Allar Tankler: Kaotame lõpuks astmelised liiklustrahvid
Täna on Eestis trahvid sisuliselt regressiivsed - mida rohkem teenid, seda vähem trahvi maksad. Teenid miinimumpalka, saad kiiruseületamise eest trahvi 15% palgast. Teenid keskmist palka, maksad 6%. Teenid Riigikogu liikme palka, maksad 1%. Hea paralleel on siin Eesti poliitika nurgakivi, tulumaksuga. Progressiivne, astmeline tulumaks on see, kui suurema sissetulekuga inimesed maksavad suurema protsendi tulumaksu. Proportsionaalne tulumaks (Eesti valik) on see, kui kõik maksavad sama protsendi - rohkem teenijate sissetulekust on see eurodes suurem number, vähem teenijate palgast väiksem number. Regressiivne tulumaks, millest eriti ei julgeta rääkida, oleks see, kui rohkem teenijad maksaksid protsentuaalselt vähem - justkui tagurpidi astmetega (selle mõte on motiveerida kõrgemapalgaliste töökohtade teket jms). Eesti trahvid on nagu regressiivne tulumaks. Nagu oleks kõigile kehtestatud tulumaksuks 200 eurot - kellele suur, kellele väiksem raha.
Mõni ime, et kõrgema palgaga inimesed (näiteks ka Riigikogu liikmed) tänastele trahvidele otsa vaadates arvavad, et neid võiks tõsta. Nii kirjutatigi koalitsioonilepingu Excelisse sisse, et 10 miljonit lisaeurot saab riigieelarvesse trahvide päevamäärade kahekordistamisest. Ilmselt tasub olla rõõmus, et ei kirjutatud sisse Montesquieu viidatud alternatiivi: füüsilisi karistusi.
Koalitsioonilepingusse kirjutati aga veel üks lause: “Kaalume võimalust kehtestada väärteo eest määratavate trahvide suuruse sõltuvus väärteo sooritanu sissetulekust, varalisest seisust ja ülalpeetavate arvust.”
Tegelikult on ju asi lihtne: politseinik kirjutab trahvimäära ühikutes, hiljem saadetakse inimesele teatis, kus vastav määr on läbikorrutatud tema deklareeritud sissetulekuga - nii pole alust ka murel, et liiga palju inimesi saab online-ligipääsu igaühe palgaandmetele. Sissetulekuga seotud trahvid on igapäevane nii Põhjamaades (mäletate neid uudiseid kümnetesse tuhandetesse eurodesse ulatuvatest trahvidest Soomes) kui mitmel pool Euroopas. Vastuväide, et paljud inimesed varjavad oma sissetulekuid, ei tee au ühelegi riigiasutusele. Nüüd, kui eelnõu on läbi kukkunud, ja kiiret trahvirahade laekumise tõusu nagunii silmapiiril ei terenda, võtaks selle analüüsi ikkagi ette? Võib muidugi analüüsida ka füüsiliste karistuste plusse ja miinuseid - Montesquieu, tasakaaluga inimesena, soovitas trahviks segu nii ühest kui teisest.