1. „Pandemic“

Iroonilisel kombel on just ülemaailmsete haiguspuhangutega võitlemisest jutustav „Pandemic“ üks maailma menukamaid tänapäevaseid lauamänge. Matt Leacocki loodud esimene „Pandemic“ ilmus juba 12 aastat tagasi ja on andnud suure hulga järglasi.

„Pandemic“ oli üks esimesi koostöömänge, kus mängijad ei võistle mitte üksteise vastu, vaid üheskoos „tehisintellektiga“ lauamängu vastu. „Intellekt“ koosneb lihtsatest reeglitest, mille põhjal igal käigul mängijate ette uusi probleeme kuhjatakse.

Mängulaual on maailma kaart hulga suurlinnadega ja mängijad peavad sellel ringi liikuma, et takistada nelja eri värvi haigustekitaja levikut. Lisaks peavad nad rajama laboreid ja püüdma neis võimalikult kiiresti viiruste vastu ravi välja töötada. Kui see õnnestub, muutub tõve tõrjumine palju lihtsamaks. Et asja huvitavamaks teha, on igal mängijal erinev roll, millega käivad kaasas ka eri võimed: näiteks meedik suudab kiiremini ja edukamalt haigusjuhtumeid ravida, teadlane teistest kiiremini viiruse vastu ravimi leida jne.

LUKSUSVÄLJAANNE: Sellises karbis anti 2018. aastal välja Pandemicu 10 aasta juubeliversioon.
Mängu lõpuks võidavad kõik mängijad üheskoos – kui kõigi tõvede vastu rohi leitakse –, või siis kaotavad, kui viirused täiesti kontrolli alt väljuvad.

Nagu enamikku koostöömänge, saab „Pandemicut“ edukalt ka päris üksi mängida.

2018. aastal ilmus „Pandemicu“ 10. aastapäevaks mängust uus nägus meditsiinikohvrit meenutav väljaanne.

14 mängijat, mängijate soovituslik vanus 8+

2. Laiendid: „On the Brink“, „In the Lab“, „State of Emergency“

Nagu edukate lauamängude puhul ikka, on „Pandemicule“ tehtud mitu laiendit – juhuks, kui mäng rohke pruukimise tõttu juba lahjaks peaks jääma.

Esimene neist, „Pandemic: On the Brink“ (2009) lisas võimaluse viiekesi mängida ja hulga uusi kaarte – nii süžeepöördeid kui ka uusi rolle mängijatele – nagu näiteks remondimees, kes saab pakis olevaid kaarte piiluda ja seeläbi natuke tulevikku ennustada. Peamine uuendus on aga kolm mänguvariatsiooni, millest ühes muutub üks viirustest eriti agressiivseks, teine lisab kiiresti muteeruva viienda viiruse ning kolmas lubab ühel mängijatest kehastuda bioterroristiks ja sel moel kõigi teiste vastu mängida.

15 mängijat, 8+

Teine laiend, „In the Lab“ (2013) lisab taas neli uut rolli (näiteks piloot ja viroloog) ja eraldi mängulaua labori jaoks, kus püütakse kiiruga viirusi tundma õppida ja ravimeid välja töötada. Suurim uuendus on aga võimalus mängida kahe konkureeriva meeskonnana, kellest võidab kiirem.

16 mängijat, 8+

„State of Emergency“ (2015) ilmumise ajaks oli „Pandemic“ juba nii palju mutatsioone läbi elanud, et mängu värskendamiseks läks vaja midagi kangemat. Selles laiendis on kolm uut variatsiooni: ühes levivad viirused ka loomadelt inimestele, teises juhtuvad eriti ootamatut asjad ja kolmandas tekib superviirus, mille leviku piiramiseks on ainus viis kiiresti välja töötada vaktsiin. Mängu lisandusid muuhulgas ka karantiinid.

14 mängijat, 8+

3. Pandemic: "The Cure" ja "Experimental Meds"

Veel üks tavaline mutatsioon menuka lauamängu puhul on see, et temast tehakse väiksem ja kiirem täringutega mängitav variant. „Pandemic: The Cure“ (2014) just selline ongi. Mängu saab alustada vähem kui minut pärast karbi avamist ja ta kestab kõigest pool tundi. Täringud määravad tegevusi, mida mängijad ette võtta saavad, ja eesmärk on ikka sama: üheskoos viirustest jagu saada.

„Pandemic: The CureExperimental Meds“ (2016) lisab uusi reegleid ja uusi rolle ning muudab võitmise mõnevõrra raskemaks - ikka selleks, et igav ei hakkaks.

Mõlemal 15 mängijat, 8+

4. „Pandemic: Legacy Season 1“ (2015) ja „Season 2“ (2017)

TELESARI PAPPKARBIS: Pandemic Legacy on tulvil kinniseid ümbrikke ja karbikesi, mida avades tekivad ootamatud süžeepöörded.
Viis aastat tagasi kuulus esimene „Pandemic“ juba klassikasse ja lauamängumaailma värskeimaks hitiks said legacy-stiilis mängud. Legacy-mäng on üles ehitatud nagu telesari – mängus on läbiv süžee, mis avaneb üksteisele järgnevaid mängusessioone läbi tehes. Sealjuures tuleb aeg-ajalt avada ümbrikke ja karbikesi, aga alles siis, kui mäng selleks loa annab. Need toovad kaasa uusi reegleid, süžeepöördeid, tegelasi ja palju muud. Mängides muutuvad mängulaud ja osad pidevalt ja püsivalt – näiteks tuleb mängulauale kleepida kleepse, mida sealt enam eemaldada ei saa, või isegi mängukaarte puruks rebida.
„Pandemic: Legacy“ annab oma sarnasusest telesarjaga kohe märku: karbi kaanel on kirjas „Season 1“ või „Season 2“ (seni ongi toodetud kaks „hooaega“). Kumbki sisaldab 12 üksteisele järgnevat mängustsenaariumi, iga kuu kohta üks. Kui mängijad mõne stsenaariumi kaotama peaksid, saavad nad uuesti proovida ja kui ikka mängust jagu ei saa, keeratakse reegleid pisut leebemaks.

