TULEVASED “SÕBRAD”! Niki Lauda ja Alain Prost uudistavad vormel-1 teateid 1984. aasta avaetapil Brasiilias. MM-tiitli võidab Lauda vaid poolepunkti suuruse eduga. AFP

On 21. oktoober 1984. Estorili külje all kimavad võidusõitjad Portugali Suure Auhinna nimel. Tegijateks on suur nelik: Ferrari, McLaren, Renault ja Williams. Sama seltskond kes praegu.

Üldvõidu pälvib mitte kõige võidukam, vaid hoopis kõige vastupidavam piloot. Ehk seis on jällegi sama mis praegu, kui reeglid väärtustavad võidu kõrval üha rohkem kindla peale sõitmist.

Tiitlit jahivad McLareni piloodid Alain Prost ja Niki Lauda. Austerlane juhib sarja, kuid favoriidiks peetakse prantslast. Prost stardib esireast. Lauda alles kuuendast. Prosti võidu korral peab ta olema vähemalt teine.

Prantslane jääb stardis "magama", kuid tõuseb üheksandal ringil liidriks. Lauda liigub keskmike seas. Kõik märgid näitavad, et Prostist saab esimene prantslasest maailmameister.

Kuid sõidu keskpaigas jõuab Lauda esikolmikusse! Ja kui teisel kohal kihutava Nigel Manselli masina pidurid tõrguvad ning ta paar korda spinnab, võtab Lauda oma kolmanda MM-tiitli.

Prost saab Portugalis küll hooaja seitsmenda GP võidu (Laudal viis), kuid tiitliks sellest ei piisa. Vahe on sarja kõigi aegade väikseim – vaid pool punkti!

Tuleb tuttav ette? Aastal 2003 võidab Michael Schumacher kuus Suurt Auhinda. Ta katkestab vaid korra, kui Brasiilias vihma käes rajalt välja libiseb. Ent oma kuuenda MM-tiitli võidab ta vaid kahepunktise eduga Kimi Räikköneni ees. Soomlane saab vaid ühe võidu. Katkestab kaks korda oma vea ja ühe korra masina tõttu, kuid on ikkagi tiitlipretendent, sest esineb ühtlasemalt kui Schumi.

Vahetult enne San Marino etappi sureb sakslase ema. Schumacher võistleb siiski ja võidab. Tagantjärele on see õige otsus. Eemalejäämine maksnuks MM-tiitli.

Pärast Lauda poolepunktist tiitlivõitu muudab rahvusvaheline autospordiliit FIA reegleid. 1985. aastal ei lähe arvesse enam kõik tulemused, vaid 11 paremat kuueteistkümnest. Eesmärk on selgemast selgem: maailmameistriks tulgu kõige võidukam piloot, mitte tasasema loomuga punktikorjaja. Halb eeskuju on veel päris värske. 1982. aastal pälvis soomlane Keke Rosberg MM-tiitli vaid ühe võiduga.

Mõni aasta hiljem tõstab FIA võidu väärtust veelgi, andes GP võitjale üheksa punkti asemel kümme punkti.

90ndal lähevad jälle arvesse kõik tulemused.

Kõik muutub aga Michael Schumacheri ülemvõimu saabumisega. Hooajal 2002 kogub sakslane uskumatud 11 etapivõitu! Schumi kirjutab end kuldsete tähtedega ajalukku, aga FIA pelgab tema hegemooniat. Reeglid muutuvad kardinaalselt. Viimati oli nii suur pööre 20 aasta eest, mil maaefektiga autod nõudsid mitme piloodi elu.

Nüüd pole ohus võidusõitjate elud, vaid kassavood. Schumi võtab MM-tiitli keset hooaega ning peletab inimesed telerite eest ära: milleks vaadata, kui võitja on juba ette teada! Televaatajate arvust sõltub aga meeskondade teenistus.

Uute reeglite kohaselt saavad punkte mitte enam kuus, vaid kaheksa paremat. Võidu ja teise koha vahe kahaneb neljalt punktilt kahele. Taas läheb hinda vastupidavus. Muutused teenivad üht eesmärki: vaatemäng peab kestma võimalikult kaua.

Muutuvad ka kvalifikatsiooni reeglid. Kui varem olid kõigil võrdsed võimalused ehk iga mees võis tunni aja jooksul rajale minna, kui ise tahtis, siis nüüd sõidetakse ühekaupa kindla süsteemi järgi ja läbida saab vaid ühe ringi varasema 4-10 asemel. Kui teed vea, alustad stardirea lõpust. Kui hakkab vihma sadama, alustad lõpust. Jne. Toimuv meenutab üha rohkem õnneloosi, mitte võrdsete võimalustega sporti. Et vaatajat kütkestada.

Tänavu suureneb vastupidavuse ja õnneloosi osa veelgi. Mootorid peavad vastu pidama terve nädalalõpu. Testid on toimunud aga ainult külmades, talvistes tingimustes, mis tähendab, et Malaisia või Bahreini kuumuses võib ette tulla ootamatusi.

