18.11.2012, 16:11
Elver Loho: Kas vajaksime rahvapresidenti?
FOTO:
Kui
poliitik kohtub umbmäärase rahva pahameelega, siis kipub ta tihtipeale
käituma nagu äsja lendava taldrikuga maa peale saabunud roheline ja
antennidega tulnukas öeldes: “Viige mind oma juhi juurde!” Kui tulnukat
saab veel viia kohaliku riigijuhi jutule või ÜROsse, siis kelle juurde
juhatada selgust ja debatti nõudev poliitik?
Hiljutise
rahva pahameele epideemia valguses sõnas härra president, et valitsuse
kriitikud ei saa end kuulutada kogu vabakonna esindajaks. Tuleb
nõustuda, kuid tekib ka küsimus: kes siis ikkagi on see rahva esindaja,
see eestkõneleja, kelle sõnal oleks kaalu ja kelle silmis sihti ja peas
pädevust, et valada rahva pahameel sõnadesse enne kui tuhanded tänavatel
nõudmas lippude lehvides riigi tagastamist kodanikele?
Jüri
Estami hiljutises sõnavõtus Delfis oli üheks pärliks ettepanek lisada
hartasse presidendi otsevalimise nõudmine. Idee on ka minu peanupust
läbi käinud ja pean tunnistama, et see meeldib mulle.
Lennart
Merilik julgelt ja targalt mõtteid välja ütlev president oleks oluline
ja vajalik ühiskonna auruventiil. Tõenäosus saada sarnane mees (või
naine) taas Kadriorgu on märksa suurem kui rahvas valib presidendi otse.
Mul ei ole isiklikult mitte midagi härra Ilvese vastu, tean nii
mõistuses kui südames, et ta tahab Eestile parimat, aga ilmselt poleks
praegune usalduskriis läinud üle meeleavaldusteks ja 16 000 allkirjaga
palvekirjaks, kui rahval oleks olnud oma kohust täitev sümboolne
eestkõneleja, kes oleks juba varakult poliitikuid sõnaga hurjutanud.
Tahaks siinkohal küsida meie juhtivpoliitikutelt: kumba te eelistate --
kas aeg-ajalt väikest verbaalset nahutamist ja korrale kutsumist või oma
erakonna populaarsuse kolinal kukkumist ning tuhandeid sügavas mures
inimesi tänaval?
Olles
olnud ise ühe suurima meeleavalduse korraldaja, tunnistan, et
eelistan olukorda kus ma ei pea mööda meediat kolama, rahvast kokku
ajama, tehnika ja esinejate logistikaga tegelema ja selle kõige tarbeks
tööl kogunenud puhkusepäevi kasutama. Hea meelega delegeeriks oma sõnumi
välja ütlemise ühele sümboolsele eestkõnelejale Kadriorus. Härra Ilves,
hoolimata tema heast tahtest, on olnud nii ACTA kui Harta 12 puhul
reageerivas rollis võttes sõna alles siis, kui kriis on käes. Ma tahan
Kadriorgu inimest, kes võtab sõna enne, kui ühiskondlikud pinged kasvavad
üle massimeeleavaldusteks ja jäägituks, valimatuks vaenamiseks.
Arvestades
põhiseadusega ette nähtud presidendi rolli võiks seda ametikohta pigem
kirjeldada sõnadega “Eesti kõrgeim notar” ning
“dekoratiivvälisminister”. Kuna meie esimene president võttis
tänuväärselt ja vabatahtlikult enda kanda ka rolli, kus ta esindas rahva
tahet suheldes poliitikutega, siis ma tunnetan, et rahvas on oodanud
sellise rolli täitmist ka järgnevatelt presidentidelt, kes pole sellega
kahjuks niivõrd hästi toime tulnud. Iga valitu vastutab oma valijate ees
ning ma arvan, et eestkõneleja rolli saaks presidendi ametijuhendisse
sisse raiuda kui teda valiks rahvas otse, mitte 101-liikmeline ja pigem
suurparteide huvidest lähtuv riigikogu. Nõnda oleks poliitiline süsteem
paremini tasakaalus ja stabiilsem -- rahva usk demokraatiasse ja riiki
oleks tugevam.
