Maalähedased lihavõtted
São Paulo suuruses metropolis paistab aasta
tähtsaim usupüha – lihavõtted – üsna
vähe välja. Paar lisapäeva šoppamiseks, kinoks,
söömiseks ja veel kord šoppamiseks.
Aga lapsed
käisid juba nädala keskel ringi, nägudele joonistatud mustad
vurrud, peas jänkukõrvad. Ja paar nädalat annavad igas poes
tooni lae alla tõmmatud tohutud värvilised šokolaadimunad.
Seda mitte ainult toidupoes: isegi apteegi ja ilupoe vahelises nišis
asuvates potsikutega täidetud populaarsetes asutustes valitsevad
nüüd imelised krabisevad värvimustrid ja
šokolaadilõhn.
Nagu suurlinnades ikka, sõidab
suur osa rahvast pühade ajal minema. Kes casa da praia’sse, kes casa
de campo’sse – suvilasse mere ääres või sisemaal.
Või siis külastatakse sugulasi mõnes muus linnas.
Brasiilia-suurusel maal on transpordiga muidugi keeruline lugu, ühe
päevaga jõuad auto või bussiga ainult
kõrval-osariiki. Kaugemale viib tavaliselt lennuk.
Aga
seekord tulid lihavõtted teisiti. Ei mingit lendamist.
Möödunud reedel lõhkes kaua kasvanud kannatuste mull.
Brasiilia lennujuhid astusid pärast kuid vindunud kriisi otsustava sammu.
Sadakond lennuliikluse kontrollijat ehk lennujuhti kõndisid
pühade-eelse reede õhtul töölt lihtsalt minema, sundides
nii valitsust kõik lennujaamad sulgema. Lennujuhid on juba kuid
nõudnud paremat palka ja suuremat turvalisust.
Brasiilia on
väheseid riike, kus lennujuhtimise töö on
sõjaväelaste käes. Paistab, et see süsteem ei ole end
õigustanud ja ka lennujuhid ise nõuavad lennuliikluse kontrolli
üleandmist tsiviilsfääri.
President Lula võtab
küll pea iga päev lennunduskriisi teemadel sõna, nõuab
kiiret tegutsemist ja tagandab ministreid, aga lahendust siiani näha ei
ole. Presidendi populaarsus on juba langenud. Ja isegi kui lihavõtete
ajal kõik lennud perfektselt toimiksid, on kahju juba tehtud: üle
poolte brasiillastest, kes oleksid tahtnud lennukiga puhkama sõita,
otsustasid igaks juhuks bussi kasuks.
Lennusõitu ei tasu
Brasiilias juba ammu kindla peale usaldada. Viimase aja statistika järgi
jääb nagunii üle 40 protsendi lendudest üle poole tunni
hiljaks. Palju segadust tekitas ka Varigi pankrot. Õnneks ostis kohalik
suurim odavlennufirma Gol küll Varigi ära, aga nende plaan
säilitada siiski eraldi kaubamärk Varig “diferentseeritud
hinnaga lendude jaoks” muudab tavalise reisija meelest asja liiga
keeruliseks.
Pealegi sattus just GOLi lennuk õnnetusse,
millest Brasiilia lennunduskriis omal kombel alguse sai. Eelmise aasta
septembris kihutas GOLi Boeing 737-le õhus otsa väike erareaktiiv,
hukkus 154 reisijat.
Aga ega lihavõtted selle kõige
pärast kuidagi kurvemad tule. Üks São Paulo noorik küll
kurtis ajalehes, et peab oma pulma Santa Catarinasse 11 tundi bussiga
sõitma ja vaevalt, et ta sõbrad sama teekonna viitsivad ette
võtta. Aga küll nad võtavad: põhjust pidutsemiseks
üks õige brasiillane juba kasutamata ei jäta.