Toivo Tänavsuu Tiit Blaat / Eesti Ekspress

Siis tuli aga buum ning kõigil läks hästi. Raha jätkus ja kirglikud debatid maksukogujate käteväänamispoliitika üle jahtusid. Amet juurutas kliendisõbralikuma lähenemise ning keskendus juuksekarva lõhki ajamise asemel suurematele sulidele. Paljud eraisikud said enammakstud tulumaksu viie päevaga tagasi ja tundsid piiritut rõõmu pangakontole saabunud suure summa üle.

Ei tea, kas masust, kestvast kuumalainest või millestki muust, aga suvel 2010 leiab maksuameti käitumises vana ja järsu tegutsemismalli tunnuseid.

Ükspäev käisin toidupoes. Kassas selgus, et ma ei saa oma pangakaardiga maksta. Ka teises ja kolmandas poes makse ei õnnestunud. Pangast öeldi, et minu arve on blokeeritud.

Maksu- ja tolliameti poolt, sest mul on maamaks tasumata. Umbes tuhat krooni.

Piinlik lugu, aga ma ei ole mitte kunagi maamaksu tasunud. Õigemini pole seda ise teinud. Igal aastal on maksuamet maamaksu koos pisikese intressiga minu enammakstud tulumaksust maha arvestanud. See intress on olnud mulle justkui “karistuseks”.

Ent see sõbralik tasaarveldusmudel Maksuametile sellest aastast enam ei sobi. Nüüd on uus poliitika: konto laksti kinni ja asi vask.

Mis nüüd siis teha? Maamaksu ma tasuda ei saa, sest maksuamet on keelanud mul kõik ülekanded internetipangas. Pank lubab võlad lahkesti minu eest likvideerida, kui mu arvele laekub piisavalt raha. Tegelikult ei olegi asi nii hull, sest mul on arve ka teises pangas. Aga mida peaks mõtlema see 70. aastates ilmselt šoki saanud vanaproua, kes käis pangas oma muret kurtmas enne mind? Tema konto blokeeriti samuti, sest tal oli maamaksuvõlg 58 krooni! Kas tal oli ka teine arve mõnes teises pangas või ei saanud temagi poest toitu osta?

Vestlusest maksuameti avalike suhete juhi Annely Ermiga koorub välja, et ma olen loll ja ametnikud on mulle isegi teene osutanud. Olgu ma õnnelik, et kohtutäiturit kaela ei saanud. Siis oleksin veel täitevmenetluse tasu maksma pidanud.

Selgub, et elektrooniliselt tuludeklaratsiooni täites jäi mul tegemata üks linnuke ühte kasti. Järgmine kord olen hoolikam.

Aga eile õhtul koju sõites tabasin end kelmikalt mõttelt: kahju, et ma ei saa maksuameti kontot blokeerida, kui ta mu enammakstud tulumaksu kinni hoiab.

Vastulause: Annely Erm, Maksu- ja Tolliamet, meediasuhete peaspetsialist

On äärmiselt kahetsusväärne ja taunitav, et lugupeetud väljaande ajakirjanik on teadlikult aastaid maamaksu tasumata jätnud ja peabki normaalseks seda, et makse ei maksta ning riigile võlgu ollakse, nagu ta kirjutas tänases (05.08) Eesti Ekspressis ilmunud loos "Maksuametil päikesepiste?".

Maksude tasumine on meie ühiskondlik kokkulepe ja sellest tulenevalt eeldab maksuhaldur, et inimesed täidavad oma maksukohustust vabatahtlikult ja õigeaegselt. Ajakirjaniku meelest sõbralik võlgade tasaarvestus enammakstud tulumaksuga ei ole seega normaalne maksude tasumise viis – siin ei ole tegemist maksu maksmise, vaid võla likvideerimisega. Võlgu tasaarvestatakse enammakstud tulukasuga jätkuvalt n-ö automaatselt, aga tulevase maksukohustuse katmiseks tulumaksutagastuse arvelt saab inimene ise tuludeklaratsiooni märke teha. Sel aastal kasutas võimalust sel moel maamaksu maksta üle 16 000 inimese. Teistel tuli maamaks eraldi tasuda, mida enamik inimesi ka korrektselt tegi.

Neile ligi 100 000 isikule, kes maamaksu õigeaegselt tasumata jätsid, tuletas maksuhaldur võlgnevust e-kirja või telefoni teel meelde. Neile, kes ka siis ei reageerinud, saatis MTA haldusakti ehk korralduse, millega antakse 10 päeva aega võlgnevuse likvideerimiseks. Haldusaktis on ka hoiatus, et mittetasumisel arestitakse pangakonto. Selline on seadusest tulenev võlgade sissenõudmise kord.

Kui korralduse saanu võlga nimetatud ajaga ei tasu või ei taotle ajatamist, arestitaksegi konto. See aga ei tähenda, et inimene täiesti rahata jääb ja süüa osta ei saa. Ka arestitud kontolt saab igakuiselt välja võtta miinimumpalga suuruse summa ehk 4350 krooni. Kui on ülalpeetavaid pereliikmeid, tuleb sellest maksuhaldurit teavitada ning siis saab pangast sama summa välja võtta lisaks ka iga ülalpeetava kohta.

Samuti on võimalik suletud kontolt võlasumma pangakontoris üle kanda ja konto vabastatakse kohe. Internetipangas seda tõesti teha ei saa.

Info saamiseks, kuidas käituda, kui on tekkinud võlg või konto arestitud, saab maksuhaldurile helistada. Võlainfo telefon juriidilistele isikutele on 676 1000 ja füüsilistele isikutele (s.h FIEd) 676 1500.