Murepunkte
presidendi otsevalimiste puhul leidub. Karta võib isikukultust ja riigi
käekäiku halvavat populismi, kuid tuletagem meelde, et presidendi
reaalne võim on äärmiselt piiratud ning mõlema pahe viljelemiseks on
Eestis märksa parem ametikoht: peaminister. Armastab ju meie praegune
võimuerakond hoiatada, et kui opositsioon peaks neilt riigitüüri
haarama, siis hakatakse “Kreekat tegema” ning riigimajandus sukeldub
sügavale prügikasti.
Olen
üllatavalt palju kohanud nii poliitikute kui rahva hulgas seisukohta,
mis sooviks presidendi ametikoha kui mõttetu ja sisutühja täielikku
kaotamist, et Eesti oleks täies mahus “parlamentaarne demokraatia”,
mille kõrgeimaks juhiks tugev ja piiramata ametiajaga peaminister, kuid
pean sellist olukorda demokraatia jätkusuutlikkusele ja kvaliteedile
märksa ohtlikumaks.
Iga
demokraatia seisab või sureb lähtuvalt võimude lahususe printsiibist
ning vaadates kuivõrd ühiselt ja milliste joonte järgi hääletavad
riigikogu fraktsioonide liikmed, siis võib murelikult tõdeda, et
seadusandlik võim allub juba täna liiga suures mahus täidesaatvale
võimule. Vabariigi presidendi institutsiooni kaotamisel peaksime juba
rääkima Eestist kui suurel määral totalitaarsest riigist, kus
praktiliselt kõik allub peaministrile.
Säärases
hüpoteetilises olukorras, kus valimistevahelised demokraatlikud ja
tasakaalustavad riigivõimu kontrollmehhanismid on niivõrd põhjalikult
hävinud hakkame nägema meeleheitlikku ja riigi stabiilsust hävitavat
poliitilist võitlust, kus ühelt poolt iga hinnaga hoitakse peaministri
toolist kinni ja teiselt poolt iga hinnaga üritatakse ennast samale
toolile upitada. Sellises süsteemis poleks enam ruumi riigimehelikkusele
ega ausale poliitikale, vaid kogu poliitiline protsess muutuks
näitemänguks, kus võimufraktsioonid kummitempliks ning opositsioon vaid
jõuetu pingisoojendajate kogum.
Laupäeval
peale meeleavaldust oli mul au viibida Harta 12 kirjutajate ning
meeleavalduse korraldajate ühisel istumisel, mis hilise õhtutunnini
kestis. Tegu on toredate inimestega, kes siiralt tuleviku pärast südant
valutavad ja tunnevad enda õlul rasket vastutuskoormat, mille enam kui
16 000 toetusallkirja ning tuhanded meeleavaldustel käinud on sinna
asetanud. Ei näinud ma mitte ühegi silmis tahtmist olla selles rollis
ega tahtmist ise võimule pürgida, vaid hoopis vastumeelset ülima
kodanikukohuse täitmist: “Ma ütlen ja teen neid asju, sest kui mitte
mina, siis kes veel?”
Tõesti, kes siis veel?
Äkitselt
on aeg sealmaal, et peaksime ühiselt talgute korras kokku tulema, algul
külades ja linnades, ka internetis, seejärel üle Eesti, valimaks endile
selle sümboolse eestkõneleja, loomaks paralleelselt põhiseaduslikule
presidendile ka rahvapresidendi ametikoha? Kellegi, kellel on tuhandete
inimeste volitus võtta sõna sigaduste vastu ning kohustus kuulata Eesti
rahvast. Võimu polegi talle vaja -- ainult suud, rahva volitust ja
mõtteteravust.
Kolmapäeval
kohtub meie praegune põhiseaduslik president nii erakondade kui
vabakonna esindajatega, et arutada praeguse usalduskriisi põhjuseid ning
lahendusi. Kahtlemata on tegu tema karjääri ühe raskeima väljakutsega
ning ilmselt on kolmapäeva õhtuks selge, kas meil on rahvapresidenti
tarvis või mitte.