Läinud novembris pidasid kaitsepolitseinikud paar päeva pärast 53. sünnipäeva kinni hallipäise ja -vuntsilise Valeri Karkatšovi. Mehe erilist rolli BLRTs näitab hästi Bermani iseloomustus: “Ta ei karda kunagi võtta vastutust enda peale. Ma usaldan teda rohkem kui kedagi teist.”

Karkatšov elab Kakumäel vaikses kõrvaltänavas asuvas rohkem kui 350­ruutmeetrises villas. Seoses kinnipidamisega tuli tal veeta üks öö vahi all Tallinna arestimajas.

Nii jõukat ja mõjukat meest pole eeluurimisaluste seas varem nähtud. Veidi enne kinnipidamist hindas Äripäev Karkatšovi varandust rohkem kui 600 miljonile kroonile. See tagas talle mulluses Eesti rikaste edetabelis 38. koha.

Karkatšovi poliitilist kaalu näitab fakt, et 2003. aastal sai ta Juhan ­Partsi valitsuselt Eesti kodakondsuse eriliste teenete eest. Põhjuseks tema kui BLRT peadirektori asetäitja saavutused laevanduse arendamisel.

“Karkatšov on tõstnud Eesti rahvusvahelist mainet,” kirjutas Parts valitsuse korralduses kuus aastat tagasi.

Nüüd aga tunnistas eriteenetega kodanik kapos ülekuulamisel, et jagas kontserni huvides aastaid altkäemaksu.

Raha läks Eesti mereväes laevade remonditöid korraldanud kaptenmajor Vladlen Marovile (40).

Karkatšovi sõnul küsis raha ohvitser ise, soovides saada kümmet protsenti remonditööde maksumusest.

Suurärimees pidas nõudmist liiga ahneks. Ta pakkus välja viieprotsendise vahendustasu, kuid andis lõpuks järele.

“Ei hakanud vaidlema, et mitte kaotada tellimust,” põhjendas Karkatšov kapo uurijale. Staabilaeva Admiral Pitka ja tuukrilaeva Tasuja dokitööde vahendamise eest andis ta ohvitserile vähemalt 240 000 krooni.

Marov kartis vahelejäämist ja üritas oma tegevust konspireerida. Ta keelas Karkatšovil endale töötelefonile helistada. Nende kohtumised toimusid Tallinna bensiinijaamades ja kõrvalistel tänavatel. Tavaliselt ajasid mehed juttu Karkatšovi luksusliku tänavaristleja Audi A6 Allroadi esiistmetel.

Marovi ettevaatusabinõudest hoolimata õnnestus kapol neid vestlusi pealt kuulata. Uurimise käigus selgus, et lisaks BLRT firmadele kasseeris Marov raha veel kolmelt laevaremontijate pundilt.

Erinevalt enamikust altkäemaksulugudest lahenes see juhtum kiiresti. Veel enne jõule leppisid süüdistatavad kohtusse minemata oma karistused juhtiva riigiprokuröri Lavly Lepaga ise kokku.

Kaptenmajor Marov võttis vastu neli aastat tingimisi vangistust. Sellest 70 päeva pidi ta reaalselt trellide taga istuma. Ta on oma karistuse tänaseks kandnud.

Karkatšov nõustus kahe aasta ja nelja kuu pikkuse tingimisi vanglakaristusega. BLRT Gruppi kuuluvad ettevõtted Tallinna Laevatehas ning V ja H Shipservice kohustusid maksma riigile rahalise karistusena 240 000 krooni.

Kumbki firma pole prokurör Lepale antud sõna pidanud. Raha on siiani maksmata. Justiitsministeeriumi PR-nõuniku Valdek Lauri teatel ei jää riigil muud üle kui nõuda karistuse tasumist kohtutäituri abil.

Saatuse irooniana võitis BLRT juht Fjodor Berman hiljuti Äripäeva ja Delfi lugejaküsitluse “Masumurdja 2009”. Hääletajate arvates on just tema see mees, kes aitab Eesti “taas haljale oksale, Euroopa eduetaloniks ja Läänemere maksuparadiisiks”.

Kuidas suhtub BLRT altkäemaksudesse?

Firma PR-juht Anu Hallik-Jürgenson: Taunivalt.

Miks firmad andsid altkäemaksu?

On kahetsusväärne, et BLRT gruppi kuuluvate

ettevõtete juhid ei suutnud vastu panna ahvatlusele näiliselt kergema vaevaga säilitada oma konkurentsivõime.