Vabaõhumuuseumis, oma jookidega
“Perenaine, kas täna saia ka saab?” huikab lühikeste pükste ja plätudega meesterahvas minu aia taga mesiselt, džiibi ust enda järel sulgedes, ja astub hommikusest džinntoonikust reipal sammul minu väravast sisse.
Ta ei tea muidugi, mis kolli otsa sattus, ajades väikesaare
reklaamitud pagaritöökoda otsides taluõued segi...
“Saia tegi kunagi naaber, aga ta pani oma poe kinni. Siin ei ole
pagaripoodi,” reageerin võimalikult ükskõikselt,
ennast päikeseprillide ja mütsi taha peites, vaikselt naeru
pugistades (piinlik lugu tegelikult, järsku on mõni tuttav?).
Linlane on maale perega puhkama tulnud, lipsu lõdvaks lasknud.
Mida ta õieti maalt ootab?
Piimalõhnalisi perenaisi ja värske leiva lõhna, teadagi. Pisut linnulaulu, aga mitte liiga vara hommikul ega päris akna all. Väikseid ja sõbralikke miniloomi, kes ei hammusta, lahkeid inimesi, keda saaks kohe sinatada. Ta tahab midagi väga erinevat oma argipäevast ja ennekõike seda, et maainimene oleks täiesti teistsugune. Maainimene peaks linlase meelest olema piisavalt nutikas, et teenindamisega hakkama saada, aga piisavalt rumal, et lasta endal nahk üle kõrvade tõmmata, näiteks ärilises mõttes. Ta võiks lahkelt vanu asju näidata, mis on kuuri alla vedelema jäänud, ehk läheb kaubaks. Pole paha, kui tal on maad või metsa. Hea, kui ta osutaks mõne teenuse viinapudeli ja suitsu eest.
Tänaste Eesti linlaste ja maakate suhe sarnaneb sellega, mis
1990. aastatel oli soomlaste ja eestlaste vahel, see on pärismaalase ja
odavat toorainet ja tööjõudu otsiva kolonisti suhe, kui
targutada. Et hea, kui maakas on puhas ja nobe, aga jamaks läheb,
kui ta kipub ise arvutama ja asju korraldama.
Kui linlane täna maale tuleb, siis ta tegelikult tahab, et maal
aeg seisaks. Ta tahab tulla vabaõhumuuseumi, kus oleksid muhedad
vanamemmed ja kentsakad taadid, aias silkaksid koos koerte ja kassidega
paljasjalgsed valgepäised tõulapsed, laudas mäletseks
rikkaliku piimaanniga lehm ja sibliksid kanad. Muidugi peab see
olema vabaõhumuuseum, kuhu ei tuleks osta piletit, kõik peab
olema tasuta või odav.
Täidetud peab olema veel üks väga tähtis tingimus:
selles vabaõhumuuseumis peab linlane saama igal pool vabalt juua. Eriti
tore, kui maakoht on nii kauge ja üksildane – näiteks
saar, et saaks ka täis peaga autoga sõita. Vabaduse
väljendamise kõrgeim ilming: sõita tuule vihisedes nii, et
topsihoidikus rooli kõrval on poolik viinapudel.
Maainimene ise on millegipärast hästi ära
õppinud linlastele meeldimise. Ühe väikese koha arendusisik
olevatki andnud kohalikele sellise soovituse: olge siis turistide vastu lahked,
naeratage neile ja pakkuge janustele vett juua. Pole paha, kui
linnameestele oleks ka anda koduaia saadusi ja käsitööd.
Täiest tõsimeeli! Suhtumine turisti olgu teenindav-abivalmis,
vaatamata sellele, kas oled turismitöötaja või mitte.
Ei saa aru, miks maainimene ise nii alandlik on, et esitleb ennast
linnainimestele käpakil?
Võib-olla on põhjus
tänase Eesti maaelu orienteerituses turismile, lihtsatele ja odavatele
hooajateenustele. Et maainimesele on aastaid sisendatud, et tema ainus
perspektiiv on linlase ümmardaja olla? Maapiirkonnad peaksid ju
mõne nägemuse järgi olema nagu teemapark
ületöötanud linlasele, niidetud aasade, matkaradade ja mini-
või eksootiliste loomaaedadega. Kas see on tõesti paratamatus?
Kõlab naiivselt, aga linlasena ja pühapäevamaakana
leian, et ebamäärast ja kohati alandavat sissetulekut pakkuvate
pokumaade asemel sobib Eesti maapiirkondadesse palju paremini
väiketootmine. Ma ei tea, mida teha, et selle käima saaks. Et
hakataks mõtlema suuremalt kui suveniiride treimise tase.
Põllumajandus eurotoetuste najal siiski vist juba elustub.
Ja kui mõnes kohas inimesi ja ideid ei jätku ning
infrastruktuur laguneb nagunii, siis jäägu tühjenevad
maapiirkonnad parem maa põlisperemeestele: metsloomadele,
lindudele ja taimedele.