Aeg: suvi 2008

Klass: turist

Hinne:
5


Tõenäoliselt on enamik eestlasi lennanud ATR-tüüpi lennukil. Eks kasutanud ju Finn­airi poegitud ja tänaseks hädatapetud, Tallinnas baseerunud Aero Airlinesi nimeline lennufirma kuni likvideerimiseni just vanu ATR-72 tüüpi lennukeid, mis aitasid meil pääseda üle lahe, et sealt juba edasi maailma jõuda.


Muljed sellest Itaalia-Prantsuse ühistööna valminud lennukitüübist on selle põhjal üsna kõhnad. Kitsas, mürisev ja pensionile lähenevate ebamugavate istetega. Pigem trollibuss kui lennuk. Nii sügasingi Itaaliasse lennu eel kukalt, sest tundus, et valida on vaid kahe halva vahel. Ühelt poolt ATRiga üle Alpide hüpata või teiselt poolt paar tundi kauem kestev ringreis Euroopa suurtel lennuväljadel koos ühe täiendava ümberistumiskorraga. Viimane tundus siiski viletsam ja nii olingi ühel hommikul Münchenis, et sealt asuda AirDolomiti ATRiga Veronasse lendama.


AirDolomiti on osakene Lufthansa regionaalvõrgustikust ja seetõttu nõustusin ma ka ootamatult lühikese, vaid 20minutise ümberistumisajaga. Oma kogemuste põhjal teadsin vähemalt, et Müncheni selge ja lihtsa põhiplaaniga hästitoimival lennuväljal peaks see olema täiesti võimalik. Frankfurdis ma seda ei üritaks. Kohapealseks värskeks uudiseks oli suitsetamise keelustamine Saksamaal, mis oli lennuväljale sünnitanud suitsu(tus)kastid, millest üks kurval kombel asus just Veronasse suunduva lennu värava kõrval. Osutus, et sakslased ei oska oma uusi seadmeid seadistada – räme tuhatoosihais levis kastist paarikümne meetri raadiuses. Põgenesin mulle jäänud kümneks minutiks šoppama ja see oli mõistagi viga, sest herr Arne Pajula nõuti peatselt Verona lennukile välja lennujaama mögafonide kaudu. Sakslaste stahhaanovlus pani mind hämmastuma, kuna pealemineku algust märkiva ajani pardakaardil oli veel viis minutit aega. Selgus saabus tuhatoosihaisuse värava inimtühjust nähes. ATRi sisenetakse ju tagauksest, mistõttu reisijad viiakse lennukini bussidega. Tavaliselt on selleks kaks bussi. Pärast esimese lahkumist kamandatakse järelejäänud luuserid kohale. Kolmekesi bussiga lennukini sõita on samas üpris mugav.


Lennukini jõudes oli esimene asi, mida nägin, lennuki kõhu all vedelev üksildane ülikonna­kott. See oli mõistagi minu pagas. Õnneks ei olnud sadav vihm tekitanud sellesse kohta loiku. Ootasime bussis suletud uste taga mitu minutit, kuni tehnilised protseduurid lõppesid.


Kohale sõitis nimelt käru transameestega, kes tõstsid koti lennukisse ning lahkusid. Õigesti tegid, palju ei puudunud, et ma oleks neile bussi uksi lahti murdes ise “appi” tormanud.


Ütlen nüüd juba ette ära, et tegelikult meeldis mulle kogu minu reis väga. Lõpp hea, kõik hea. Lennukisse sisse astudes lõppes Saksamaa ja algas Põhja-Itaalia dolce vita.


Stjuardessid naeratasid kohe sisenedes oma stiilsetes univormides imeliselt. Air Dolomiti ATR-42 oli täidetud väärikate massiivsete roheliste nahktugitoolidega, millesse istudes taipad, et istme seljatoe asendil ei ole õigupoolest mingit tähtsust. Tähtis on, et iste oleks lihtsalt mugav ja hästi disainitud. AirDolomiti lennuki lektüür nägi välja pigem nagu mõni kõrgetasemeline stiiliajakiri ja varsti pärast õhkutõusmist hakati serveerima jooke. Vau.


Klaasist pokaalid, vahuveiniks Valdo­biaddene DOC Prosecco ja ka muud veinid ig ati väärikad.


Toiduportsud on firmastiilis pappkarpides ja ei mingeid tobedaid kandikuid. Karbi sees leidub firmavärvides imeilus tugevast plastist topsik vee jaoks ning ka plastist noad ja kahvlid on samasugusest kahvaturohekassinisest plastist stiilsed taiesed. Sööki on napilt, kuid see on väga hea. Salaamitükk, Parma singi viil, kahte juustu ja grissinipaar. Magusaks cantuccini – mandliküpsis. Veini saab mõistagi juurde ja ega see Münchenist Veronasse lend palju üle tunni kestagi. Päikeselise ilmaga näeb aknast ka lennuki kõhu all avanevat maalilist vaadet lennufirmale nime andnud Dolomiitide mäeahelikule.


AirDolomitiga lendaksin meeleldi ikka ja jälle.


* – Settimocielo (seitsmes taevas) on ka Air Dolomiti toitlustusteenuse nimi.

Reisikulud tasus Itaalia Väliskaubandusinstituut (ICE).