Kõige aktiivsemalt rõhub taskukohastele liisingmaksetele Veho Eesti. Näiteks Citroëni mudelite C5 ja C-Crosser ostjatele lubab firma, et tasub nende eest terve tuleva aasta jooksul liisingu ja kaskomaksed: “Nüüd on nii, et valid lihtsalt õige auto ja maksma hakkad alles aastal 2010.”


Tasuta talverehvid ja auto registreerimise pakett käivad kauba peale.


Citroëni Tallinna müügijuht Urmas Sild räägib Ekspressile, et kampaania on toonud kõvasti ostuhuvilisi ja müügimehed teevad pakkumisi nagu mullu tippaegadel, 60–70 tükki päevas.

Kuid on üks suur aga: “Tunne on selline nagu suveõhtul kalakasvanduses forellitiigi ääres. Viskad õnge vette, kalu on hästi palju, kõik ujuvad ringi, aga õnge otsa ei taha keegi jääda. Sellist statistilist tulemust, et täna müüdi 15 või 20 autot, ei ole.”


Põhjus on üleriigiline rahanappus. “Pangad ei anna raha välja. Viimasena tõstis ka Nordea selle nädala alguses liisingu esimese sissemakse 20 protsendi peale,” ütleb Sild.


Ford loodab allahindlusele



Fordi diiler Info-Auto müüb mõningaid mudeleid 100 000 krooni suuruse rabatiga. Kolmandat nädalat kestva kampaania raames müüki pandud 27 Kuga maasturist oli teisipäeva hommikuks ostetud seitse.


“Praegusel ajal on iga müüdud auto normaalne tulemus,” ütleb turundusjuht Tiit Lillipuu. “Müük on langenud drastiliselt ja prognoosime veel müügilangust, tuleval aastal vähemalt paarkümmend protsenti. Ehk läheb paremaks aastal 2010. Praegu tunneli lõpus valgust ei paista.”


Hinnaalandus käib vaid ladudes seisvate masinate kohta. “Varem läks autofirmadel hästi, siis julgeti suuremaid varusid planeerida. Majanduslangusse ei uskunud keegi,” selgitab Lillipuu. “Diileril rohkem hinna alandamise võimalusi suurt enam ei ole, kogu marginaali anname ära, et varudest lahti saada. Automüük on üle maailma kännu taha jäänud, jama on igal pool.”


Lillipuu ei usu väikese liisingmakse võlujõudu: “Inimesed on õnnelikud, et nad üldse liisingukõlbulikuks tunnistatakse.”


Kes liisingut ei saa, peab auto ostma säästude arvelt. Kui sääste napib, tuleb uue auto asemel soetada pruugitud ja odavam masin või ost hoopis edasi lükata.


“Eks see tähendab, et inimesed jäävad meile kauemaks teenindusse ja ­varuosi ostma,” ütleb Fordi-müüja. Ta ei usu, et on ooda­ta hinnatõuse, sest üha rohkem kasutatakse B-varuosi ning teeninduses kukuvad hinnad üle Eesti. “Konkurentsi pakuvad ka “auk seinas” tüüpi töökojad, kes makse ei maksa.”


Isegi Toyota lasi hinnad alla



Absoluutarvudes üht suuremat hinna­alandust pakub Toyota. Maasturi Land Cruiser ostja saab kuni 189 000 krooni suuruse säästu (pluss tasuta talverehvid, registreerimine, tagumised parkimisandurid ja alarm). Ka teiste mudelite hinnad on all.


“Vahepeal ei lubanud Toyota isegi hindu reklaamida,” ütleb Amserv Grupi juhatuse esimees Raivo Kütt. “Aga nüüd on strateegiat muudetud.”


Hinnakampaania on Küti sõnul toonud ostjaid “vähe, väga vähe”.


Kampaaniahindadest kliendid rohkem hinda alla kaubelda ei saa, küll aga on kauplemisruumi kõigi n-ö tavaliste hindade puhul. “Vahepeal teeb suurt meelehärmi, kui räägitakse, et automüüjad teenivad hiiglaslikke kasumeid. Hinnakirjajärgne marginaal on meil tegelikult vaid 11–12 protsenti,” märgib Kütt. Ka tema ütleb: “Automüüjate elu on praegu halb ja läheb veel halvemaks.”



Uusrikkad ei jõua enam Mersusid liisida



Silberauto kavatseb tuleval aastal müüa Mercedeseid vähemalt sama palju kui tänavu, seejuures hindu langetamata. Müügijuht Madis Nõulik ütleb, et tehase poliitika ei luba Mercedestele hinnarallit teha.


