Škoda üritab kaksikvõimu murda



Fiat (ametlikult küll Abarth) ja Peugeot ongi S2000-klassis kõvemad tegijad, kusjuures prantslaste autod jätavad viimasel ajal itaallaste omad üsna varju. Läbilööki on üritanud ka Volkswagenid ja Toyotad, kuid nimetamisväärse eduta. Pilt aga võib õige varsti muutuda, sest tuleval aastal tuleb turule ka Škoda Fabia S2000. Just nimelt turule, sest ametlikku tehasemeeskonda ilmselt ei looda (samas seda ka ei välistata). Kui auto osutub kiireks, siis hakkavad eratiimid seda ostma. Kui jääb aeglaseks, siis…


Škoda S2000 projektist on juttu olnud juba vähemalt poolteist aastat. Tunamullusel Genfi autonäitusel oli ralli-Fabia väljas kontseptsõidukina. Tänavu talvel lekkisid internetti esimesed testipildid ja videod, nende järel ka ametlikud materjalid. Suveks oli asi nii kaugel, et seni poolsalajane projekt tehti avalikuks ja kutsuti ajakirjanikud üht testi vaatama. Autot sai näha ka seestpoolt ja (kiire) sõidu pealt. Tõsi, parempoolselt istmelt – roolis istusid testisõitjad Jan Kopecky ja Raimund Baumschlager. Ja hooldusalas olevaid autosid paluti mitte pildistada.


Üritus toimus Põhja-Tšehhimaal asuval testirajal. Jõeoru veerul asuvale maalapile oli kompaktselt kokku pakitud umbes viis kilomeetrit kitsukesi, kuid hea sileda kattega asfaltteid. Esindatud olid kõikvõimalikud rajaelemendid – pikad sirged, käsipiduriga läbitavad juuksenõelakurvid, suure raadiusega ülikiired kaared, ei puudunud isegi trampliinid.


Müriseb ja ajab külge ette



Praktiline sõiduelamus Baumschlageri kõrval jättis sügava mulje. Vabalthingava mootori tõttu erineb sõiduhääl oluliselt WRC-autode või N-rühma turbode paukumisest. Veoskeemi eripäradest johtuvalt on ka sõidustiil teistsugune. S2000 ajab rohkem külge ette ja see peaks publikule vägagi meeldima.


Samas on mootori pöördemoment saadaval suhteliselt kitsas pööretevahemikus. See sunnib sõitjat tihedalt käiku vahetama. Mind pani imestama, et juuksenõelakurve läbisid nii Kopecky kui ka Baumschlager lausa esimese käiguga. Autos istudes ja tähelepanelikumalt Baumschlageri jalgade tööd jälgides panin veel tähele, et aeglastest kurvidest väljakiirendamisel vajutab ta isegi sidurit.


“Selle autoga on päris keeruline sõita,” kõlas kommentaar. “Ma pean sidurit libistama, et pöörded liiga madalale ei langeks. Magus ala on 5500 ja 8000 pöörde vahel.”


Üldse on Škoda seni ehitanud neli testiautot – kaks asfaldi ja kaks kruusa jaoks. Asfalditestid toimuvad enamikus Tšehhimaal, kruusateid on proovitud Ida-Saksamaal ja Austrias. Lisaks Kopeckyle ja Baumschlagerile on Fabiat testinud ka soomlane Sebastian Lindholm ja hispaanlasest eksmaailmameister Carlos Sainz. V&otil de;istluskõlbulikuks viimistlemine nõuab veel kõvasti tööd ja FIA homologatsiooni (see lubab võistlustel osaleda) saab Fabia S2000 ilmselt alles uuel aastal. Aga nagu Raimund Baumschlager ütles, on auto juba praegu piisavalt hea ja seetõttu lastigi lehemehed masinatele ligi. Põhijoontes on kõik paigas, töö käib rohkem detailide kallal, aga oma pool aastat läheb veel kindlasti (juuni lõpu seisuga).


Infovaeguse üle Škoda kurtma ei pea. Jan Kopecky osaleb ju IRC-sarjas Peugeot’ roolis ning oskab seetõttu plusse-miinuseid väga täpselt vaagida. Ka Baumschlager on konkurentautodega hästi tuttav. Millistega täpselt? “Leping ei luba mul öelda, milliste S2000-autodega ma sõitnud olen.”


S2000 kui WRC tooraine?



S2000-auto on üsna lähedane seeriamasinale, kuid mõningaid olulisi ümberehitusi tuleb siiski teha. Fabia ise on esiveoline, kuid rallimasinal on nelikvedu ning see nõudis kesktunneli avardamist. Töö on aga nii filigraanselt tehtud, et kui teist autot võrdluseks kõrval pole, siis ei pruugi erinevusest üldse aru saada.


Vastavalt S2000 reeglitele tuleb kasutada FIA poolt homologeeritud komponente. Fabia jõuülekande valmistas X-Trac, mootori ehitas Prantsuse firma Oreca.


Fabia S2000 hinna kohta ütleb Škoda, et “see ei hakka dramaatiliselt erinema konkurentide omast”. N-rühma autoga võrreldes ei tohiks vahe samuti suur tulla. Ühest küljest kasutatakse S2000 juures küll palju rohkem spetsiaalselt võidusõiduks valmistatud detaile, teisalt on auto konstruktsioon N-rühma masinaga võrreldes lihtsam. Paraku tuleb arvestada kogemusega, et kõigil odavatel võistlusklassidel on halb omadus aja jooksul mõttetult kalliks muutuda.


Praeguse plaani järgi saab S2000 aluseks ka niinimetatud uuele WRC-le (kasutatakse ka tähist S2000+). FIA visiooni kohaselt lisatakse mootorile turbo, kerele hunnik aerodünaamilisi elemente – ja WRC ongi valmis. Kuidas see praktikas välja kukub, ei tea hetkel veel keegi, kuid 2011. aasta MM peaks peetama juba uute tehniliste tingimuste alusel. Ehk saame siis näha ka Škoda WRC-autot?
Škoda Fabia uper 2000

Välismõõtmed: pikkus 3992 mm, laius 1798 mm, teljevahe 2486 mm

Tühimass: asfaldil 1150 kg, kruusal 1200 kg

Mootor:
1998 cm3

Jõuülekanne: Xtrac, kolme passiivdiferentsiaaliga nelikvedu, 6käiguline järjestiklülitusega käigukast

Amortisaatorid: Reiger

Pidurid: Brembo, asfaldil ees Ø 355 ja taga 300 mm, kruusal 300 mm ees ja taga
Veljed, rehvid: OZ, BF Goodrich, asfaldil 18 tolli, kruusal 15 tolli