„Pandemic: Legacy“ võlu peitub lisaks muule ka selles, et iga mängija saab oma tegelasele anda nime ja valida, kuidas teda edasi arendada, nii et kui sulle armsaks saanud meedik või teadlane hätta satub, elad talle kaasa samamoodi nagu filmi- või telekangelasele.

Pisut segadust tekitab see, et „Pandemic: Legacy“ kummalgi „hooajal“ on kaks erinevat karpi: esimesel punane ja sinine, teisel kollane ja must. Sisult on mõlemat värvi karbid täpselt ühesugused.

24 mängijat, I hooaeg 13+, II hooaeg 14+

5. Mutatsioonid ja variatsioonid

„Pandemicu“ edu viis autori ja kirjastajad peagi mõttele, et mängu saaks varieerida ka muul moel kui laiendeid juurde tootes. Nii on sündinud hulk eriteemalisi „Pandemicuid“, millest mõnel üldse tõbedega pistmist polegi:

„Pandemic Contagion“ (2014) – selles mängus on rollid vahetatud: mängijad on omavahel võistlevad viirused, kes püüavad inimkonnale võimalikult palju kahju teha. Erinevalt tavalisest „Pandemicust“ ei ole „Contagion“ niisiis koostöömäng. Praegusel ajal mõjub üsna õõvastavalt, brr!

25 mängijat, 14+

„Pandemic Iberia“ (2016) – 1848. aastal möllavad Hispaanias ühekorraga malaaria, tüüfus, kollapalavik ja koolera. Selles mängus ei saa mõistagi ringi lennata ja kõrgtehnoloogilises laboris vaktsiine välja töötada. Selle asemel tuleb hoolitseda, et inimestel oleks puhast vett, ja luua raudteeühendusi, et mitte aeglaste tõldadega üle mägede loksuda. Kaardil ongi vaid Pürenee poolsaar. Ka rollid on vastavad: Meditsiiniõde, raudteelane, meremees, külaarst jne.

15 mängijat, 8+

KOMBITSAD: H.P. Lovecrafti koletised on leidnud tee ka Pandemicu maailma.
„Pandemic: Reign of Cthulhu“ (2016) – selsamal aastal ilmus ka sarja esimene mäng, millel haigustega pistmist polegi. Edukas „Pandemic“ otsustati hoopis kokku sulatada lauamängumaailma menuteemaga – H. P. Lovecrafti Cthulhu-mütoloogiaga. Nelja viiruse asemel ründavad maailma 12 iidset kosmilist jubedikku ja mängijad peavad nende läbipääsud kinni pitseerima. Mängulaual on maailmakaardi asemel neli Lovecrafti lugudest tuttavat Ameerika väikelinna.

1–4 mängijat, 14+

„Pandemic: Rising Tide“ (2017) – ka siin pole tõbesid, mängijad peavad hoopis üheskoos Madalmaades tamme ja tuulikuid ehitama ning pealetungiva mere vastu võitlema. Kõrgtehnoloogiat pole siingi käepärast, sest mäng käib tööstusajastu koidikul. Ka rollid on vastavad, näiteks puusepp, sadamakapten ja hüdraulikainsener.

„Rising Tide’i“ kaasautoriks on hollandlane Jeroen Doumen, kes on tuntud väga heade, aga keeruliste mängude autorina. See mäng on siiski sama lihtne kui teisedki „Pandemicud“.

15 mängijat, 8+

„Pandemic: Fall of Rome“ (2018) – ka Rooma impeeriumi loojanguaja nuhtluseks pole haigused, vaid hoopis anglosakside, gootide, vandaalide ja hunnide hordid, keda tuleb üritada üheskoos vaos hoida.

15 mängijat, 8+

6. „Pandemic: Rapid Response“ (2019)


Eelmisel sügisel ilmunud „Rapid Response’iga“ tuli „Pandemic“ pandeemiateema juurde tagasi, aga hoopis uuel moel. „Rapid Response“ on samuti koostöömäng, aga mängulauaks on suure kaubalennuki sisemus, kus mängijad panevad üheskoos kokku abipakette vajalikest ressurssidest ning püüavad neid kiiresti õigetesse kohtadesse toimetada. Mängus on hulk täringuid ja liivakell, nii et kogu rabelemine käib reaalajas. Seepärast on „Rapid Response“ eriti kiire mäng – karbil lubatakse lausa 20minutilist mänguaega.

24 mängijat, 8+

7. „Pandemic: Hot Zone – North America“ (2020)

See mäng pole veel ilmunud ja pole ka teada, kas ta planeeritud ajal juuni lõpul ilmavalgust näeb, sest USA ähvardab ka reaalsuses koroonaviiruse murepiirkonnaks kujuneda. Seni on teada vaid niipalju, et mängus on Põhja-Ameerika kaart, kolm viirust ja mäng tuleb kiirem ja kompaktsem kui klassikaline „Pandemic“.

1-4 mängijat, 8+