12.12.2008, 00:00
Kuninglik Antwerpen on parim udusel ajal
Belgia suuruselt teine linn on kaubandusteede ristumiskoht ja moetalentide kasvulava, kinnitab Urmas Väljaots.
Kui rong Antwerpeni jaama jõudis, oli puhkpilliorkestri mäng juba
alanud. 20. sajandi alguse suurushullustuses ehitatud grandioosne vaksalihoone
mõjub sürrealistlikuna. Ehitis pärineks oma pompoossete
sammaste ning muude tollest ajast pärinevate arhitektuuridekoratiivsete
viguritega kui teatrilavalt. Tahtmatult koputad seinale –
papjeemašeest või marmorist?
Massiivse peahoone ees
laiuv kunagine perroon on tiheda rongiliikluse mahutamiseks ehitatud
maasügavustesse kolmetasandiliseks galeriiks – vaid 40 minutit
Brüsselist.
Selles kõiges on tibake hullumeelsust ja
jõuka provintsi alaväärsuskompleksi. Ning kui karges ja
hallases sügishommikus rongilt maha astuvat reisijat tervitavad
majesteetliku “Carmina Burana” helid, mis hiiglasliku vaksali
võlvide all mitmekordseks võimenduvad, jääb mulje, et
lõpuks ometi oled sattunud päriselt selle filmiromantilise
dekadentsi keskele.
Antwerpen ehk prantsuse keeli Anvers on Belgia
suuruselt teine linn. Tsipake suurem kui Tallinn – see annab raami ette.
Flaamide kants. See detail on oluline kõrva taha panna – kui
nendega ühte keelt ei räägi, oleks targem inglise või
ükskõik millist teist keelt proovida, kui see pole prantsuse keel.
Vimm valloonide vastu annab tunda.
Pöördudes flaami poole
prantsuse keeles, saad vastuseks vaid küsivaid pilke ja hollandikeelset
teksti. Kui selle peale nördinult mainid, et oled prantslane (ja mitte
valloon) ja paraku muud keelt ei räägi, hakkavad flaamid nagu
võluväel väga head prantsuse keelt rääkima.
Loomulikult on see stereotüüpne liialdus, kuid kogemus siin, teine
seal kipub seda kinnitama. Nii palju siis kakskeelsusest.
Antwerpen
on olnud jõukas kaubanduslinn juba sajandeid. Tema hiilgeajad
jäävad 16. sajandisse, mil ta oli kasvanud teiseks suurimaks Euroopa
linnaks põhja pool Alpe. Barokiaegsest hiilgusest annavad
tunnistust nukumajad vanalinnas. Nende hulgas Rubenshuis, kus elas ja
töötas linna üks kuulsamaid poegi. Nüüd asub seal
eeskujulikult restaureeritud ja visiiti vääriv muuseum.
Tänapäeva kaubanduslikul ajal iseloomustab Antwerpenit kõige
paremini ehk risttee kujund.
Ühelt poolt on ta väravaks
mandrile inglise brändidele, mida mujalt (veel) eriti ei leia. Samal ajal
on kohal ka prantslased ja sakslased ning samuti ei ulatu sealt lõuna
poole enam paljude Põhja-Euroopa poekettide leviala, näiteks asub
seal üks kaunimaid Iittala kauplusi.
Linna südameks on
Meiri kaubandustänav, mis sujuvate üleminekutega ühest
tänavast teiseks praktiliselt raudteejaamast toomkirikuni lookleb. Meiril
ja selle ümbruses on end sisse seadnud kõik rohkem ja vähem
tuntud rõivabrändid, mida aga tänapäeval leiab igast
suurlinnasüdamest.
Ootamatult sai 1980. aastatel Antwerpen
tuntuks sealsest kunstiakadeemiast sirgunud moeloojate põlvkonna
poolest. Kui enne polnud keegi Belgia moest midagi kuulnudki, siis nn
Antwerpeni Kuuik lennutas selle moemaakaardile. Täna asub seal ka
moemuuseum MoMu, kus enamasti Belgia päritolu avangardmoeloojate
ülevaatenäitusi korraldatakse.
Mitmed kuuiku
alustajaliikmeist on endiselt tugevasti Antwerpeni küljes kinni. Nende
esinduspoekesed on ka huvitavaimad ja unikaalseimad linna kaubandusmaastikul.
Kesklinna ääre pool, unisel Leopld de Waelplaatsil asub kultusliku
Ann Demeulemeesteri läbi kahe korruse kõrguv ülistiilne
stuudiobutiik. See on moelooja ainuke poeke Euroopas.
Kui hammas ka
hindade peale ei hakka, väärib koht sellegipoolest visiiti. Peale
Demeulemeesteri võiks shopping’u-huvili
se listile kuuluda kindlasti ka kuuiku teise liikme Dries van Noteni pood
Nationalestraatil.
Antwerpenit peetakse ka friikartulite üheks
sünnikohaks. Väidetavalt peitub nende hõrgu krõbeda
maitse saladus praadimiseks kasutatud hobuserasvas. Tänapäeval on
selle kasutajaid paraku vähemaks jäänud, kuid keskväljaku
ümbrusest võib endiselt leida suurepäraselt valmistet
kartuleid.
Antwerpen on jõekaldal asuv unine ja udune
madalmaa. Linnas ning selle ümbruses ringi uidates omandavad väikeste
hollandlaste teosed ja tänapäeva Belgia moekunst hoopis teise ning
selgema varjundi ja värvingu. Kui paljusid kohti on rõõmsam
külastada suviti, siis Antwerpeni rikuks ilus ilm ära. Sinna peabki
minema just sügisel või talvel, kui väljas on jahe, hall,
hämar ning udune.