APPI, KUI KEERULINE! Klaipėda autodroomil sõidetavad kiiruskatsed kuuluvad Leedu pressiralli raudvara sekka.
Auto peatub.

Juht Toomas: „Mis kuradi slaalom?“

„30 slaalom minu paremale.“

„Tegin ära!“

„Sinu parem kolm.“

„Tegin ära!“

„30 kaks väravat!“

Midagi sellist paistab tõesti ees. Auto läheb jälle liikvele.

Kaardilugeja: „Paremale järgmisele platsile.“

Juht: „Paremale?“

„Paremale!“

„Kurat, valesti läks, vasakule oleks pidanud.“

„Ei saa tõsi olla! Siis on meil legendis viga.“

Dialoogi edasine osa oleks kahtlemata au teinud Kreisiraadio legendaarsele ekipaažile Vollmilch-Erdnuss, aga meil käis see päris rallil päriselt, ilma igasuguse naljata. Täpsemalt tänavuse Leedu pressiralli seitsmendal kiiruskatsel. Enda kaitseks võime öelda ainult niipalju, et Klaipėda Švyturio Arena parklasse mahamärgitud slaalomitrass oligi keerukas ja knihvidega. Tipptunniaegsete ummikute tõttu jõudsime kohale vahetult enne starti ja rada „looduses“ üle vaadata ei jõudnud, tuli sõita pelgalt legendi järgi. Viga seal tegelikult polnud, lihtsalt juht oli ühe kriitilise koha lasknud kahemõtteliselt kirja panna. Sama katse teisel läbimisel oli kõik juba okei.

Välja arvatud potentsiaalne hea tulemus, mis juba avapäeval aknast välja lendas. Teisel rallipäeval, mis sõideti Lätis Liepājas ja selle ümbruses, võtsime rahulikumalt ja püüdsime vigu vältida. 22. kohalt kerkisime lõpuks seitsmeteistkümnendaks (pressikategooria 29 startija seast). Eestlaste lippu hoidsid aga kõrgel Sakala arvamustoimetaja Karl Salumäe ja tema kaardilugeja Markus Mäeväli. Nende Toyota Paseo valmis küll juba aastal 1996, kuid Leedus oleks mehed peaaegu 1,6-liitriste klassis võidule viinud – vaid viis sekundit jäi puudu.
TOYOTA TEAM ESTONIA LEEDU PRESSIRALLIL: Pärast finišit poseerivad Liepāja muuli juures (vasakult) Markus Mäeväli, Toyota Paseo (1996), Karl Salumäe, Margus Värton, Toyota Corolla (2019) ja Toomas Vabamäe.
Pressirallil pole tulemus muidugi ainus eesmärk. Tore on end lihtsalt proovile panna, välismaiste kolleegidega suhelda ja mis seal salata, ralli lõpupeod on Leedus kah alati väga meeleolukad. Pressirallit peeti seal juba 24. korda, tuleval aastal on seega juubel ootamas. Leedu ajakirjanike autoklubi Valdas Valiukevičiuse eestvedamisel korraldab seda üha professionaalsemalt ning tänavu oli startijaid kõigi kategooriate (press, VIP, turistid, historic-autod) peale kokku 76.
ÄÄRMUSEST ÄÄRMUSSE: Lotus 7 juured istuvad sügaval 1970. aastates,...
...kuna elektriauto Tesla Model 3 läks alles äsja tootmisse.

Minu võistlusautoks oli Toyota Corolla Touring Sports Hybrid (aitäh Toyota Balticule usalduse eest), 180-hobujõuline ja mikroskoopilise kütusekuluga, keskmiselt 3,8 l/100 km. Ühe paagitäiega (ametlikult on paak 43 liitrit, aga meil ei õnnestunud sinna kuidagi üle 35 liitri bensiini sisse tampida) sõitsime 600 kilomeetrit Palangasse, teisega tegime ära kogu ralli ja kolmandaga tulime koju tagasi. Kahjuks polnud tänavu rallil eraldi ökoklassi ja nii tuli võistelda lõvikoopas ehk kaheliitriste seas. Vähe sellest, et see oli kõige arvukam klass (üheksa autot) – just meie klassist tuli ka absoluutarvestuse esikolmik.

