19.06.2009, 00:00
Ansipi ja Laari abielu kihutab karile
Reformierakonna vähemusvalitsus Isamaa ja Res Publica Liiduga on nagu õnnetu abielu. Ootab seda ees kiire lahutus, nagu paljud ennustavad?
Sel esmaspäeval toimus Toompeal suletud uste taga oluline sündmus.
Riigikogu teisel korrusel kogunes endises pressikonverentside ruumis üle
pika aja valitsusliidu üldkogu. Kohal oli umbes 60 inimest
Reformierakonnast ning Isamaa ja Res Publica Liidust (IRL). Ministrid,
nõunikud, riigikogu liikmed.
Peaminister Andrus Ansip
rääkis muu hulgas, kuidas läheb majanduskriisi ajal meie
naabritel Soomel, Lätil, Venemaal. Ta esines oma tavapärases
kvaliteedis, mida Kranaadi püsirubriigi “Nädala Ansip”
austajad hästi teavad.
See ajas IRLi eestseisuse liikmel
Taavi Veskimägil kopsu üle maksa. Ta soovitas peaministril
rääkida ka Hiinast, kuna Hiina mõjutab maailmas toimuvat.
Veskimägi on poliitikute hulgas parimaid rahanduse tundjaid. Tema
sõber, Läti peaminister Valdis Dombrovskis oli sunnitud eelmisel
nädalal oma riigis pensione vähendama.
Veskimägi
pakkus nüüd sama jõulist tegevuskava Ansipile, soovitades
tõmmata kõiki Eesti riigi kulusid kümme protsenti koomale.
See oleks sisaldanud pensionide, sotsiaaltoetuste ja emapalga solidaarset
pisendamist. Totaalkärbe oleks jõustunud juba kahe nädala
pärast ehk 1. juulist 2009.
Veskimäega samal lainel esinesid
teisedki IRLi käilakujud, nagu majandus- ja kommunikatsiooniminister
Juhan Parts. Neil puudub usk, et maksude tõstmisega oleks
võimalik Eestit kriisist päästa.
Reformistid olid
valitsuse kokkulepitud poliitika täielikust umbusaldamisest jahmunud.
Rahandusminister Jürgen Ligi teatas, et nii kiiresti ei saa
eelarve kulude kohandamist läbi viia.
Ettepanek kiiresti
pensione lõigata oli sellega tagasi lükatud.
Laar kui rõõmus hauakaevaja
Sel koosolekul
toimunu näitab kogu tänase riigivalitsemise traagilist tegelikkust.
Toompeal on võimul 101 parlamendisaadikust 50-le toetuv
vähemusvalitsus.
Selle osapooled Reform ja IRL meenutavad
keskealist abielupaari, kel on kooselust täielikult kõrini.
Kohati ei saa enam kumbki aru, kuidas kauaaegne partner tegelikult
mõtleb. Mõlemad kahtlustavad, et teine tahab neid Keskerakonnaga
petta.
Näiteks IRLi esimees Mart Laar kasutab oma inimeste
veenmiseks põhjendust: kui me järele ei anna, teeb Reform diili
Keskiga ära! Ehk nagu mõned isamaalased ütlevad: “Kui
oravapojal veri pähe lööb, jookseb ta jälle puu
otsa.”
Reform omakorda jälgib süveneva murega,
kuidas Laar talle loomuomase töökuse ja järjekindlusega neile
hauda kaevab. Kui Ansip pakkus talle vähemusvalitsuse siseministri
portfelli, hoidus Laar sellest kõrvale.
Mis paganama
pärast olekski pidanud IRLi esimees minema hetkel valitsusse? Laaril pole
probleeme sissetulekuga ega avalikkusele silma paistmisega. Riigikogu
lihtliikmena võib ta kirjutada oma blogis valitsuse (Loe: Reformi)
kohta, mida iganes õigeks peab. Koalitsioonipartei esimehe kohta
tõeline luksus.
Edgar Savisaar suskas hiljuti, et Ansipist
on saanud peaminister Laari armust. Et Reformi peasekretär Kristen Michal
selle kohe ajakirjanduses kummutas, ei muuda solvangut olematuks.
