Sedalaadi sunnitud koolitus on kindlasti kõige halvem variant, sest osalejal puudub huvi. Ta küll tuleb, kannatab oma aja ära, kuid tulemus saab nadi. Suletud meelega inimene läheb koolituselt koju sama targalt, kui tuli."

Viga lipsab sisse enamasti möödarääkimisest korraldusfaasis, kus on kõige olulisem koht jõuda ühisele arusaamisele selles, mida ettevõtmiselt täpselt oodatakse.

Suletud meelega inimene läheb koolituselt koju sama targalt, kui tuli.

Kui ürituse eesmärgiks seatakse ainult show või meelelahutus, oleks kasulik oma soovist selgelt teada anda. "Vastasel juhul saabub inimene ootusega, et keegi teeb mingit nalja, on humoorikas ja siis selgub karm tõde – täna hakkame õppima. Show tegemiseks tuleb lihtsalt valmis olla.

Humoorikad ja elulised näited on siiski heaks vahepalaks ka iga tõsisema koolituse puhul," meenutab Mart Soonik üht mõnusa töömeeleolu ülalhoidmise võtet.

Sunduslikel koolitustel kohtab sagedamini ka n-ö ristisõdalasi, kes kõike kuuldut kahtluse alla seavad ja oma tõde igal viisil ja juhul kuulutama asuvad. "See veel iseenesest koolitajat ei tapa. Kui koolitaja valdab hästi teemat, oskab anda vastuseid ja neid põhjendada, võib sellest särinast saada hoopis seltskonda käivitav tegur, lõpuks ka olukorra päästjaid. Küll aga peaks sõdalane arvestama asjaoluga, kui see teda üldse huvitab, et nii jätab ta end ilma lihtsalt heast võimalusest midagi uut proovida.

Hea koolitaja suudab üldiselt igasugused proovilepanekud üle elada. Millega ta aga hätta jääb, on huvipuudus. Kui inimesed loivavad poole koolituse pealt saalist välja või suvalisel ajal sisse, näpivad pigem oma telefone ja arvuteid, räägivad juttu, siis tekib tunne, et räägid tühjale auditooriumile."

Kuidas saada lahti sundusest?

Kohustuslikkuse tunnet aitab vältida hea ettevalmistus. Mart Soonik soovitab juba koolituse planeerimise faasis rääkida täpselt läbi, millised on ootused nii koolitajale kui ka koolitusele endale. "Kui on soov teha suvepäevade augutäidet, siis aktsepteeritav on seegi. Tuleb ainult leida õiged inimesed, kes läbi viivad ja sel juhul pole mõtet ka pealkirjastada üritust kui strateegilise kommunikatsiooni koolitust.

Pealegi on see aus nii oma meeskonna, rahakoti kui ka koolituse läbiviija suhtes."

Jaga
Kommentaarid