Autovõidusõidu Tiger Woods
Kolm aastat hiljem kutsus kiilanev härra poisi koos isaga oma jutule. “Ma tahan teie poega aidata,” ütles härra isale. Pakkumisega, mille ta esitas, oli võimatu mitte nõustuda. Loomulikult nad nõustusid, ja kümme aastat hiljem on selle üle väga õnnelikud. Ka kiilaspäine härra – tema nimi on Ron Dennis – võib oma ammuse otsusega rahul olla. Kunagine kräsupäine poisike on kõigest kolme etteastega oma nime – Lewis Hamilton – autospordi ajalukku kirjutanud.
1995. aastal oli kümneaastane Lewis Hamilton esimest korda tulnud Briti kardimeistriks noorteklassis ja seetõttu ta aastalõpubanketile kutsutigi. Seal läks Lewis Ron Dennise juurde, tutvustas end ja teatas, et sooviks kunagi tema meeskonnas sõita. Takkajärele võib muidugi öelda, et ega Ron Dennis väga suuri riske ka ei võtnud. F1 tiimis pöörlevate rahade taustal oli Lewise eelarve kardi- ja hiljem madalamates vormelisarjades üsna tühine. Raske on öelda, kuidas ta nägi Lewise talenti, aga igatahes oskas ta seda ideaalselt arendada. Vaevalt on ükski piloot kunagi olnud oma esimeseks F1-võistlusstardiks nii hästi ette valmistatud. Mida tulemused veenvalt kinnitavad.
Isa ja poja ühine pingutus
Lewise isapoolsed vanavanemad saabusid Suurbritanniasse Grenadalt 1950. aastatel ja tema isa Anthony sündis juba Inglismaal. Lewise ema Linda on põlisbritt ning seega pole Lewis tegelikult neeger, vaid mulatt. Ehk nagu Inglismaal öeldakse, segarassi (mixed-race) esindaja.
Linda ja Anthony abielu lahutati veel enne, kui Lewis kooli läks. Üldiselt elas ta ema juures, nädalavahetused aga veetis koos isaga. Väike Lewis oli hüperaktiivne laps ja et teda natukenegi keskenduma õpetada, ostis isa talle raadio teel juhitava automudeli.
Poiss õppis seda nii hästi käsitsema, et võitis võistlustel ka kõiki täiskasvanuid. Kuueaastaselt käis ta oma oskusi näitamas BBC lastesaates “Blue Peter”. Mis sellel mängul võidusõiduga tegemist, võib nüüd küsida. Vahest ikka on. Nähtavasti oli Lewisel sünnipäraselt väga hea silmade ja käte vaheline koordinatsioon. Raadiomudeliga mängimine ainult arendas ja kinnistas seda.
Igatahes kui isa ostis kaheksa-aastasele Lewisele vana kardiromu, võitis poiss sellega kuus esimest võistlust järjest. Ning üleöö sai Lewisele mängust tõsine töö. Isa aitas sellele jõudumööda kaasa. Mõnikord jõuvarude piiril või isegi üle nende, töötades kardisõidu finantseerimiseks ajuti kahel või isegi kolmel kohal. Aga kahe aasta pärast oli Lewis juba Briti tšempion (ja sai kokku Ron Dennisega), isa Anthony tema mehaanik, insener ja mänedžer.
Isa-poja suhe on neil aga täiesti eriline. Lewis on ise öelnud, et kogu oma lapsepõlve veetis ta kardiradadel ja tal polnud aega lollusi teha . Isaga lihtsalt tuli hästi läbi saada, et seatud eesmärkideni jõuda. “Kui ma sinna jõuan, siis võin ma ka endale kõik mänguasjad osta, mis mul kunagi puudu jäid!” viskas ta ühes usutluses nalja.
Varakult profiks
McLareni abi tuli igati õigel ajal. Lewisel polnud kodumaal enam midagi võita, nüüd pöörati pik mandrile. Kaks aastat kulus seal hoovõtuks, aastal 2000 tuli Lewis Euroopa meistriks ja maailma karikavõitjaks. Briti võidusõitjate klubi (BRDC), vana ja väärikas asutus, võttis 15aastase poisi oma liikmeks ja andis talle tõusva tähe auhinna. Muide, EMi lõpetas teisena Lewise tiimikaaslane ja praegune Williamsi F1-piloot Nico Rosberg, neljanda koha sai praegune BMW Sauberi sõitja Robert Kubica.
