06.02.2009, 00:00
Age Oks - Toomas Edur: hüvasti, lava
30. jaanuaril tähistasid maailma ühed kuulsaimad eestlased Toomas Edur ja Age Oks suurejoonelise galaõhtuga Sadler’s Wellsis oma 20aastast partnerlust balletilaval.
Viimaseid kordi puudutavad lavalaudu nende sihvakad, treenitud, klassikalist
balletižanri jumalikuks kunstiks vääristavad kehad, liikudes
absoluutses sünkroonis, perfektsuseni lihvitud tantsutehnikas. Nähtus
nimega “Edur & Oks” on tõeline ime.
Toomase
ja Age kehad on balleti jaoks peaaegu täiuslikud ka eraldi võetuna.
Mõlema tantsustiili iseloomustab elegantne maneer, jahe ja täpne
meisterlikkus, aristokraatlik väärikus ning väga hea
klassikalise balletitehnika valdamine. Neid on õnnistatud erilise
füüsilise sobivusega ka paarina – õige kasv, kehaehitus
ja teineteise absoluutne tajumine. Nad on koos kui üksus, kes hingab ja
liigub sünkroonis täiusliku tervikuna. Kriitikud
rõhutavad nende erilist väljapeetud ja kerget stiili.
Tantsukunst on julm – see, mida kujutavas kunstis loovad fantaasia ja
materjal, peab tantsijal sündides kaasas olema. Inimene peab olema jumala
füüsiline meistriteos kauni näo ja õigete kehaliste
proportsioonidega, kuid ka sellest on veel vähe – lisanduma peab
meeletu tahtejõud, sisemine distsipliin, rutiinitaluvus, enesekriitika,
vaimse ja füüsilise pinge talumine.
Kõige tipuks
veel musikaalsus, näitlejameisterlikkus ja kehaline ekspressiivsus.
Tantsijat mõõdetakse lapsest saadik kui antiikskulptuuri,
hinnatakse tema pöiasirutust, hüppevõimet, puusajoont, jalgade
kaart.
Toomas avastas teatri nelja-aastaselt. Kui ta ema
käekõrval seda kummalist maailma esimest korda nägi, teadis ta
kindlalt, et tahab sinna tagasi ja otse lavale, kus publik just talle tulevikus
plaksutama hakkab. Age sai ema unistuste jõul Tallinna Balletikooli
esimesel katsel kümneaastaselt. Tal on siiamaani meeles kooli alguses
peale loetud sõnad: ta on eriline ja väljavalitu, ta peab oskama
seda vääriliselt hinnata, tänulik olema ja kõvasti
tööd tegema ning kui ta teatri balletitruppi vastu võetakse,
siis saab temast maailma kõige õnnelikum inimene. Kodust
eemalolemise kurbus, vanemate toetuse puudumine, meeletu töö,
tuimad tunnid käsipuude ääres jalatõsteid treenides on
väikese inimese reaalsus.
Särin tekkis Toomase ja Age
vahel 16–17aastaselt. See sai alguse balletist
“Coppelia”, mida nad oma klassi parimatena tantsima pidid. Toomas
oli Agele ideaalne partner ja mehele meeldis Age nääpsuke figuur ning
sisemine distsipliin. Juba hiljem, Jacksonis (balletikonkurss Ameerikas) levis
nagu kulutuli jutt Age ja Toomase romantilisest suhtest ning naine sai
üllatuskingiks pulmakleidi, millest ei osanud unistadagi.
Õpetaja ning endine priimabaleriin Tiiu Randviir oli ajaloo
pöördelisel hetkel Toomase ja Agega koos. Nad olid sõprade
abiga aastal 1990 salaja läbi Soome Jacksonisse balletikonkursile
sõitnud. Õpetaja jälgis kõike lava tagant ning esitus
ei olnud veel lõpuni jõudnud, kui tema kõrvale ilmus
Inglise Rahvusballeti direktor Ivan Nagy. Ta kutsus paari tööle
oma teatrisse ja lisas lakooniliselt: “Ma tahtsin olla esimene, et
neid tõesti endale saada.” Žürii esimees Bruce Marks
tõdes “Parima paari” auhinda kätte andes: “Ma ei
jõua ära oodata galakontserti, et jälle teie elegantset
esinemist näha.”
Aastaid hiljem suures maailmas, kui
paar juba abielus oli ja koos tantsis, ütlesid paljud Toomasele, et ta
jõuaks ilma Ageta palju kaugemale. Temasugusele meestantsijale,
ideaalsele printsile, oleks naispartnereid palju. Toomas soovis aga
tantsida Agega ja naine pani mängu kogu oma tahtejõu ning
treenis end Toomase väärilis
eks.
