Eestis tegutsevad kümmekond waldorflasteaeda ja -kooli peavad pidevalt võitlema eelarvamusega à la matemaatika asemel flöödimäng jne. Mitte kõik lapsevanemad ei taha oma lapsi saata “normaalse” kooli karmi konkurentsi ja dressuuri kätte, kus räägitakse ainult käsu peale ja antakse päheõpitud vastuseid – nende lastest on saanud osalised eksperimendis, kas mahedam pedagoogika siis õigustab end või mitte.

Seni ainsal waldorfgümnaasiumil, Tartu Waldorfgümnaasiumil, kus gümnaasiumiosa loodi 1999. aastal, on praeguseks lõpetajaid kümme lendu ehk 145 inimest. Uuring (vt lugu lk 26 “Kakskümmend aastat waldorfkooli – millised on tulemused”) näitab, et keskkooli järel jätkas kohe õpinguid 66% lõpetanutest, seejuures 53,4% kõrgkoolis, tööle läks veerand ehk 25,2%, ajateenistusse 3,9% ja lapsega koju jäi 1,9%. Näiteks esimese lennu kuuest lõpetajast on tänaseks saanud jurist, arst, pangatöötaja, projektijuht, profiratsasportlane ja tööline.

Uuringu põhjal võibki nüüd väita, et vabakoolidest tulevad täpselt sama võimekad inimesed kui mis tahes muust koolist. Nende koolide õppekava vastab riiklikele normidele ning gümnasistid sooritavad riigieksameid üldistel alustel.

Statistiliselt samasugused näitajad on Saksamaal, Šveitsis ja Ameerikas, kus waldorfpedagoogikal on tunduvalt pikem staaž kui Eestis.

Ameerika waldorfkooli gümnaasiumiosa lõpetanutest läheb üle 90% kõrgkooli, pooled valivad peamisteks õppeaineteks kunstid ja humanitaarained, pooled aga loodusteadused ja matemaatika. 90% waldorflastest on hiljem oma elukutsevalikuga rahul. Eestis tehtud uuringu tulemused peaksid kasvatama usaldust waldorfkoolide vastu ning vähendama lapsevanemate hirmu oma lapse haridustee jätkamise võimaluste ja hakkamasaamise osas.

Sel nädalal tegi Eesti Õpilasomavalitsuste Liit haridusministrile ettepaneku lõpetada hinnete panemine käsitöös, kunstiõpetuses jt ainetes, kus objektiivne hindamine on niikuinii võimatu. Idee, mis on pärit waldorfpedagoogikast, meie haridusjuhtidele ei meeldi. Aga esimene mõra konkurentsipedagoogikasse sai löödud.