Tuunitud MV Augusta oli Milano messi tõeline magnet.

Tuntumate tsiklitootjate uute mudelite kõrval oli väljas arvestatav kogus keskkonnasõbralikku suunda esindavaid elektrirattaid. Mess on osa andmete järgi Euroopa, teiste andmete järgi koguni kogu maailma suurim kaherattaliste sündmus, kus 280 000 m2 suurusel alal on väljas need kõige-kõigemad. Messi pidulik avamine toimub harilikult neljapäeval ja seejärel saavad huvilised väljapanekuid uudistada kuni pühapäevani iga päev kella 22-ni. Seda võimalust kasutati väga usinasti ka sel aastal, 76. korda toimunud rahvusvahelisel EICMA messil.

Populaarsed olid ka motomatkamist propageerivad boksid, kus esitleti uusimaid navigatsioonisüsteeme.
Tuntumatest tsiklimarkidest olid messil esindatud Aprilia, BMW, Ducati, Honda, Harley-Davidson, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Moto Guzzi, Triumph ja Yamaha. Veel hulk Itaalia, Prantsuse ja Hiina tootjate meie jaoks vähem tuntud marke, mis paelusid aga väga just kaugemalt pärit külastajate pilke, sest meie ei kohta iga päev Lõuna-Euroopa tegijate nagu Mash ja Archive Motorcycles, türklaste mopeedivalmistaja Volta ning Hiina ChangJiangi värskeid mudeleid. Kui nii Archive kui ka Mash paistsid silma klassikaliste scrambleri ja cafe raceri versioonidega, siis ChangJiangi külgkorviga ratastelt võis leida näiteks toredaid omaaegse M-i tunnuseid, sest need on ajalooliselt ehitatud Venemaa tehase IMZ toodangu järgi. Selle omakorda olid venelased ju teadagi viksinud maha sakslaste BMW-lt.Messihallid jaotusid maailmas tuntud suurte ja prestiižikate kaubamärkide esinduste, mototurismi, innovatsioonikeskuse, motovarustuse müüjate ning elektrirataste alaks. Väljas asusid rataste testimise rajad, kus sai proovida näiteks uusi Royal Enfielde, Yamahasid, BMW-sid ning arvukalt elektrijalgrattaid ja -mopeede. Teiste hulgas sai testida uut päris vahva retro välimusega legendaarset mopeedi Vespa Elettrica, mille e-versiooni esitleti esimest korda kaks aastat tagasi. Selle hind on küll veidi soolane, küündides üle 6000 euro.
Foto: GERLI RAMLER

Ohtrasti ägedaid e-rattaid

E-rataste väljapanek oli tegelikult muljetavaldav: peale mootorrataste ja mopeedide olid esindatud ka elektrimootoriga tõuke- ja jalgrattad. Näiteks Kawasaki ja Merida koostöös valminud uued elektrilised mägijalgrattad (muidugi Kawasakile omases rohelises värvikuues) on varustatud Shimano STEPSi mootori ja aku ning süsinikkiust ja alumiiniumsulamist raamiga.

Tänavasõiduratastel on Fauza mootor ja võimalus peale aku ka mootor eemaldada, et muuta elektriline ratas soovi korral justkui tavaliseks jalgrattaks.
Üks lahe asi uuemate elektrisõidukite juures on see, et nende laetavaid akusid saab masina küljest lihtsa vaevaga lahti, et neid tuppa laadima võtta. Paraku kaalub enamik 1-1,5 kWh akudest üle 10 kg, mis teeb kaasavõtmise veidi tülikaks. Paljud lahendavad probleemi jõuallika mitmeks jagamise või väiksema (loe: nõrgema) patareiga. Silence’ motorollerid näitasid aga alternatiivset lähenemist – et suured akud oleksid ikkagi eemaldatavad ja transporditavad, on ettevõte muutnud need mugavaks ratastega pagasikäruks.

