"Oleme seal Puerto Ricos ühe öö ja siis paneme edasi!"

Kui tavaliselt on need Kariibi mere saared olnud sihtkohad, kuhu reisimise eest tuleb välja käia mõneteistkümne tuhande kroonine summa, siis augusti lõpus muutusid eksootilised paigad Eesti reisihuvilistele sama tavalisteks kui Helsingi. Hind oli ju samas suurusjärgus: Estraveli sooduskampaania lubas Stockholmist lennutada kuni viide USA sihtpaika kõigest 3999 krooni eest, kusjuures superhind pidi sisaldama ka kõiki makse ja teenustasusid. Büroo kontorid olid lahti poole ööni, telefonid helisesid lakkamata ning 1. septembriks oli selge, et kokku on müüdud pileteid 5500 huvilisele - 300 piletit enam, kui algul tundus. Ekspressi andmetel teenis Estravel pileti pealt keskmiselt 600 krooni.

Kuid American Airlinesi kontorites ei olda selle kampaania üle eriti õnnelikud. Kui arvesse võtta, et ainuüksi Estravelis müüdi 5500 piletit, jäi hiiglaslik USA lennufirma ilma vähemalt 25 miljonist kroonist.

Nimelt leidis nutikas Eesti reisibüroo broneerimissüsteemist üles lennuliini kõigest 750 Rootsi kroonise soodushinna Stockholmist ­Miamisse, mille külge polnud kinnitatud ettenähtud reisimarsruuti ega keeldu peatuste (stopover'ite) tegemiseks. Päriselt pähklite eest American Airlines (AA) inimesi vedada ei kavatsenud - pileti­hinnale pidi lennujaamamaksude kõrval otsa tulema lennukompaniile minev kütuselisatasu suurusjärgus 4000 krooni. Kuid broneerimissüsteem jättis selle võtmata.

Mauri Saarend, Estraveli asepresident siseteenuste ja IATA müügi alal, selgitab, et soodushinnaga piletid said väljastatud seaduslikult ja korrektselt. Tegemist oli täiesti avaliku hinnaga (see termin viitab hindadele, mis on lennukompaniide poolt laetud ülemaailmsetesse broneerimissüsteemidesse), kuid tavalisest "pisut soodsam" lõpptulemus saavutati lende British Airwaysile valideerides - taas üks reisibüroo termin, mis viitab tegevusele, mille kaudu broneering vormistatakse kehtivaks piletiks.

Tõepoolest - kui piletid olnuks ­valideeritud American Airlinesile, olnuks tulemus mitu tuhat krooni kallim. Ekspress teeb katse ja näeb, et ühel Eesti turistide lemmikmarsruudil väljastatud pilet Stockholmist Londoni kaudu Bostonisse, Puerto Ricosse, Miamisse ja New Orleansi maksnuks ligi 8000 krooni. Kuna lennumarsruudis sisaldus British Airwaysi lend, oli kompaniile valideerimine täiesti põhjendatud.

Ettevaatust, kohvrimaks!
AS Reisieksperdi tegevdirek­tori Sven Lõokese sõnul oli veidi kahtlane nimetada hinda Estraveli sünnipäeva­kam­paaniaks, sest madala hinna põhjuseks oli British ­Airlinesi näpuviga, mis oleks võidud ära parandada üleöö.

Samas tunnistab Lõoke, et ka nende büroo pakkus samu odavlende Ameerikasse, kuid müüginumbrid on veel kokku löömata. Need inimesed, kellel on pilet juba ostetud, ei peaks siiski muretsema, sest Lõoke ei mäleta ühtki korda, kus lennufirmad oleksid pileteid vigase hinna tõttu tagasi kutsunud.

Ka Mauri Saarend kinnitab, et probleeme ei tohiks ühelgi reisijal esineda.

"Ma leian, et numbrid on väga kõnekad," lisab Lõoke lõpetuseks. "Paljud inimesed, kel varem ei olnud võimalik USAs käia, saavad seda nüüd soodsalt teha."

16. juulil 1,4 miljardi dollari suurustest finantskaotustest teatanud American Airlines saab eestlastelt aga siiski kätte rohkem raha tänavu jõusse astunud pagasi lisamaksu abil. Iga kohvri eest kasseeritakse sisse 15 dollarit. Niisiis Eesti ekskursant, kes lendab kahe kohvriga usinasti vahepeatusi tehes näiteks läbi marsruudi Stockholm - London - Chicago - ­Washington DC - Miami - Neitsisaared - New York - London - Stockholm, peab olema valmis käima USA lennufirmale oma kottide eest välja ühtekokku 160 dollarit, ning kui kohvreid on kolm, kasvab summa koguni 560 dollarini.