22.05.2009, 00:00
Ökojogurt ja ökotornid!
Kas te teadsite, mis päev on 9. mail? Ei, see on vale vastus. 9. mai ei
ole ainult võidupüha. See on ka International Fair Trade Day ehk
rahvusvaheline õiglase kaubanduse päev.
Prantsusmaal
korraldatakse selle puhul juba üheksandat aastat La Quinzaine du
Commerce Equitable’i egiidi all mitmesuguseid rahva teadlikkust
tõstvaid ja õiglast kaubandust propageerivaid üritusi
messidest ja laatadest kuni filmiõhtute ja seminarideni.
Nende peaaegu aastakümne pikkune töö on vilja kandnud. 2008.
aasta l’Agence bio uuringu-baromeetri andmeil väidab 69
protsenti prantslastest, et nad eelistavad osta keskkonda säästvat ja
jätkusuutlikku arengut toetavat kaupa – nii tarbivatki prantslane
näiteks mahetoitu keskmiselt korra kuus.
Sel kevadel on
ökoelumaastikul toimumas rohkem kui tavaliselt. Kevadkuudel hakkasid
metrooseinte suurtelt plakatitelt vägisi silma massiivsed kohalike
supermarketite ja nn hard discounter’ite reklaamikampaaniad. Keskmes
nende oma brändinime all pakutav mahetoit ehk bio, nagu prantsuse keeles
öeldakse. Kui seni oli mahetoitu nende keskmisest kallima hinnaklassi
tõttu ikka ümbritsenud kergelt snobistlik ja elitaarne aura, siis
selle saabumine kohalikesse säästumarketitesse Leader Price,
Lidl ja Ed andis selge signaali sellest, et valdkonnas on toimumas murrang
– mahetoit massidele! Kui varem olid poodides neile pühendatud
spetssektsioonid, siis nüüd on kaupmeeste omabrändid mahetoidu
paigutanud igale riiulile, silmatorkavas värske mururohelise karva
pakendis võist ja jogurtist piima, juustu, veini ning
küpsisteni.
Ökoteema on aktuaalne ka linnaarhitektuuris.
Näiteks konstrueeris kuulus arhitekt Jean Nouvel La Défense’i
ärikvartali jaoks esimese “ökoloogilise” torni La tour
Signal, mis pidi valmima 2015. aastaks. 300 meetri kõrgusesse
pilvelõhkujasse olid planeeritud spetsiaalsed luugid, mis laseksid
õhul torni jõuda ning sel viisil pakkuda looduslikku
ventilatsiooni (ühena esimestest maailmas). Samuti olid ette nähtud
hiiglaslikud peeglid, mis sooja päikesevalgust torni sisse peegeldaksid.
Torni konstruktsioon oleks vähendanud tema energiatarbimist
võrreldes teiste sarnaste ehitistega 50 protsendi võrra. Paraku
ei ole selle projekti tulevik valitseva majandussurutise tõttu just
kõige helgem.
Samamoodi telliti kümnelt mainekalt
arhitektuuribüroolt projektid Suur-Pariisi sisse seadmiseks. See projekt
on praegustele võimukandjatele väga südamelähedane
– integreerimaks veelgi paremini Pariisi ja teda ümbritsevaid
äärelinnu. Samuti avas mai keskel keskkonnaminister isiklikult
arhitektuurimuuseumis Palais de Chaillot’s ökoelule pühendatud
spetsiaalse näituse “Habiter écologique” ehk elades
ökoloogiliselt. Ka on vastutustundliku käitumisega silma hakanud
muidu ses vallas tagasihoidlik luksussektor. Näiteks avati paar kuud
tagasi linna uusim trendipood Merci, mis pakub tuntud disainerite riideid ja
disaini. Butiigi muudab eriliseks tema eesmärk, kogu kasum on lubatud
annetada abi vajavate naiste ja lastega tegelevale fondile. Maikuus peeti ka
Palais de Tokyos esimene jätkusuutlikku arengut promov luksuskaupade mess,
saladusliku nimega 1618 Paris, mille kontseptsiooniks eksponeerida rahvale
parimaid luksust ja jätkusuutlikku arengut siduvaid tooteid ning
teenuseid. Natuke eklektilise ja veel hõreda väljapanekuga messil
sai tutvuda nii ökokosmeetika kui ökoturismiga.
Urmas
Väljaotsalt ilmus äsja ka pariislastest pajatav raamat “Minu
Pariis”