Ah et kuidas Corolla ralliautona oli? Neljakordset ralli maailmameistrit Juha Kankkuneni parafraseerides oli auto okei, aga kurvid liiga järsud. Varasematest kogemusetest teadsin, et tegelikult pole suurt vahet, millise autoga välja minna – kui ise vigu ei tee, võib igal juhul pretendeerida esikümnesse. Kui vigu ei tee...

Ent kui arvestada, et Tallinn-Palanga marsruudi läbimiseks sobis Corolla eeskujulikult. Näiteks Ott Tänaku-Martin Järveoja ralliautos ei ole tempomaati, katuseluuki, topsihoidikuid, infolustiekraani ega kliimaseadet, aga meil olid need kõik! Ning nii mugavad istmed, et kui paar metsapeatust kõrvale jätta, sõitsime kogu tee ühe jutiga.

PEREAUTOGA PRESSIRALLIL: Toomase-Marguse Toyota Corolla Kretinga keskväljakule mahapandud slaalomiparkuuri läbimas.

Aga kui juba Tänakust juttu tuli, siis... Tema kohta ilmub praegusel ajal uudiseid ilmselt rohkem kui ühegi teise eestlase kohta. Tänakust kirjutavad enam-vähem kõik, kellel sõrmed klaviatuuril sibada suudavad. Aga kuulge kolleegid-kirjutajad, kas te olete kogenud, kuidas ralli „seestpoolt“ välja näeb? Millele mõtleb juht, millele kaardilugeja? Ei ole? Aga tahaksite? Novot, siin on ettepanek.

POP ÜRITUS: Atostogų parkase hotelli parkla sai ralliautosid triiki täis.
Järgmise Leedu pressirallini on praegu enam-vähem täpselt aasta, valmistumist alustada pole veel sugugi hilja. Ralli on hirmkallis? WRC kindlasti, aga Leedu pressiralli mitte. Karli ja Markuse teisele kohale viinud Toyota maksis ostes vaid 350 eurot. Rehvid, mis nädal varem Auto24ringil Mannergute Mõõduvõtul juba sada ringi läbisid ning kestsid edukalt ära reisi Leetu, sealse ralli ja kojusõidu, maksid 50 eurot tükk. Kellel „mannergut“ käepärast pole, võib vabalt sõita ka tavalise pereautoga, nagu ma ise seekord. Autot eraldi ette valmistada pole tarvis, pressiralli on sisuliselt rahvaralli, kus kiiruskatsed sõidetakse kõik asfaldil ja auto ära lõhkuda on päris keeruline. Rahast veel niipalju, et osalemistasu oli tänavu 100 eurot, mis sisaldas kaht ööd hotellis ja kahe päeva söögiaegu.
PILT SARJAST "EESTLANE RÕÕMUSTAB": Toomas ja Margus said just teada, et on 22. kohalt kerkinud üheksateistkümnendaks. Tagaplaanil rõõmustab leedulasest fotograaf Egidijus Babelis, kes pressirallil neljanda kohaga lõpetas.
VEEL RUBRIIGIST EESTLANE RÕÕMUSTAB: Karl ja Markus teise koha karikatega.

Ühesõnaga, kuidas oleks, kui paneks kokku huviliste lehe-/veebi-/tele-/raadiomeeste-naiste pundi ja hakkaks vaikselt valmistuma-treenima. Teeks selgeks legendi koostamise ja lugemise põhimõtted, õpiks õigeid sõiduvõtteid ja -trajektoore ning auto võimaluste tarka ärakasutamist. Aga tuleval aastal, kui Leedu pressiralli tähistab juubelit, lendaks sinna peale esindusega, mis Eesti kui rallimaa mainele ka au teeb. Mis kord see on, et soomlasi tuleb starti eestlastest rohkem?

Pressirallil osalemiseks ei pea üldse olema ilmtingimata autoajakirjanik, kes päevast päeva mootorite maailma saladustes kühveldab. Elamusi saavad kõik ühtmoodi, sõltumata ametikohast ja erialast. Ning pärast teab igaüks omast käest, milline on õige rallitunne ja miks ralli ajal tavalisest kolm korda sagedamini peab WC-s käima.

Nii, huvilised, astuge ette!