Valitsuse ilmne tülpimus on pannud poliitikavaatlejad uskuma, et
Reformi-IRLi suhe ei kesta kaua.
Maalehe peatoimetaja Sulev Valner
ennustas Vikerraadios, et uus valitsus astub ametisse juba enne sügist.
(Võib-olla on Valneril IRLi siseinfot? Oli ta ju Laari esimese valitsuse
ajal Harju maavanema kandidaat.)
Kõrvalehüppeid
Savisaarega ei andestata
Reform on isamaalastele juba kahel
korral truudust murdnud. 2002–2003 ja
2005–2007 juhtisid oravad riiki koos Keskerakonnaga.
Seejärel IRLiga ühisvalitsust moodustades keeldus Ansip andmast
Laarile väga soovitud välisministri kohta.
IRLi ajaloos
tähistavad need kolme sügavat alandamist, mida pole siiani unustatud.
Seepärast nimetaski endine Isamaaliidu peasekretär Andres Ammas 23.
mail Lääne Elus ilmunud kuulsas artiklis Reformi
“täielikuks pasaks”.
Õigluse huvides, ka
Ansipi meeskonnal leidub hulgi põhjuseid IRLi üle nuriseda.
Värskeim näide on Rahvaliiduga peetud koalitsioonikõneluste
nurjumine, milles peetakse süüdlaseks Laari. (Kas Laar Rahvaliidu
valitsusse tulekut tegelikult takistas, pole isegi oluline. Tähtis on see,
et juhtoravad nii arvavad.)
Eestisse mahub ainult üks suur
parempoolne partei. Reform on väljunud viimastel aastatel teadlikult
liberaalse erakonna nišist, muutudes üldhuviparteiks. 2007
valimistel omandasid nad IRList riigikogus tervelt tosin kohta rohkem.
Selline edu on nüüd minevik. Pooleteise nädala eest
toimunud eurovalimistel jäi Reform Tallinnas IRLile 300 häälega
alla.
See teeb meele mõruks. Eriti olukorras, kus Ansip
vastutab peaministrina riigi eest märksa rohkem kui riigikogu lihtliige
Laar.
Uus valitsemismudel: “Roheline majonees”
Viimased nädalad elab Ansipi valitsus päev
päeva haaval, mis on viinud tavamõistuse seisukohalt mitmete
kurioosumiteni.
Näiteks sel teisipäeval algas
töölepingu seaduse hääletus kell seitse hommikul(!). Eri
kombinatsioonide läbiviimiseks on Urmas Reinsalu pidanud kuuluma
kahe nädala jooksul tervelt kolme riigikogu komisjoni. Jne.
Vähemusvalitsus hangib hääli juurde Rohelistelt, Rahvaliidult
ja Jaan Kundlalt. “Rohelise Majoneesi” koalitsiooni
käigushoidmine nõuab küll palju tööd, aga on siiski
võimalik.
Meeldetuletuseks: peaminister Mart Siimann
valitses 1997–1999 kõigest 42 häälega kaks aastat ja
ühe nädala. Kui läks vaja suuremat toetust, mängis ta Keski
ja Reformi vastuoludel.
“Täielik pask”,
aga ikkagi oma “pask”
Ainus reaalne alternatiiv
tänasele valitsusele oleks kutsuda appi Keskerakond. Kuid see tundub
lihtne ainult teoorias.
Pragmaatilised respublikaanid saaksid
asjast aru. Aga vanad isamaalased ja ersp-lased? Laaril oleks seda kaunis raske
ära põhjendada.
Neist paljude jaoks võib Reform
olla “täielik pask”, aga tänu ühisele ajaloole on
tegemist ikkagi “oma pasaga”.
Keskiga sellist
ühisosa ei ole. Laar vajaks Savisaarega diili tegemiseks alibit, mida
suudaks talle pakkuda sotside kaasamine.
Aga Savisaar ise? Kas ta
läheks enne 18. oktoobril toimuvaid kohalikke valimisi valitsusse?
