Kotler: “Firma president võiks samuti kuuluda müügimeeskonda.”

Juhi väljavahetamine on selge signaal, et kohe algavad ettevõttes muutused. Hansapank ajas minema Andres Liinati, sest pank kaotas eluasemelaenudes turuosa.

Isamaaliit ja endised Mõõdukad vahetasid esimehi pärast läbi kukkunud kohalikke valimisi 2002. aastal. Riigikogu valimistel märtsis 2003 suutsid mõlemad uute juhtidega ületada viie protsendi künnise.

Alla 40aastase Juhan Partsi asemel tuleb peaministriks tuua tema vastand - vanem mees, kelle olemusest õhkub väärikust. Näiteks Rein Taagepera. Kas või Olari Taal. Kümme aastat tagasi päästis Isamaa lõhenemise kiuste nende poliitika just kõigile vastuvõetava Andres Tarandi nimetamine nn jõulurahuvalitsuse peaministriks.

Vaheta välja logo!

Kotler: “Isegi see, kuidas kaubamärk on kirjutatud, võib aidata seda paremini ära tunda ja meelde jätta.” STRONG>

Aastal 1999 vahetas Hansapank õnnestunult välja oma elitaarse ja külma logo, et muutuda “rikaste pangast” “rahvapangaks”. Kui häda suur, muudavad firmad isegi oma nime. Näiteks sigarettide tootja Philip Morris võttis halvast imagost pääsemiseks uueks nimeks Altria. Pankroti äärele jõudnud Forekspank nimetati ümber Optiva Pangaks. Sarnane ülesanne seisab praegu Res Publica ees.

Ka poliitikast on kaubamärgivahetuse edulugusid võtta. Eesti sotsid triumfeerisid juunis eurovalimistel pärast õnnestunud imagomuutust – “ussitanud” õuna asemele ilmus punane roos. Nende esinumber Toomas Hendrik Ilves ühitas aga välispoliitikatundja maine edukalt Viljandimaa taluniku ning pereisa omaga, kes tähtsatele ametlikele sündmustele ilmub Mulgi kuues.

Noorema valijaskonna peibutamiseks võib Hansapanga (www.knapasnah.net) eeskujul teha algust partei nime kirjutamisega tagurpidi: www.acilbup-ser.net

Paku kliendile meelepärast toodet!

Kotler: “Igasugune äritegevus põhineb alati tootel või pakkumisel.”

Hansapank pakkus oma arust parimat eluasemelaenu, aga tema intress oli konkurentide omast kõrgem. Pank kaotas kliente. Uus Hansapanga laenupealik Priit Põldoja lasi intressi alla. Pärast seda kasvas Hansapanga turuosa eluasemelaenude jagamisel 43 protsendilt 53 protsendile.

Res Publica peaks analüüsima, mis tema toodetest on hetkel üleliigsed või suisa tulevikule kahjulikud. Europarlamendi valimised näiteks tõendasid, et loosungid ärakeelamistest ja piiramistest ei too loodetud edu. Teine põhja kukkunud loosung “Murrame läbi” pidi kajastama Eesti söakat vastuseismist välismaistele, eriti Brüsselist pärit mõjudele. Lihula monumendi mahavõtmine välisriikide kaadritaguse kriitika tulemusel jättis rahvale täiesti vastupidise mulje.

Suru kliendikaart tasku!

Kotler: “VIP-programm ettevõtte kõige olulisematele klientidele.”

Rahandusminister Taavi Veskimägi hoiatab, et ettevõtte tulumaksuvabastus võib kaduda aastal 2009. VIP-klient ei vaja ju sellist teenust! Suurärimeestele on hoopis vastuvõetavam maksuameti pigistamine ja reform, mille käigus kehtestatakse ka nn puutumatute nimekiri.

Viska hiigelplakatid prügikasti!

Kotler: “Tavaliselt ei suurenda reklaam müüki.”

Res Publica raiskas kevadel mõttetult palju raha plakatlikule valimisreklaamile, mis ei toonud eurovalimistel ühtki kohta. Tuleb üle saada valehäbist ja minna rahva sekka! Võtke kasutusele tarbijaloteriid, mida edukalt korraldavad õllefirmad või kosmeetikatootjad. Leia igast kolmandast krõpsupakist Res Publica võtmehoidja! Korgi all on ministrite portreed – kes kogub täiskomplekti, saab kingituse!

