset psühholoogilist mõju, teeb nad rõõmsaks ja innustab produktiivsemalt tööd rabama. Ametiühingud ja Terviseamet lubavad silma peal hoida massilisel “haigeksjäämisel” ja tööle mitteilmumisel, kuid on suht kindlad, et asi jääb kontrolli alla. Arvatakse, et enamik jalgpallifänne saavutavad tööandjatega mõistliku kokkuleppe ja pealegi on võistluspäevadel ühtäkki haigestumine liiga läbinähtav vabandus.