Ka kvalifikatsiooni eeskirjad muutuvad.

Lisandub veel kummisõda. Kõik suured tegijad kasutavad Michelini rehve, välja arvatud Ferrari, kes kuulub Bridgestone leeri. Kummisõjas on eelistatud need meeskonnad, kes võivad reedel välja saata kolmanda piloodi.

Just siit saab alguse hooaegadevaheline suurim vandenõuteooria, et Ferrari ja Sauber teevad sobi. Briti ajakirjanikud väitsid, et uus Sauber pole midagi muud kui vana Ferrari koopia ning selle roolis hakkab reedeti sõitma Ferrari testija Luca Badoer, kes rehviteabe kohe Ferrari boksi viib.

See olnuks reeglite räige rikkumine, sest iga meeskond peab kasutama oma konstrueeritud autot. Ka siin on näide ajaloost võtta. 1978. aastal süüdistas Shadowi meeskond, et uus Arrows on maha kopeeritud tema vormeli pealt. Nimelt läks osa Shadowi meestest (sh konstruktor Tony Southgate) üle Arrowsisse. Kohus keelaski viimase kasutamise.

Kuid seekord kinnitas FIA, et Sauberiga on kõik korras. Neli päeva enne hooaja algust pole aga ikka veel selge, kellest saab Sauberi kolmas piloot. Badoer on endistviisi favoriit ehk Ferrari võib saada ligipääsu kuumale kummiinfole.

Samal ajal teised Suured Tegijad McLaren, Williams ja Renault sellist ligipääsu ei oma. Küll aga väitis Renaulti F1-projekti juht Patrick Faure, et tema meeskond võib käivitada tuleval aastal nn juuniortiimi ehk tulla välja koguni nelja autoga.

Renault oligi viimane meeskond, kes osales ühel etapil enam kui kahe autoga. 1985. aastal võistles Saksamaa etapil kolmanda Renault' roolis Francois Hesnault, kuid see oli eeskätt eksperiment: tema autos oli telekaamera. Esimest korda said televaatajad näha live-pilti võidusõitja perspektiivist.

Mis puudutab aga nappe võite ja õnneloosi, siis Lauda poolepunktine võit pole ületamatu. Juan Pablo Montoya sai 1999. aastal Ameerika CART-sarja meistriks vaid seetõttu, et võitis hooajal seitse korda. Dario Franchitti kogus temaga sama palju punkte, kuid võitis vaid kolm korda.

1978. aastal juhtus samas sarjas aga eriti pentsik juhtum. Tom Sneva pälvis tiitli ilma ühegi võiduta!

Suurema muudatused 2004

  • Nädalalõpul võib kasutada vaid ühte mootorit. Mootori vahetuse korral trahv: kümme kohta stradirivis tahapoole.
  • Automaatsed stardisüsteemid ja automaatkäigukastid on keelatud.
  • Boksitee kiirusepiirang 100 km/t ehk mullusest veerandi võrra kiirem.
  • Laupäeval toimub järjest kaks kvalifikatsioonisõitu. Esimesel stardivad autod eelmise GP lõpetamise järjekorras. Teisel vastavalt esimese sõidu tulemusele – esimesena stardib kõige aeglasem piloot.
  • Mullused kuus viimast meeskonda võivad reedeti välja panna kolmanda auto.

Vormel-1 2004

Meeskond

Võistlejad

Ferrari

Michael Schumacher, Rubens Barrichello

BMW Williams

Juan Pablo Montoya, Ralf Schumacher

West McLaren Mercedes

David Coulthard, Kimi Räikkönen

Mild Seven Renault F1 Team

Jarno Trulli, Fernando Alonso

Lucky Strike BAR Honda

Jenson Button, Takuma Sato, Anthony Davidson*

Sauber Petronas

Giancarlo Fisichella, Felipe Massa, Luca Badoer?*

Jaguar Racing

Mark Webber, Christian Klein, Björn Wirdheim*

Panasonic Toyota Racing

Cristiano da Matta, Olivier Panis, Ricardo Zonta*

Jordan Ford

Nick Heidfeld, Giorgio Pantano, Timo Glock*

Minardi Cosworth

GianMaria Bruni, Zsolt Baumgartner, Ryan Briscoe*/James Courtney*?

* Osaleb reedeti kolmanda piloodina

GP-sõidud: 7. märts Austraalia, 21. märts Malaisia, 4. aprill Bahrein, 25. aprill San Marino, 9. mai Hispaania, 23. mai Monako, 30. mai Euroopa, 13. juuni Kanada, 20. juuni USA, 4. juuli Prantsuse, 11. juuli Suurbritannia, 25. juuli Saksamaa, 15. august Ungari, 29. august Belgia, 12. september Itaalia, 26. september Hiina, 10. oktoober Jaapan, 24. oktoober Brasiilia.

Allikad: FIA, Autosport