Meenutades enda  nõukogude aegset koolipõlve ja tudengipõlve kinnitan omaaegse ajalookäsitluse tugevat ideoloogilist kallutatust. Näiteks kasvõi praegu mõnevõrra ehk liigpositiivselt hinnatud „hea rootsi aja" kirjeldamisel - Tartu Ülikooli  avamine 1632. aastal oli ju igati edumeelne, kuid antud  suursündmust kompenseerivalt varjutas 1695-1697 kohutava näljahäda kulgemise ning  majanduslik-demograafiliste tulemuste ja keskvõimu ebakompetentsete vastumeetmete üsnagi ekspressiivne kirjeldus. Seevastu Põhjasõja (1700-1721) geopoliitilist resultaati hinnatakse Eesti NSV ajalooõpikus loomulikult igati lootusrikkalt. Vene tsaarivägede halastamatust sõjapidamistavadest vaenlase (Rootsi) valdustes (mis näljahäda tagajärjel olid niigi  jubedalt laastatud) saab ainult veidi aimu; sellel aspektil peatutakse aga põhjalikumalt taasiseseisvunud Eesti teemakohastes  üldhariduslikele õppeasutustele mõeldud käsitlustes. Tõsi küll, mainimata rootsi vägede vähemalt samaväärseid julmusi juba vene piiriäärsetel aladel.

  Samuti hinnatakse negatiivselt tsaar Paul I (1796-1801) valitsemise ajal Balti provintsides 1797. a. sisseviidud nekrutivõtmise süsteem (sarnaselt nii mõneski teises Euroopa riigis kehtinud väesüsteemile). Näiteks A. Adamsoni ja S. Valdmaa raamatus nimetatakse seda „verekümniseks" (kuni 1874. aastani ca 145.000-150.000 eesti meest). No jah, lohutuseks: nekrutiandmise kohustus võiduks näiteks ka  paarkümmend aastat varem sisse viia. Tolleaegsed riigid üleüldse vajasid muide häid soldateid...

  Samuti ollakse õigustatult kriitilised pärisorjuse juurutamisele ligikaudu sajaks aastaks. Siin on tegu minu meelest kõige suurema tagasilöögiga.

  Üldiselt on ajalooõpikute tähelepanelik lugemine vägagi õpetlikult-huvitav ning kohati isegi teatud optimismi sisendav vaimutöö - näituseks kasvõi Tartu Ülikooli taasavamine 1802 või eestlaste arvu tunduv suurenemine 19. sajandi lõpuks. Loomulikult võib tuua veel palju igasuguseid näiteid.

    Samas aga oponeerin nendele pessimistlikele seisukohtadele, mille järgi objektiivne ajaloo esitamine koolides lausa ilmvõimatu on. See oleks paljuski, kuigi mitte sajaprotsendiliselt, siiski võimalik (lõpuks jääb konkreetne ajaloofakt ikkagi faktiks), kui ei olnuks nii mõnegi autori teadlikku (sic!) vassimist ning  erinevates vormides ilmnevat nö riiklikku ideoloogist tellimust ajalooõpikute koostajatele. Seda nii Eestis, Venemaal ja mujal.  

   Õnneks ei valitse meil säärane  ajalooliste narratiivide vastasseis, nagu seda on Iisraeli ja Palestiina viimase saja aasta ajaloo tõlgendustes. Vaat seal ma ei näe küll mingit üksteise mõistmise lootustki.

P. S. Järgnevalt esitan soovitatud kirjanduse lühinimistu:

  • A. Adamson, J. Ant, M. Mihkelson, S. Valdmaa, E. Värä. Lähiajalugu. Õpik XII klassile. Tallinn, 2003.
  • A. Adamson, T. Karjahärm. Eesti ajalugu. Tallinn, 2004.
  • A. Adamson, S. valdmaa. Istoria Estonii. Tallinn, 2000.     
  • M. Laar, L. Vahtre. Lähiajalugu gümnaasiumile I-II. Tallinn, 2006-2007.