Nõulik loodab, et pangad keeravad liisingukraanid tuleval aastal jälle lahti. Aga kui ei keera, siis kavatseb Silberauto hakata **-+ise oma klientidele liisingut pakkuma. “Kliente ei tohi ju hätta jätta!” ütleb ta.


Nõuliku sõnul ostavad Mercedeseid püsikliendid, kelle valikud ei sõltu majandusseisust. “Tõsi küll, viimastel aastatel on lisandunud kliente, kelle tundlikkus majanduse suhtes on mõnevõrra suurem.”


Need – nagu selgub Nõuliku jutust – on enamalt jaolt kinnisvaraärikad ja teised suure buumi laineharjal rikkaks saanud tegelased, kes realiseerisid oma esimesed kasumid Silberautos, ent kellel nüüd on vesi ahjus.


Kasutatud Mercedeste puhul on Nõuliku sõnul hapnema läinud eelkõige nende autode liisingportfell, mis maksavad üle poole miljoni krooni ja mis on toodud Saksamaalt.

Fiat on nagu teiselt planeedilt


Kasvu näitavad väga vähesed. Üks sellistest on Škoda. Kuid ka selle diiler Auto100 ei pakata ülevoolavast rõõmust. “Midagi positiivset pole,” ütleb müügijuht Risto Sikk. “Natuke on numbrid küll aastaga plussis, kuid selle taga on paar suuremat hanget, sealhulgas politsei suurtellimus.” Politsei liisis korraga 97 Superbi.


Eelolev aasta tuleb Siku arvates karm, müük kukub vähemalt 20 protsenti. Tema meelest ei pruugi aidata ka kampaaniad stiilis “maksame liisingmakse kliendi eest”. Auto100 tegi sedalaadi kampaania tänavu aasta alguses, ent suuremat tolku sellest polnud.


Suurimat müügikasvu näitab üllatuslikult Fiat. Seda marki on müüdud üle kahe korra rohkem kui mullu ja tuleval aastal loodab diilerfirma Auser Auto müüa sama palju autosid kui tänavu.


Müügijuht ­Urmas Mõik ütleb, et siin pole mingit hookuspookust: “Fiat on lihtsalt hea auto.”


Ja soodne. “Kallimat kui 500 000 kroonist masinat meilt ei leiagi. Umbes 200 000 eest saab meilt igati korraliku auto, mille pidamine on väga odav.”


Mõik väidab, et eestlane ei osta autot ainult hinna järgi, vastasel juhul sõidaksime ainult Daciatega. Kvaliteet loeb. Mõik ütleb, et näiteks konkurent Chevrolet on ka odav auto, kuid ta on Korea päritolu, mille “tunneb ära”.


“Eestlased armastavad Saksa autosid,” usub Mõik. “Saksa auto on Euroopa auto, Fiat on ka Euroopa auto.”
Hummerite müük kasvas 43 protsenti

Uute Hummerite müük näitab statistilselt vinget kasvu, kuid see on vaid juhus, sest?müügiarvud on naeruväärselt väikesed. Mullu ostsid eestlased esimese üheteist kuuga seitse uut Hummerit, tänavu kümme.

“See on meie Eesti konnatiigi värk,” ütleb Hummereid ja teisi luksusmasinaid müüv ärimees?Jürgen Vester.

Vesteri sõnul lähevad hästi väga kallid, üle kahe miljoni krooni maksvad masinad. Tuure kogub ka odavate Hiina džiipide müük. Nende hind on?täisvarustuses alates 290 000 kroonist. 900 000 krooni kanti jäävate autode müük aga seisab. “Seisab põhjusel, et pankadel ei ole raha,” ütleb Vester.

Automüük kukkus viiendiku võrra

Automüük kahanes viiendiku võrra Uute sõiduautode müük Eestisse 11 kuu jooksul võrreldes mullu sama ajaga. Tabelis on vaid margid turuosaga üle ühe protsendi.

mark

muutus

FIAT 

136%

SUBARU 

61%

NISSAN 

15%

BMW 

9%

ŠKODA 

9%

AUDI 

4%

KIA 

-5%

HYUNDAI 

-10%

MAZDA 

-10%

DACIA 

-12%

SUZUKI 

-14%

FORD 

-17%

CITROEN 

-18%

VW 

-20%

Keskmiselt

-20%

VOLVO 

-22%

MERCEDES-BENZ 

-26%

TOYOTA 

-26%

HONDA 

-29%

CHEVROLET 

-32%

MITSUBISHI 

-37%

OPEL 

-41%

RENAULT 

-43%

SEAT 

-48%

PEUGEOT 

-57%

allikas: AMTEL