Järgmine hooaeg kujunes vaevaliseks. Kart polnud võiduvõimeline ja MMil tuli leppida 15. kohaga. Kohe järgmisel kohal oli... jah, õige – ikka tiimikaaslane Rosberg.
Kahe aastaga olid poistest saanud suured sõbrad. Lewis on hiljem korduvalt maininud, et vaimselt küpsem ja tasakaalukam Nico oli talle eeskujuks nagu vanem vend. Ja kuidas sa ikka vennast maha jääd? Nii õppiski Lewis kibekiiresti üherattalisel jalgrattal sõitma – Nico oli kutsunud teda võistlema. Ning rohkem kui üks kord juhtus, et Playstationil kestis võidusõit varajaste hommikutundideni.
Mõlemale jäi 2001 viimaseks kardihooajaks, kumbki pöördus oma kodumaale tagasi. Lewis tegi hilissügisel kaasa Vormel-Renault’ talvesarja ja lõpetas selle viiendana. Järgmisel hooajal (2002) sai ta Briti meistrivõistlustel kolmanda koha, 2003. aastal aga võitis kindlalt (10 võitu 17 etapil). Edasine tee viis Lewise vormel-3 eurosarja, kus ta jätkas samas taktis: esimesel aastal keskpärane (5. koht, Nico Rosbergi järel), teisel aastal ülivõimas (võitis 20 stardist 15).
Loogiline samm edasi oli siirdumine GP2-sarja. ART meeskonnas sai ta koha, mille vabastas meistritiitli võitnud ja F1-piloodiks saanud ... jah, jälle Nico Rosberg.
Lewise fenomenaalsed saavutused (esinemine eurosarjas seda kindlasti oli) püsisid varjus. F3 eurosari kuulus lisapalana DTMi kavasse, aga täpselt nii rajaäärne publik sellesse suhtuski. Kes see ikka vormel-3 sõitude vastu huvi tunneb? Ainult friigid.
Varjust välja
Suuri lootusi Lewis ei hellitanud – GP2 oligi planeeritud kaheaastase projektina. Avaetapil teisele kohale favoriit Nelsinho Piquet’ järel lisandus kolmest järgmisest stardist vaid üks punkt. Nürburgringil viiendal etapil aga sai ta oma esimese võidu 20sekundilise eduga tiimikaaslase Alexandre Prémat’ ees. Seejuures pidi Lewis boksiteel kiiruseületamise tõttu sealt veel korra läbi sõitma. Takkatraavi võitis ta ka teise Nürburgringi sõidu, ehkki alustas seda kaheksandalt kohalt.
Piquet’ kehv nädalavahetus tõstis debütandi ootamatult punktitabelis talle otse kannule. Ning rahva hulgas hakkasid liikuma jutud imelisest tumedanahalisest poisist.
Võiduga Monte Carlos tõusis Hamilton sarja juhtima, järgmisel võistlusnädalavahetusel Silverstone’is ajas Briti publiku täiesti pööraseks. Hamilton võitis mõlemad sõidud, ent põhiatraktsiooniks sai manööver, kus ta Beckettsi kurvikompleksis möödus korraga nii Piquet’st kui ka Clivio Piccionest.
Edu Piquet’ ees kasvas 21 punktile ja tiitel näis olevat sama hästi kui taskus. Pressis aga hakkasid aina k&ot ilde;vemini kostma hääled, mis nõudsid Ron Denniselt, et ta järgmiseks aastaks just Lewise Fernando kõrvale McLareni F1-tiimi võtaks. Asi läks nii hulluks, et Hockenheimis keelati Lewisel üldse meediaga suhtlemine.
Järgmine võistlus Ungaris läks Lewisel täiesti rappa, Piquet aga korjas maksimumpunktid. “Nelsinho” võitis ka Istanbuli esimese sõidu ja vähendas vahe napi kuue punktini. Kui Lewis teise sõidu algul veel pirueti tegi ja 16. kohale pudenes, näis jäme ots juba kindlalt Piquet’ käes olevat. Järgnev meenutas halba Hollywoodi spordifilmi – Lewis möödus aeglasematest eessõitjatest paremalt ja vasakult ning lähenes ähvardavalt liidritele. Esikoht oli haardeulatusest väljas, kuid viimase ringi viimases kurvis tõusis Lewis teiseks. Piquet oli murtud ning järgmine etapp Monzas kindlustas Lewisele tiitli.
