Kommentaariks: Rupert Murdochi vaist Saksamaa tabloidide suhtes pettis teda: Bild on täna Euroopa Liidu suurima trükiarvuga päevaleht, sellest s... nimega Murdochi tabloidist pole enam midagi kuulda.

Vannun, kõmuleht "News of the World" sattus minu kätte täiesti juhuslikult, lennujaamas. See leht on minu arvates hullem kui Axel Springeri kurikuulus 'Bild". Kui "Bildi" ajakirjanikud peatavad oma sule ikka kusagil naba ümbruses, siis "News of the World" ei pühitse enam üldse. Pesupoe omanik kirjutab, kuidas kuulsused tema juures siidpesu passivad. Printsess Anna seletavat oma nõudmisi riivatu õhinaga. Mick Jaggeri naisel olevat niivõrd poisilik figuur, et eliitkaupluses tema tarvis rinnahoidjat ei leitudki. David Bowie proual olla vaimustavalt harmooniline keha, aga müüjannadele ei meeldi, et nimekas nümf poeruumides alasti ringi lippab.

Selliseid teemasid käsitleb konservatiivse briti rahva lemmikleht, 5-miljonilise tiraažiga "Maailma Uudised", Rupert Murdochi üllitis. Millise tõsise peamurdmisena tunduvad "News of the World'i" ja "Sun'i' kõrval Eesti kõmulehed, mida ma siin ruumipuudusel ei hakka üles lugema. Püüdsime Murdochi ajalehtede stiili imiteerides ka käesolevale leheküljele väike­se "infonupukese" treida.

Maailma kõmulehtede stiil pole veel meile jõudnud. Rupert Murdochite abielupaar aga jõudis.

Anna Murdoch, rikkaim eesti verd daam, võiks hetkel olla ka närvilisim eesti verd daam. Just Ruperti 47-aastane abikaasa Anna on ajakirjandusimpeeriumi "Haws Corporation" direktor. EE toimetuse käsutuses on "News Corp.-i" aastaaru­anne, kust võib lugeda, et Murdochite perekonnafirma kahjumid olid tänavu juulikuus 654+295 miljonit dollarit. Seega siis ümmarguselt üks miljard. "Fortune'i" analüütikud ütlevad, et lehtede seis ei parane ka aasta lõpuks.

Kas kõmulehed ei lähe enam? Või toob just kvaliteetleht "Times" Murdochile miinuseid? Ega ometi Raissa mälestusraa­mat, mille Murdochi kirjastus "Harper Collins" avaldas, ole pankrotti majja toonud?

Üks põhjus, miks firmast raha välja jookseb, on Murdochi "Sky"-telekanali võitlus Ted Turneri ja tema CNN-iga. EE küsimusele, kuidas Murdoch CNNi programmi suhtub, vastas miljar­där erakordselt mürgiselt: "Nojah, Turner on ju sotsialist. Ei, ma ei mõtle tast halvasti, ta on mu tuttav, aga teate, see mees tahab presidendiks kandideerida. Sellepärast ta eksponeerib igal pool oma sotsialistlikke vaateid. Jah. Turneril on nüüd kõvasti raha, sest tema telekanal võidab iga sõja ja tapmisega jälle vaatajad juurde. Aga ma ütlen: see mees on sotsia­list!"

Teine võitlus, mis tänavu ajalehekuningale (ja ajalehekuningannale - ma ei tea, kas on õige maailma võimsaima ajakirjanduskontserni direkt­rissi lihtsalt "romaanikir­janikuks" nimetada) hävingut toob, on võit­lus Ida-Saksa lollide pä­rast. Et konkureerida Lääne "Bild-Zeitungiga", pani Murdoch koos Burda korporat­siooniga püsti kõmu­lehe "Super!". "Su­peri!" võitlus "Bildi-ga" toimub tasemel, mida Eesti kirjasta­jad, vaesekesed, al­les tuleval aastal näha saavad.

"Kohalikke uudiseid tahab inimene ikka kohalikust lehest saada Vaesemate rahvaste telekanalid ilmselt küll vastu ei pea. Ameerika filmid ja uudisprogrammid on tugevamad."

Nimelt teevad mõlemad konkurendid dumpingut, so müüvad oma lehte alla omahinna. Surnud ajalehekuninga Axel Springeri kompanii on kubinal täis parempoolitsevaid ärijuhte, kes peavad ida-saksa ajakirjanikke enamjaolt andetuteks FDJ-pioneerijuhtideks. "Bild impordib sulemehi lääneliidumaadest. "Minu leht võidab selle võistluse," teatas Mur­doch Tallinnas viibides EE ja "Äripäeva" ajakirjanikele. "Meie pakume ida-inimestele teist sisu kui läänlastele. Ida-inimestele on majapidamismured hoopis tähtsamad spordist ja meelelahutusest. "Bild" trükib ida-inimestele sedasama, mida ta läänes­ki trükib. Nii nad kõrbevad."

Eesti soost väljaandja küsis hingevä­rinal, kas meiekandi leheomanikel on üldse lootust jalule jääda, kui gigandid siiapoole vaatama hakkavad. "Oh, lootust on kõvasti," vastas mister Rupert. "Kohalikke uudiseid tahab inimene ikka kohalikust lehest saada Vaesemate rahvaste telekanalid ilmselt küll vastu ei pea. Ameerika filmid ja uudisprogrammid on tugevamad."

Kui Murdochite abielupaar kontrol­liks ka poolt maailma ajakirjandust, jääb teine ajupoolkera maailmale siiski alles. 60-aastane Rupert oli laupäeva hommikul kell 8 Tallinna jõudes väsinud ja tülpinud. "Teie ladvik on kindlasti kommuniste ja KGBd täis," ütles kapitalist. Arvatavasti ei meeldi hr Murdochile KP ja KGB püüded inimeste ideid kontrollida. Üks magnaa­di kaaskondlastest, kes pressikonve­rentsil koos temaga laua taga istus, ütles eravestluses: "Me kohtusime ka president Rüütliga. Kas teile endile ei tundu, et Arnold Rüütel ei tea majan­dusest ega moodsast Euroopast eriti palju?"

Teadmised, ideed, see olevatki võim. Kas Murdochite perekond tões­ti juhib maailma ajusagaraid? Vist mitte. Murdochi raha eest valmistavad tema ajakirjanikud tooteid, millesarnaseid need samad ajakirjanikud pusiksid ka ükskõik, kelle raha eest. Kõmulehed on liiga lähedalt liibunud oma lugeja külge, et veel suuta nende samade lugejate ideid mõjutada. Sest tegeli­kult ütleb lugeja Murdochile, millise­le leheküljele panna horoskoop, millisele sport ning porno. Soome "Kauppalehtil" on paljad rinnad igavesti tagaleheküljel. Briti "News of the World" trükib neid otse kaanel. Ja ei lähe ükski omanik rinnanibusid kontrastsemaks joonistama.

Eestist lahkudes ootas Rupert Murdochit direktorite kogu nõupidamine. Ootasid härrad Craig, Searby, Fischer, Sarazen, Shuman. Singerman ja McDonald. Ootas Rahvusvaheline Raha.

Enne Murdochit võisime pida­da kõige rikkamaks Eestit kü­lastanud meheks mister Ronald Lauderit. Nüüd on meie latt nih­kunud. Muretuna lahkus härra Rupert, justnagu polekski ta tänavu miljardi dollariga vastu pükse saanud...