Võrratud olid kokkukäivad kompaktsed elektrirollerid, mida on hea kaasa võtta lifti, panna kuuri või auto pagasiruumi. Selliseid versioone esitlesid näiteks SYM, SanYou ja UJET, kusjuures ägedamatele rolleritele on lisatud WiFi, Bluetoothi ja GPS-ühendused.
Foto: GERLI RAMLER

Innovatsiooniala avastused

Rääkides väikeste elektrimootoritega kaherattaliste võimalustest, jõuame ka suurte ratasteni. Ei ole vist mõtet hakata loetlema Honda, Yamaha, Kawasaki ja BMW uusi mudeleid, sest enamikku on juba mujal esitletud ja tõsised motohuvilised on igati kursis, millega nende lemmikud tegelevad. BMW-l olid väljas mitmed mudeliuuendused. Uue ilme on andnud oma naked MT-10-le Yamaha. Honda oli samuti EIMCA-l väljas oma täieliku 2019. aasta Euroopa mootorrataste valikuga, tutvustades kahe uue mudeli nime ja kolme ulatuslikult uuendatud mudelit. Enduuromaailm on nüüd rikkam uue Ducati Multistrada 1260 Enduro võrra, mis ühendab elegantse ja funktsionaalse Multistrada enduuro tehnoloogiaga.

Innovatsioonivaldkonnas tutvustati näiteks kaherattaliste liikuvuse parandamise tehnoloogiaid ning ohutus- ja turvavarustuse uusi võimalusi. Õige pea saab mootorratastele lisada samasuguseid hoiatussüsteeme nagu on juba tänapäevastel autodel – need aitavad hoida pikivahet ja samasugust kiirust eessõitjaga ning annavad kohe märku, kui kaasliiklejad tagant või küljelt liiga lähedale kipuvad. Populaarsed olid ka motomatkamist propageerivad boksid, kus esitleti uuemaid navigatsioonisüsteeme.

Mootorrataste tuunitud versioonid olid muljetavaldavad ja kõige menukamad tundusid olevat süsinikkiust tehtud gondlid ja veljed. Muide, neid sai ka katsuda ja kaaluda – kerge süsinikkiust velg kaalus vaid 1,19 kg! Piiratud alal näidati peale disainiimede ka mõningaid uunikumrattaid, mis pälvisid taas suurt huvi.
Prantsusmaal tegutsev Hiina juurtega tsiklitootja Mash valikus on retrohõngulisi rattaid igale maitsele – nii kahe- kui ka kolmerattalisi. Baltimaades müüakse Mashi toodangut Lätis.
Prantsusmaal tegutsev Hiina juurtega tsiklitootja Mash valikus on retrohõngulisi rattaid igale maitsele – nii kahe- kui ka kolmerattalisi. Baltimaades müüakse Mashi toodangut Lätis. Foto: GERLI RAMLER

Innovatsioonialal lasti proovida ka maailma kõige kergemat ja õhemat turvavarustust POI, mis kaitseb mootorratturi keha ja jäsemeid kukkumise eest. See on küll hiinlaste väljamõeldis, aga kannab CE-märgist. Hiinlased soetasid messile suured pinnad nimega China Pavilion, kus nad müüsid oma toodangut alates piduritest, siduritest, velgedest ja rehvidest kuni rattalukkudeni.

Mess oli võimas ja vaatamist jagus seal vähemalt terveks pikaks päevaks, aga kui on soov rataste seljas istuda, ilusaid pilte teha ja innovatsiooniuudistega lähemalt tutvuda, oleks hea planeerida külastuseks isegi mitu päeva. Kui kevadel küttis kirgi võidusõidusarja F-1 otsus loobuda vihmavarjutüdrukutest, siis Milanos ei mõeldagi modellidest loobumisele – enam-vähem igas boksis oli mõni napis riietuses neiu kaherattalisi kaunistamas!