Äripäeva “IT-topi” võitja levitas ohtlikku nuhkviirust
Äripäev teeb Rove Digitalist peadpööritava kasvuga särava tähe Eesti IT-taevas. Firma, kellele maailm on liiga väike, kelle kasum on peaaegu sama suur kui tema käive ning kelle partner on Suur Google ise.
See tundmatu uus täht tegeleb firma juhi ja ühe omaniku Vladimir Tšaštšini sõnul tarkvaraarenduse ja veebireklaami vahendamisega. Firma kliendid olevat nii-öelda klikivoogu pakkuvad firmad.
Ekspress uuris salapärase firma äritegevust lähemalt. Selgus, et firma veebisait rovedigital.com on olnud seotud nuhkvara CWS (CoolWebSearch) levitamisega ning asub praegugi mitmetes rahvusvahelistes “mustades nimekirjades”. Kõrvuti näiteks selliste saitidega nagu drunk-girls-naked.com ja maria-sharapova-nude.com. CWSi “viiruseuss” tekitab arvutiekraanile soovimatuid reklaamaknaid ja viiteid pornolehtedele ning kogub salaja kasutajate privaatseid andmeid.
Pornosaitidelt tuntud TGP
Ekspress
Grupi IT-juhi Margus Saluste sõnul on nuhkvara tarkvara, mis jälgib
arvutikasutaja tegevust ilma tema teadliku nõusolekuta ja üritab
seejuures ise võimalikult nähtamatult kasutaja arvutisse
installeeruda. “Nuhkvara edastab tulemused, näiteks
salasõnad, pangakoodid, krediitkaartide numbrid, e-postiaadressid ja muu
sarnase isikutele, kes enamasti on seotud organiseeritud kuritegevusega ning
kasutavad tulemusi laialdaste internetipettuste teostamiseks.”
Ehkki Rove Digital nimetab äriregistris oma veebisaidiks olematu
rovedigital.ee, kuulub firmale ka USAs Texase osariigis registreeritud
rovedigital.com. Ning samas USA serveris paiknevad kahtlust äratavad
veebisaidid rove.ru ning tgp.rovedigital.com. Lühend TGP (Thumbnail
Gallery Post) on arvutitarkadele tuttav – sellega tähistatakse
reklaami eesmärgil loodud peamiselt täiskasvanutele suunatud
veebilehti, kus vohab tihtilugu pornograafia ning mida kasutatakse edukalt
nuhkvara levitamiseks.
Rove tegevusele heidab veelgi varju asjaolu,
et nuhkvarakütid seovad ettevõtet kahepalgelise tarkvaraga, mille
nimi on WareOut. Saluste sõnul on WareOut nuhkvara, mis väidab
arvutikasutajale, et on loodud hoopis nuhkvara leidmiseks. “Et kindlamini
krediitkaartide infot ja raha kätte saada, väidab WareOut alati, et
on midagi leidnud, ning loob kasutaja veenmiseks nimekirja täiesti
olematutest justkui halbadest programmidest, mille WareOut tegelikult ise
kasutaja masinasse paneb,” teab Saluste.
Wareout.com asub
samas aadressipiirkonnas, kus on ka rovedigital.com ja teised firmaga seotud
saidid. Piirkonnas, kus Saluste sõnul asub väga palju pahatahtlikke
servereid.
Saluste oletab, et Rove Digital on kasutanud nuhkvara oma
tasuliste teenuste edendamiseks ja käibe tekitamiseks – kliendid
said oma suunatud reklaami ja reklaamide vaatajad nuhkvara. “Samas ei ole
minul tagantjärele võimalik öelda, kas suhe CWSiga oli neil
teadlik ja pahatahtlik või teadmatusest tingitud eksitus,”
ütleb Saluste.
IT-meeste uus lemmik:
kinnisvara
Vladimir Tšaštšin ütleb
Ekspressile, et firma veebisaidid on ligipääsmatud seetõttu,
et nende sisu arendamisega pole lihtsalt olnud aega tegelda. “Nii palju
tööd ja tellimusi on, et meil pole enda reklaamimisega vaja pingutada
– kliendid tulevad ise meie juurde,” ütleb ta.
Kui 2006. aastal oli firma käive 47 miljonit krooni (ja kasum 34,8
miljonit), siis tänavu ootab Tšaštšin käivet 100
miljoni kanti ja järgnevatel aastatel hoogsa kasvu jätkumist.
Pärast seda, kui Ekspress valgustab Rove
Digitali omanikku firma sait ide ilutsemisest mustades nimekirjades, muutub
tema hääletoon märksa vähem innukaks.
Firma seost nuhkvaraga eitab Tšaštšin
kategooriliselt. Kaebused ettevõtte aadressil võivad tema
sõnul olla seotud nn hosting-teenuse ehk veebimajutuse
pakkumisega, mis moodustas mullu Rove Digitali käibest
üliväikse osa. “Meie äritegevus on igati avatud ja
läbipaistev,” ki
nnitab Tšaštšin, lisades, et firmal on paljudes riikides
telefoni- ja faksinumbrid, mille kaudu saab probleemide korral tagasisidet
anda.
Firma viib Tšaštšini sõnul USA ja
Euroopa suured reklaamifirmad, näiteks Overture, Findwhat ja Searchfeed,
kokku tavaliste arvutikasutajate – tarbijatega. Ja teenib
reklaamikontakti pealt vahendustasuna 50-70 protsenti. Suunatud reklaami ei
tehta Tšaštšini sõnul sugugi nuhkvara abil, vaid
peremeheta jäänud populaarseid domeene kokku ostes.
“Meile ja meie partneritele kuulub üle 100 000 domeeni, mida
külastab miljoneid inimesi,” kinnitab ta. “Ühe
külastaja pealt saadav raha võib olla 0,01 dollarit, kuna aga
sellist hiiglaslikku hulka domeene külastab iga päev mitu miljonit
inimest, saame kokkuvõttes kopsaka tulu,” räägib ta.
Tšaštšin ütleb, et USAs on firmal 700
serverit, Eestis mitte ühtki. Tartu kontoris töötab umbes 25
inimest, Venemaal olevat ettevõtte palgal sadu töötajaid.
Veidral kombel tegutseb Eesti parim IT-firma aina enam hoopis
kinnisvaraäris. Soetatud on mitmeid kinnistuid Tartu linnas, Tartumaal
Haaslava, Luunja ja Tähtvere valdades ning Ida-Virumaal Alajõe
vallas.
Äripäeva IT- ja arvutifirmade top
1. Rove Digital OÜ
2. Helmes AS
3. WebMedia AS
4. IM Arvutid AS
5. Microsoft Estonia OÜ
Allikas: Äripäev