Kuupäevaks kirjutati 9. september 2006. Järgmisel päeval teatas Michael Schumacher oma erruminekust. Ka MMtiitel oli alles jagamata ning publikuhuvi haripunktis. Septembri viimasel päeval kutsus Ron Dennis Lewise enda juure ja teatas, et ta võistleb järgmise hooaja McLareni F1-meeskonnas. Uudist hoiti siiski veel kuu aega salajas, aga siis oleks üllatanud juba teade, et Lewist ei võeta meeskonda.
Nagu kala vees
Lewis Hamiltoni saabumine vormel-ühte kulges ülisujuvalt. Justnagu olnuks ta mosaiigi ainus tükk, mis täiuslikust pildist veel puudu. Kõige muu kõrval on Lewis ka meedia lemmik, brittide senine favoriit Jenson Button langes paari päevaga unustuse hõlma. Lewise esinemises on tunda Ron Dennise kooli. Dennis ise armastab rääkida ülimalt lihvitult-kaalutletult (see kõnemaneer on saanud nimeks ronspeak), Lewise olekus sisaldub õnneks tubli ports nooruslikku ehedust. PR-masin pole teda (veel?) rikkuda jõudnud.
Kas Lewisel puudusi ka leidub? Rajal pole me näinud ainsatki sõiduviga. Ka väljaspool seda pole kellelgi etteheiteid. Aga vaevalt on temagi täielik päikesepoiss. Mullu hakkas ta kummalisel kombel eksima just hetkel, kui punktiseis lubas muretult tulevikku vaadata. Ning F1s käib pidev “psühholoogiline sõda”. Varem või hiljem tekib Lewisel esimene konflikt. Olgu siis põhjus võistlussituatsioon või mõne rivaali sõnarünnak. Ning mine võta kinni, kuidas ta sellele reageerib. Ka Michael Schumacher oli noorena üleüldine lemmik.
Seni aga tundub, et Lewis Hamilton on parim, mis vormel-ühega sai pärast Michael Schumacheri lahkumist juhtuda. Saksamaal võib televaatajate hulk küll väheneda, ent Briti GP pileteid müüakse ennenägematus tempos.
Keegi ei tea, kui hea Lewis Hamilton tegelikult on. Ron Dennis ka ei tea. Ning sellepärast ta Lewise palkaski.
Sündinud 7. jaanuaril 1985 Stevenage’is, Suurbritannias
Rahvus britt
Elukoht Suurbritannia
Pikkus 174 cm
Kaal 68 kg
Hobid kitarrimäng, muusika, füüsiline treening
Veeb www.lewishamilton.com
Hamilton ja Asmer
Lewis Hamiltoniga on ristunud ka Marko Asmeri teed. Aastal 2000, kui Hamilton tuli Euroopa mestriks ja võitis kõik etapid, sai Marko ühe punktiga 40. koha. Aasta hiljem olid osad vahetunud. Asmer võitis ühe etapi ja oli seitsmes, Hamilton vireles teise kümne keskel. Maailmameistriks tuli tookord Vitantonio Liuzzi (praegu F1 Toro Rosso). Muide, Hamiltoni ametlik kodulehekülg vaikib tolle hooaja kardisõidud üldse maha.
Mercedese taevamanna
Ron Dennis võttis Hamiltoni palgale tema erakordsete oskuste pärast ja on eitanud mis tahes soovi Lewise nahavärvist profiiti lõigata. Kuid McLaren kuulub osaliselt Mercedes-Benzile. Globaalse haardega firma puhul oleks täiesti andestamatu, k ui Hamiltoni potentsiaal marketingis kasutamata jäetaks. Ta on noor, hea välimusega, suhtleb vabalt, mängib vabal ajal kitarri ja kuulab R&B muusikat ning on veel tagatipuks segarassi esindaja. Tema kaudu võib jõuda sihtgruppideni, kellest muidu poleks mõtet isegi unistada. Lühidalt: Hamilton on Mercedesele tõeline taevamanna.