Laupäev, kell 6.30, Amsterdam-Schipholi lennujaam.

British Airwaysi lend BA 423 lootsitakse varakult väravasse, pardaleminek on algamas. Kell 4 hommikul end maast lahti ajanud inimesele käib hästi väljapuhanud, värske olekuga maapealse personali rõõmus hoiak pisut pinda, aga kõik registreerimisprotseduurid sujuvad imekiiresti. Kuna Suurbritannia pole Schengeni tsoonis, on mind turvakontrollis sel ebakristlikult varajasel ajal juba kaks korda skriinitud.

Lennuk (Airbus 319) on uuepoolne, piinlikult puhas ja tervitab pardaleastunuid tuttavate BA mugavate, tumesiniste nahkistmete, tasuta lugemisvara ja kohvilõhnaga. Salongis on parajalt jahe, keskealised stjuuardid on toimekad ja naerusuised.

Punktipealt, kell 7.15 hakkame liikuma. Kuigi graafikukohaselt peaks lend kestma 1 tund ja 15 minutit, lubab kapten meid 45 minutiga Briti kanali teisele kaldale lennutada. Reisijaid on vähe, saadaolevatest kohtadest on täidetud umbes kolmandik. Stjuuard märkab, et olen pikakoivaline, ja soovitab lahkesti kolida varuväljapääsu juurde, kus on rohkem jalaruumi (“Just thought, You’ll be more comfy there, sir”). Toob mulle sinna pardajakirja HighLife, et ma end ikka täiesti “pilvedes” tunneksin.

Kohe, kui vajalik lennukõrgus saavutatud, algab hommikueine. Selle koha pealt oleks paljudel teistel Euroopa lennufirmadel brittidelt palju õppida. Isegi sellisel lühilennul pakub BA täisteenindust (lend pole ju eriti palju pikem kui Tallinn-Riia ots, isegi suts lühem kui Tallinn-Stockholm).

Mu klapplauale maandub mõnusalt krõmps croissant singi ja tšedari juustuga, apelsinimahl, absoluutselt joodav kohv (võisin valida ka aromaatse Inglise tee) ja mineraalvesi. Baar on avatud: saadaval on nii mahlad-karastusjoogid kui ka tasuta vein, konjak, viin ja Šotimaa tammepuuvaatides laagerdunud viski. Paar eakamat briti abielupaari ei häbene sugugi oma nädalavahetust džinn-toonikuga alustada, stjuuardid ei kergita selle joogivaliku peale kulmugi. Minu taga istuv proua tellib aga laia žestiga Bloody Mary.

Londoni linnaliiklus on košmaar, pooled metrooliinid liiguvad katkendlikult seoses raudteetöödega (mida teostatakse sageli just puhkepäevadel), maanteedel on ummikud. Victoria jaama piirkonda saamiseks, kus meie firma peakorter asub, kulub 2,5 tundi – väga väsitav loksumine. Vastu õhtut tagasi lennujaama sõitmist alustan Earl’s Courtist ja seekord veab: Picadilly metrooliin vurab Heathrow’sse ilma katkestusteta. Heathrow on kaootiline nagu suured lennujaamad ikka, kuid mul on eelregistratsioon lennule tehtud ja passikontrolli saab osaliselt ise, elektroonilisi kioskeid kasutades korda ajada (selleks on vajalik kiibiga ELi pass).

Lend BA 442 Amsterdami on kahjuks pool tundi edasi nihkunud, kuna seda reisi opereeriva lennuki saabumine hilineb. Mis seal siis ikka, on aega kohvi juua. Pool seitse on lennukisse minek alanud, seekord on sõitjaid massiliselt. Suur grupp Korea turiste, blonde ja kurnatud olekuga Rootsi mannekeene-tantsijaid, palju lastega perekondi. Lend on viimse kohani täis, Airbus 320 seekord pisut vanemat tüüpi masin – istmekatted natuke narmendavad, vaipkate kulunud. Virn värskeid ajalehti, kust valida, on aga kohe sissepääsu juures ja meeskonna tervitused viisakad ja galantsed.

Personal suudab siiski ka selle taas vaevalt tunniajase reisi jooksul oma kärudega edasi-tagasi manööverdades võileivad (valida on tomati-motsarella ja tuunikalasalati täidiste vahel) ning joogid efektse ajastusega laiali jagada. Toidu juurde serveeritakse head Argentina veini, sibula-juustumaitselisi krõpse ning šokolaadikomme. Isegi maksuvaba kaupa saaks kiirkorras osta, kui vaja. Kapten teeb kaotatud aja teel peaaegu tasa ning Amsterdamis maandutakse enam-vähem graafikukohaselt.

Niisiis, üldhinnang oneWorldi kuuluvale British Airwaysile on imepisikese miinusega viis. Eeskujuliku teenindusega, turvaline ja punktuaalne lennufirma. Priima valik Euroopa-siseste, aga ka kaugemate reiside planeerimisel. Soovitan!

Marsruut: Amsterdam – London Heathrow –Amsterdam
Aeg: 17. august 2013
Klass: Turist (Euro Traveller; pileti maksumus umbes 280 eurot koos lennujaamamaksudega)
Hinne: 5-