12.12.2008, 00:00
Autode hinnad kukuvad kolinal, aga vähesed jaksavad osta
Autofirmad teevad meeleheitlikke sooduspakkumisi. Ostjaid on vähe ja liising defitsiitne, laod aga masinatest pungil.
Eesti autoturul valitseb viimasel ajal kaks mõtteviisi. Ühe
kohaselt huvitab kliente praegusel majanduslanguse ja kõheduse ajal
võimalikult väike kuumakse. Teine panustab
hinnaalandustele.
Kõige aktiivsemalt rõhub
taskukohastele liisingmaksetele Veho Eesti. Näiteks Citroëni mudelite
C5 ja C-Crosser ostjatele lubab firma, et tasub nende eest terve tuleva aasta
jooksul liisingu ja kaskomaksed: “Nüüd on nii, et valid
lihtsalt õige auto ja maksma hakkad alles aastal 2010.”
Tasuta talverehvid ja auto registreerimise pakett käivad kauba peale.
Citroëni Tallinna müügijuht Urmas Sild räägib
Ekspressile, et kampaania on toonud kõvasti ostuhuvilisi ja
müügimehed teevad pakkumisi nagu mullu tippaegadel, 60–70
tükki päevas.
Kuid on üks suur aga: “Tunne on
selline nagu suveõhtul kalakasvanduses forellitiigi ääres.
Viskad õnge vette, kalu on hästi palju, kõik ujuvad ringi,
aga õnge otsa ei taha keegi jääda. Sellist statistilist
tulemust, et täna müüdi 15 või 20 autot, ei
ole.”
Põhjus on üleriigiline rahanappus.
“Pangad ei anna raha välja. Viimasena tõstis ka Nordea selle
nädala alguses liisingu esimese sissemakse 20 protsendi peale,”
ütleb Sild.
Ford loodab allahindlusele
Fordi diiler Info-Auto müüb mõningaid mudeleid 100 000
krooni suuruse rabatiga. Kolmandat nädalat kestva kampaania raames
müüki pandud 27 Kuga maasturist oli teisipäeva hommikuks ostetud
seitse.
“Praegusel ajal on iga müüdud auto
normaalne tulemus,” ütleb turundusjuht Tiit Lillipuu.
“Müük on langenud drastiliselt ja prognoosime veel
müügilangust, tuleval aastal vähemalt paarkümmend
protsenti. Ehk läheb paremaks aastal 2010. Praegu tunneli lõpus
valgust ei paista.”
Hinnaalandus käib vaid ladudes
seisvate masinate kohta. “Varem läks autofirmadel hästi, siis
julgeti suuremaid varusid planeerida. Majanduslangusse ei uskunud keegi,”
selgitab Lillipuu. “Diileril rohkem hinna alandamise võimalusi
suurt enam ei ole, kogu marginaali anname ära, et varudest lahti saada.
Automüük on üle maailma kännu taha jäänud, jama
on igal pool.”
Lillipuu ei usu väikese liisingmakse
võlujõudu: “Inimesed on õnnelikud, et nad üldse
liisingukõlbulikuks tunnistatakse.”
Kes liisingut ei
saa, peab auto ostma säästude arvelt. Kui sääste napib,
tuleb uue auto asemel soetada pruugitud ja odavam masin või ost hoopis
edasi lükata.
“Eks see tähendab, et inimesed
jäävad meile kauemaks teenindusse ja varuosi ostma,”
ütleb Fordi-müüja. Ta ei usu, et on oodata
hinnatõuse, sest üha rohkem kasutatakse B-varuosi ning teeninduses
kukuvad hinnad üle Eesti. “Konkurentsi pakuvad ka “auk
seinas” tüüpi töökojad, kes makse ei maksa.”
Isegi Toyota lasi hinnad alla
Absoluutarvudes üht suuremat hinnaalandust pakub Toyota. Maasturi
Land Cruiser ostja saab kuni 189 000 krooni suuruse säästu (pluss
tasuta talverehvid, registreerimine, tagumised parkimisandurid ja alarm). Ka
teiste mudelite hinnad on all.
“Vahepeal ei lubanud Toyota
isegi hindu reklaamida,” ütleb Amserv Grupi juhatuse esimees Raivo
Kütt. “Aga nüüd on strateegiat muudetud.”
Hinnakampaania on Küti sõnul toonud ostjaid “vähe,
väga vähe”.
Kampaaniahindadest kliendid rohkem
hinda alla kaubelda ei saa, küll aga on kauplemisruumi kõigi
n-ö tavaliste hindade puhul. “Vahepeal teeb suurt meelehärmi,
kui räägitakse, et automüüjad teenivad hiiglaslikke
kasumeid. Hinnakirjajärgne marginaal on meil tegelikult vaid 11–12
protsenti,” märgib Kütt. Ka tema ütleb:
“Automüüjate elu on praegu halb ja läheb veel
halvemaks.”
Uusrikkad ei jõua enam Mersusid
liisida
Silberauto kavatseb tuleval aastal müüa
Mercedeseid vähemalt sama palju kui tänavu, seejuures hindu
langetamata. Müügijuht Madis Nõulik ütleb, et tehase
poliitika ei luba Mercedestele hinnarallit teha.
Nõulik
loodab, et pangad keeravad liisingukraanid tuleval aastal jälle lahti. Aga
kui ei keera, siis kavatseb Silberauto hakata **-+ise oma klientidele liisingut
pakkuma. “Kliente ei tohi ju hätta jätta!” ütleb ta.
