Seeria õnnetuid juhtumeid
Marsruut: Rio de Janeiro – São Paulo –
Recife –
Madrid – Lissabon
Aeg: 12.–13. juuli 2007
Hinne: 2
Hiljutine ohvriterohke õnnetus
Brasiilias Congonhase lennuväljal šokeeris kogu maailma, aga ega ta
brasiillasi sisimas suurt ei üllatanud. Kartlikumad ootasid suuremat pauku
juba ammu, sest lennundus on vägagi käest ära.
Lennujuhid – kodanikud, kellest sõltub, et lennukid omavahel
kokku ei põrkaks – streigivad vahedega juba kuude kaupa
ülikehvade töötingimuste pärast. Turvatunnet see just ei
sisenda. Brasiilia siselendudel on suured hilinemised ja lendude
ärajäämine pigem reegel kui erand. Hiljuti oli nukker juhus, kui
üks kõrge ametnik soovis pühadeks kõigile ilusaid
reise. Pärast järjekordset kaos-nädalavahetust lennujaamades oli
ta sunnitud oma naiivse soovi tõttu pisarais avalikult vabandama.
Kõige selle tõttu ma ise Brasiilia siselendudega eriti
lendama ei kippunud, eelistasin kuni 48tunniseid bussisõite. Seda
halvem oli mu üllatus, kui tagasi Euroopasse lennates avastasin, et
Brasiilia firma BRA (R7) lend 7556 kulgeb mööda n-ö
külavahemarsruuti, millega enne sihtpunkti Lissaboni jõudmist on
võimalik külastada (lennukist väljumata) kauneid kohti nii
Brasiilias kui ka Euroopas. Marsruut Rio de Janeiro – São Paulo
– Recife – Madrid – Lissabon kõlab otsekui kilplaste
klassikaline tegevusplaan: kaardil jooni tõmmates tekib paras siksak.
Üllatused algasid tegelikult juba eelmisel päeval: veebis
lendu kinnitades teatati, et lend väljub 20 tundi hiljem. Ja lihtsalt nii
ongi, ei ühtki vabandust ega selgitust. Võtsime rahulikult,
sest lennufirmast BRA ei tea suurem osa planeedi rändureist midagi, ja kui
ka teavad, siis ainult seda, et nende teenindus on 1) odav ja 2) halb.
Säilis lootus järgmistele lendudele siiski jõuda. Kuna
bronnisime kõik lennu osad ise ja võimalikult odavalt, taipasime
kõikjale ohtralt varutunde vahele jätta. Lissaboni jätsime
koguni 23 tundi vahele, imeilus linn ju ka. Sealt edasi viinuks Vueling meid
Barcelonasse ja kuus tundi hiljem Estonian Air Tallinna.
Imelennu
arvukad vahepeatused neelasid oma aja. Võtsime asja stoiliselt ja
proovisime säästulennuki olematu jalgaderuumiga istmel siiski
tukastada: ligi ööpäevase reisi jooksul lennukist kordagi maha
ei lasta. Söögiga meie und suurt ei häiritud, BRA varustab
reisijaid minimaalsete ühikutega, mis kuidagi piletil ette nähtud
söögikordi markeeriks.
Imestasime rõõmsalt,
kui Madridis lend veel küllaltki graafikus püsis: meie 23tunnine
varuaeg Lissabonis oli kahanenud 1,5tunniseks, aga sellega peaks vahest hakkama
saama. Üllatus saabus hetk enne mootori käivitamist. “Madridi
lennujuhid teatasid meile äsja, et saavad meie väljalendu lubada
umbes tunni pärast.” Tore. Närisime huult ja piinasime
küsimustega stjuuardeid, aga mis sa ikka teed. Poole tunni pärast
vabastati teisejärgulisele BRA-le lõpuks stardirada ja tunniga
olimegi Madridis. Veel närvesöövat ajakulu aeglaselt veniva
bussiga, sisenemine terminali kõige kaugemast nurgast ja...
sööst Vuelingi kassa poole.
Täpselt 30 minutit enne
lendu teatas sümpaatne noormees check-in’is: kahjuks ei saa me enam
midagi teha, lennuki uks suleti äsja ja seda enam keegi avada ei
kavatse. Tegelikult tore, et ei kavatsenud. Nimelt läks BRA
külavahelennukist kottide kätte saamisega veel poolteist tundi aega,
nii kaua olnuks juba piinlik järgmist lennukit kinni hoida.
Pagasijama tõttu jäime maha ka järgmisest TAPi lennust
Barcelonasse. Nüüd tuli teha kibe otsus: kas loobuda ka välja
ostetud Estonian Airi lennust ja kulgeda muul viisil risti läbi Euroopa
või siiski veel üritada Hispaaniasse jõuda. Närvilised
konsultatsiooniminutid kodulennufirma abivalmis teenindajaga andsid julgust,
otsustasime taas riskida ja järgmise TAPi õhusõidukiga
Barcelonasse kihutada. “See just tühistati,” teatas proua
kassast saatuse vingerpussina. Magamata ja tüdinult ei märganud me
kalendrisse vaadata, 13. ja reede oleks mõndagi selgitanud.
Saime kingiks kogu jama eest imekauni päeva Lissabonis ja lasime siis
end poputada öise KLMi lennu juba luksuslikuna tunduval
teeninduskvaliteedil. Reis oli kokku kestnud umbes ööpäeva kauem
kui plaanis, kulud ootamatult suured ja kokkuvõttes jääd ikka
ise lolliks: ega väljaspool Euroopa õhuruumi ju reisijal suurt
mingeid õigusi ei ole.
Eks loo moraal ole ikka see vana igav
brittide oma: odavat asja saavad endale lubada vaid rikkad.
Lõuna-Ameerika reisi algus, lend Hispaania Air Madridiga Madridist
Buenos Airesesse oli tegelikult sarnase õhustikuga. Air Madrid läks
kaks nädalat hiljem pankrotti. Ennustan ja soovin BRA-le sama pikka iga.