Klass: 4kohaline kupee
Kestus: 5 ööd
Hinne:
5
Ütlen kohe sissejuhatuseks ära, et hinde andmisel sai
määravaks eelkõige kogetud elamus maailma pikimal,
Trans-Siberi raudteel sõitmisest. Üks mu hea sõber, kes on
seda teekonda rongiga minust palju kordi enam läbinud, ütleb selle
kohta, et kolm korda on põnev, edasi tekib rutiin.
Aga
tõepoolest, nii see on – kui leidub piisavalt aega ja tahtmist,
siis tasub lennureis korraks rongisõidu vastu vahetada. Vastukaaluks
veebi vahendusel enamlevinud infole, et välismaalane saab Pekingis
pileteid hankida ainult CITSi kontoritest, ütlen, et nii see tegelikult ei
ole. Jianguomeni metroojaama idapoolse väljapääsu juurest otse
üle tee asuvas kvartalis tegutseb aadressil Jianguomen Waidajie 28
büroo nimega BTG Ticketing Co. Büroos omakorda töötab
imehästi inglise keelt rääkiv hiina proua, kes soovijale
meeleldi 1950 jüaani (1 jüaan = 1,45 krooni) maksva pileti
müüb. Seega põrmustuvad siinkohal ka kohati üsna
müstilistesse kõrgustesse tõusvad erinevate veebivahendajate
poolt pakutavad piletihinnad.
Aprillikuu, nagu meil juhtus, tundub
olevat vapustav aeg selle sõidu ettevõtmiseks. Pekingis valitses
ammu suur kevad, samal ajal kui Baikal kostitas rongiaknast uudistajat talvise
vaatega lumme uppunud majakestest järve kallastel. Järv ise oli
mõistagi jääs. Pannes sinna vahele lisandiks Mongoolia veel
uinuvad tohutute mõõtmetega rohumaad, saame kokku
meeldejääva mosaiigi aastaaegade vaheldumisest.
Kui jutt
juba Mongoolia peale läks, siis peab reisija olema varustatud Mongoolia
transiitviisaga.
Ulaanbaataris saab pooleks tunniks jaama vahele
kolama minna, meie varustasime ennast seal kohaliku Borgio-nimelise
õllega, mis oli villitud nõukogude ajast tuttavatesse
pudelitesse.
Reisiseltskond rongis on üpris kirev. Meiega
ühes kupees olid inglased, seina taga aga hollandlane oma filipiinlannast
abikaasa ja pojaga. Teise seina taga pesitses hiina seltskond.
Reis
on nii pikk, et jõuad hõlpsasti terve vaguni asukatega tuttavaks
saada. Süüa saab rongis mitut moodi. Esimesel päeval oli
lõuna rongi poolt – nimelt jagas hiinlasest vagunisaatja laiali
talongid, mille alusel sai restoranvagunis oma portsu lunastada. Lõuna
koosnes riisist, ubadest, pähklitest ja lihapallidest – polnud just
päris gurmeekoka küpsetatud, ent kõlbas süüa
küll.
Loomulikult võib ka muudel päevadel end
restoranvagunis söödava-joodavaga kostitada.
Samuti on
igas vagunis suured veekeetjad, millest saab lahustuva kohvi või
kiirnuudlite tarvis kuuma vett. Kõige eksootilisem ja minu arust
mõnusam alternatiiv on osta toidukraami jaamades perroonidele kogunevate
vene mutikeste käest. Baikali ääres saab neilt imehead
suitsukala omulit, mujal jällegi ülimaitsvaid erisuguste
täidistega pirukaid ja pannkooke.
Ostmise juurde käib ka
kauplemine hinna üle, eriti kui sa vene keelt ei kõnele. Kui aga
keeleoskusega probleeme pole, siis võid ka viimased külauudised
ära kuulda. Suuremates jaamades, kus rong peatub kuni pool tundi,
jõuab käbedam ka lähimas poes ära käia. Peatuste
pikkused olid vagunis seinal oleval tahvlil kirjas ja neist peeti minuti pealt
kinni. Üldiselt hämmastas ka täpsus, millega Moskvasse
jõuti. Mõneminutiline hilinemine sellise pikkusega sõidu
puhul on eeskujulik tulemus.
Loomulikult tuleb veidi lõivu
maksta ihu harimise arvelt. Kuid mingil määral
annab ennast siiski pesta selleks ettenähtud ruumis vastavalt oma
leidlikkusele – näiteks kruusiga kraanist vett ammutades ja
küürimist vajavale ihupiirkonnale läigatades. Uskumatul kombel
nägin isegi hiina tütarlast, kes astus pesuruumist välja, olles
just pesnud oma vööni ulatuvaid juukseid.
Moskval on
raudteed mööda Eestisse edasi sõita soovijale varuks
meeldivaid üllatusi. Nimelt saabub Pekingi rong Jaroslavski vaksalisse,
mis asub täpselt Leningradski vaksali kõrval. Sealt aga väljub
Tallinna rong ja pealegi veel imehästi sobival kellaajal.
Sõiduplaani järgi saabub Pekingi rong Moskvasse kell 14:12,
Tallinna rong aga väljub 18:05. Just paras aeg, et oma kraam ühest
jaamast teise tarida ja pisike eine võtta.
Olgu
lõpetuseks öeldud, et käesoleva aasta suvel olevat seoses
olümpiamängudega rongipiletite ostmine Pekingis välismaalase
jaoks raskendatud. Ei oska seda kinnitada ega ümber lükata, ent
julgen rongisõitu – eeskätt elamuste saamise eesmärgil
– soovitada küll. Läbi Mongoolia sõitev rong väljub
igal kolmapäeval kell 7:40.