Jaga töö laiali!

Kotler: “Lootusetus olukorras on inimesed, kellel on rohkesti rolle ja kohustusi.”

Äraostmatud on end tööga üle koormanud ja nad ei saa enam millegagi korralikult hakkama. Aeg on õppida delegeerimist! Urmas Reinsalu ebaedu eurovalimistel näitas, et Res Publica vajab ka muid kaubamärke peale Äraostmatute.

Spetsialiseeru!

Kotler: “Ükski arukas firma ei ürita müüa oma tooteid kõigile.”

Hansapangas oli mõne aja eest kasutusel klientide jaotus: kuldkliendid, hõbekliendid ja karvamütsid. Viimastele tuli pühendada kõige vähem tähelepanu. Praegugi on seal olemas nii personaalpangandus kui ka võtmekliendi staatus (umbes seitse protsenti aktiivsematest klientidest).

Res Publica tahab tuleval aastal kandideerida kõigis valdades ja linnades. Sinna läheb liiga palju auru. Jätke Lasnamäe ja Ida-Virumaa maha! Las jääb Edgar Savisaare parteile ka natuke rõõmu.

Haara võistleja kliendid!

Kotler: “Reklaamige oma firmat teiste veebilehekülgedel.”

Pange oma kuulutus Kesknädalasse, ostke kas või terve esikülg, kui vaja! Ärge unustage ajalehte Sotsiaaldemokraat. Reformierakonna ja Isamaaliidu veebiküljele ka mõni bänner.

Unusta võimatud kavatsused!

Kotler: “Firmad satuvad ummikusse, kui selgub, et püstitatud müügieesmärki pole võimalik saavutada.” STRONG>

Res Publica on keerulises olukorras, sest uue geograafilise turu võitmine eurovalimiste kujul ebaõnnestus ja järgmine võimalus on alles viie aasta pärast. Praegu peab Res Publica turuosa suurendama piiratud ja kahaneval turul (Eesti elanike arv ja koos sellega valijaskond ju väheneb).

Kui noortele ja ilusatele mõeldud tooted ei lähe, töötage välja uued, mis mõjuvad magneedina vanemaealistele! Kui viini saiakesed kaotavad turgu, paisake müüki rohkem rukkileiba. Tehke järele Kuku raadiot, kes surus lääne tabelihittidest küllastatud eetrisse rahvaliku ja eestikeelset muusikat mängiva Raadio Elmari.

Eristu teistest!

Kotler: “Iga ettevõte peab suutma vastata kliendi küsimusele: “Miks ma peaksin just teie juurest ostma?””

Pärast kõiki kordaminekuid ja läbikukkumisi ei saa valija ikka veel aru, mida Res Publica täpselt tahab. Kord jääb mulje, et tegu on omaaegsete vapside järeltulijaga, teisalt jälle ülelakutud eurokõlbliku eliidiga. Hüüdlaused vahetuvad kiiresti: Äraostmatud. Vali kord! Murrame läbi.

Üldsusele segasevõitu “teadmistepõhise majanduse” loomine.

Lase Miisu maapiima juurde!

Kotler: “Kaubamärki, mis hakkab tasapisi elujõulisust kaotama, hinnatakse vähem.”

Looma kasutamine valitsuse sümbolina, nagu Juhan Parts tegi, on väga hea. Aga kass on juba ületanud Partsi enda populaarsuse. Veel hullem on, et hiljuti võeti kassil munad maha. Kohitsetud kõuts pole mingi tegija, eriti kui valitsus räägib, et eesti rahva iivet tuleb tõsta.

Kass tuleks pigem anda kostile mõnda Res Publica liikmetest tublisse maaperesse, et demonstreerida sellega peaministri ning terve valitsuse looduslähedast ja pehmetele väärtustele orienteeritud mõtlemist.

Turunduse sünonüümi Philip Kotleri
raamatuid on müüdud üle kolme miljoni eksemplari ja tõlgitud 20 keelde.