Toomas Edur ja Age Oks liitusid Inglise Rahvusballeti trupiga
aastal 1990. Age Oks muutis oma nime inglispärasemaks. Maailmas tuntakse
teda kunstnikunime Agnes Oaks järgi.
Toomas ja Age on
tantsinud suurimaid armastajate rolle balletiloos – olgu nendeks siis
Giselle ja Albert, Odette ja Siegfried, Julia ja Romeo, Manon ja Des Grieux.
Aget on kõvasti tunnustatud. “Parima paari”
auhind Rahvusvahelisel balletikonkursil (1990); Kolmanda klassi Valgetähe
orden (Eesti); “aasta tantsija 2000 ja 2001” (ajakiri Dance
International); “Unikaalse partnerluse” auhind (Critics’
Circle 2000), Laurence Olivieri auhind “Väljapaistvate saavutuste
eest tantsus” (2004); “Parim naistantsija 2008”
(Critics’ Circle).
Oma tantsijatee tippsündmusteks on
naine pidanud Giselle’i rolli Derek Deane’i lavastatud
samanimelises balletis, Aurora osa Hynde’i “Uinuvas
kaunitaris”, tantsimist McGregori teoses “2 Human” ja
esinemist Diana mälestuskontserdil Wembley staadionil aastal 2007 balletis
“Luikede järv”.
Toomas on jaganud oma
naisega “Parima paari” ja “Unikaalse partnerluse”
loorbereid, kuid saanud lisaks Evening Standardi
auhinna “Väljapaistev esitus balletis” (2004) ja
Laurence Olivieri preemia “Väljapaistvate saavutuste eest
tantsus” (2004).
Oma karjääri tipphetkedeks on mees
pidanud “Foreveri” lavastamist ja esitamist “Greatest
Love’i” galal Royal Albert Hallis ning ülesastumist
balletis “Luikede järv” Dianale pühendatud kontserdil
Wembley staadionil.
Ja siis, kui tantsija on oma täiuse
tipul, kui keha kuuletub absoluutselt, isiksus on rikas ja küps,
elukogemus annab igale lavaminutile sügavuse
– saabub aeg lavalt lahkuda. Veel hetk ja
meistriteoseks saanud keha hakkab sind reetma –
kangeks muutuma ja kuhtuma ning see, mille sa tema teenimisega
saavutasid, jääb paremal juhul legendiks.
On
ainult üks Age poolt galaõhtul pillatud lause, mis paotab korraks
eesriiet ideaalse balletipaari loolt: “Ma tahan lavalt ära, sest ma
ei jaksa enam valu tunda.”
Toomase ja Age tulevik on seotud
Eestiga. 9. veebruaril teeb Aivar Mäe teatavaks mehe nime, kes asub
edaspidi juhtima Rahvusooperi balletipoolt. Paljud hoiavad pöialt
Toomasele.
Tiiu Randviir ootab Eestisse Aget kui balletilaste
õpetajat, et tema kuldaväärt kogemused saaksid edasi antud ja
kantud.
Koreograaf Mai Murdmaa:
“Nende professionaalsus ja kiirus materjali omandamisel olid erakordsed. Toomase ja Age puhul edevat enesenäitamist pole. Nad on kunsti ees alati ausad ja see annabki nende tantsule sära. Kunst on sellist tüüpi tantsijate jaoks kõrgemal kui nad ise, nende ego ja nende isiksus.”
8. veebruaril on eesti fännidel viimane võimalus näha Jõhvi kontserdimajas Toomase ja Age hunnitut duetti balletis “Uinuv kaunitar”.
10. veebruaril kell 22.05 näitab ETV saates “Armastusega. Age Oks ja Toomas Edur” salvestust galaõhtust Londonis.
“Nende professionaalsus ja kiirus materjali omandamisel olid erakordsed. Toomase ja Age puhul edevat enesenäitamist pole. Nad on kunsti ees alati ausad ja see annabki nende tantsule sära. Kunst on sellist tüüpi tantsijate jaoks kõrgemal kui nad ise, nende ego ja nende isiksus.”
8. veebruaril on eesti fännidel viimane võimalus näha Jõhvi kontserdimajas Toomase ja Age hunnitut duetti balletis “Uinuv kaunitar”.
10. veebruaril kell 22.05 näitab ETV saates “Armastusega. Age Oks ja Toomas Edur” salvestust galaõhtust Londonis.