Hiljemalt oktoobri algul peab valitsus andma riigikogule üle 2010.
aasta riigieelarve eelnõu. See saab olema nii rahva kui poliitikute
jaoks väga vastiku sisuga dokument. Savisaarel on tark enne valimisi
kõigest kärpimisega seonduvast eemale hoida.
Ja Ansip?
Kui tema on korra öelnud, et rohkem Savisaarega valitsust ei tee, siis nii
ongi. Kui Reform ilma Keskita enam toime ei tule, siis astub Ansip pigem ise
tagasi. Ta on selleks liiga uhke mees, et Savisaare ees painduda.
Ansip ületab Pätsi rekordi?
Kuigi
lahutus tundub vältimatu, võib Ansipi ja Laari liit jääda
püsima veel tükiks ajaks. Mitte majanduskriisi ja sellega kaasnevate
raskete poliitiliste otsuste kiuste, vaid just nende tõttu.
1930. aastate Suure depressiooni ajal avastasid ameerika sotsioloogid, et
inimesed lahutavad vähem abielusid. See ei tähenda, et inimesed
oleksid rasketel aegadel õnnelikumad. Lahutamine oli muutunud lihtsalt
liiga kulukaks. (Kel huvi, lugegu Mirra Komarovsky klassikalist uurimust
“The Unemployed Man and His Family”. Amazon.com müüb seda
29.95 dollariga.)
Vähemusvalitsus elab samas tusas sadade,
võib-olla tuhandete eesti peredega. Armastus on ammu kadunud ja ühe
katuse all püsitakse vaid majanduslikel kaalutlustel. Peaasi, et saaks
kõhu täis ning igakuise eluasemelaenu ja autoliisingu makstud.
Seni on Eesti peaministritest suutnud kõige kauem
järjest riiki juhtida Konstantin Päts – neli aastat ja seitse
kuud. Ta püstitas oma rekordi 1938. aastal.
Kirglikul
spordimehel Ansipil on Pätsi tippmargi ületamiseks täna eeldused
olemas. Selleks peab ta pidama vastu 13. novembrini 2009.
Toompea aritmeetika
Praegune vähemusvalitsus
Praegune vähemusvalitsus
- Reform (31) + IRL (19) = 50 kohta riigikogus
- Reform (31) + Kesk (28) =59 kohta riigikogus
- Kesk (28) + IRL (19) + Sotsid (10) = 57 kohta riigikogus
5 X-faktorit
Vastuseid Eesti tulevikku mõjutavatele küsimustele ei tea täna mitte keegi.
1) Kui suureks kasvab töötus pärast 1. juulit algavaid masskoondamisi? (Töökoha kaotust on põhjust karta vähemalt neil 16 000 inimesel, kes viibivad alates aprillist sundpuhkusel.)
2) Milliseks kujuneb 27. augustil valmiv rahandusministeeriumi sügisprognoos?
3) Kas aasta lõpus tuleb teha veel üks, kolmas lisaeelarve? (Kui mujalt enam kärpida ei õnnestu, võib riik hakata saatma ametnikke palgata puhkusele.)
4) Kas eurole üleminek on võimalik?
5) Mis juhtub siis, kui Läti on sunnitud lati ikkagi devalveerima?
Vastuseid Eesti tulevikku mõjutavatele küsimustele ei tea täna mitte keegi.
1) Kui suureks kasvab töötus pärast 1. juulit algavaid masskoondamisi? (Töökoha kaotust on põhjust karta vähemalt neil 16 000 inimesel, kes viibivad alates aprillist sundpuhkusel.)
2) Milliseks kujuneb 27. augustil valmiv rahandusministeeriumi sügisprognoos?
3) Kas aasta lõpus tuleb teha veel üks, kolmas lisaeelarve? (Kui mujalt enam kärpida ei õnnestu, võib riik hakata saatma ametnikke palgata puhkusele.)
4) Kas eurole üleminek on võimalik?
5) Mis juhtub siis, kui Läti on sunnitud lati ikkagi devalveerima?