Nõuliku sõnul ostavad Mercedeseid püsikliendid,
kelle valikud ei sõltu majandusseisust. “Tõsi küll,
viimastel aastatel on lisandunud kliente, kelle tundlikkus majanduse suhtes on
mõnevõrra suurem.”
Need – nagu selgub
Nõuliku jutust – on enamalt jaolt kinnisvaraärikad ja teised
suure buumi laineharjal rikkaks saanud tegelased, kes realiseerisid oma
esimesed kasumid Silberautos, ent kellel nüüd on vesi ahjus.
Kasutatud Mercedeste puhul on Nõuliku sõnul hapnema
läinud eelkõige nende autode liisingportfell, mis maksavad üle
poole miljoni krooni ja mis on toodud Saksamaalt.
Fiat on nagu teiselt
planeedilt
Kasvu näitavad väga vähesed. Üks
sellistest on Škoda. Kuid ka selle diiler Auto100 ei pakata
ülevoolavast rõõmust. “Midagi positiivset pole,”
ütleb müügijuht Risto Sikk. “Natuke on numbrid küll
aastaga plussis, kuid selle taga on paar suuremat hanget, sealhulgas politsei
suurtellimus.” Politsei liisis korraga 97 Superbi.
Eelolev
aasta tuleb Siku arvates karm, müük kukub vähemalt 20 protsenti.
Tema meelest ei pruugi aidata ka kampaaniad stiilis “maksame liisingmakse
kliendi eest”. Auto100 tegi sedalaadi kampaania tänavu aasta
alguses, ent suuremat tolku sellest polnud.
Suurimat
müügikasvu näitab üllatuslikult Fiat. Seda marki on
müüdud üle kahe korra rohkem kui mullu ja tuleval aastal loodab
diilerfirma Auser Auto müüa sama palju autosid kui tänavu.
Müügijuht Urmas Mõik ütleb, et siin pole
mingit hookuspookust: “Fiat on lihtsalt hea auto.”
Ja
soodne. “Kallimat kui 500 000 kroonist masinat meilt ei leiagi. Umbes 200
000 eest saab meilt igati korraliku auto, mille pidamine on väga
odav.”
Mõik väidab, et eestlane ei osta autot
ainult hinna järgi, vastasel juhul sõidaksime ainult Daciatega.
Kvaliteet loeb. Mõik ütleb, et näiteks konkurent Chevrolet on
ka odav auto, kuid ta on Korea päritolu, mille “tunneb
ära”.
“Eestlased armastavad Saksa autosid,”
usub Mõik. “Saksa auto on Euroopa auto, Fiat on ka Euroopa
auto.”
Hummerite müük kasvas 43 protsenti
Uute Hummerite müük näitab statistilselt vinget kasvu, kuid see on vaid juhus, sest?müügiarvud on naeruväärselt väikesed. Mullu ostsid eestlased esimese üheteist kuuga seitse uut Hummerit, tänavu kümme.
“See on meie Eesti konnatiigi värk,” ütleb Hummereid ja teisi luksusmasinaid müüv ärimees?Jürgen Vester.
Vesteri sõnul lähevad hästi väga kallid, üle kahe miljoni krooni maksvad masinad. Tuure kogub ka odavate Hiina džiipide müük. Nende hind on?täisvarustuses alates 290 000 kroonist. 900 000 krooni kanti jäävate autode müük aga seisab. “Seisab põhjusel, et pankadel ei ole raha,” ütleb Vester.
Uute Hummerite müük näitab statistilselt vinget kasvu, kuid see on vaid juhus, sest?müügiarvud on naeruväärselt väikesed. Mullu ostsid eestlased esimese üheteist kuuga seitse uut Hummerit, tänavu kümme.
“See on meie Eesti konnatiigi värk,” ütleb Hummereid ja teisi luksusmasinaid müüv ärimees?Jürgen Vester.
Vesteri sõnul lähevad hästi väga kallid, üle kahe miljoni krooni maksvad masinad. Tuure kogub ka odavate Hiina džiipide müük. Nende hind on?täisvarustuses alates 290 000 kroonist. 900 000 krooni kanti jäävate autode müük aga seisab. “Seisab põhjusel, et pankadel ei ole raha,” ütleb Vester.
Automüük kukkus viiendiku võrra | |
Automüük kahanes viiendiku võrra Uute sõiduautode müük Eestisse 11 kuu jooksul võrreldes mullu sama ajaga. Tabelis on vaid margid turuosaga üle ühe protsendi. | |
mark | muutus |
FIAT | 136% |
SUBARU | 61% |
NISSAN | 15% |
BMW | 9% |
ŠKODA | 9% |
AUDI | 4% |
KIA | -5% |
HYUNDAI | -10% |
MAZDA | -10% |
DACIA | -12% |
SUZUKI | -14% |
FORD | -17% |
CITROEN | -18% |
VW | -20% |
Keskmiselt | -20% |
VOLVO | -22% |
MERCEDES-BENZ | -26% |
TOYOTA | -26% |
HONDA | -29% |
CHEVROLET | -32% |
MITSUBISHI | -37% |
OPEL | -41% |
RENAULT | -43% |
SEAT | -48% |
PEUGEOT | -57% |
allikas: AMTEL