Ametlikult kasutas kõnealust Gulfstreami Ameerika suur IT-ettevõte CSC. Lennuki pardal viibinud inimeste nimed pole teada, kuid piloodile oli antud käsk: drop all PAX – kõik reisijad tuleb maha panna.

Samal ajal viibis Tirana lennuväljal 149kohaline reisilennuk Boeing 737. Ka seda lennukit kasutas sama IT-kontsern. Boeing tõusis õhku ja võttis suuna Leedusse, kus maandus Vilniuses.

Vilniuse lennuväljal täidetud paberi kohaselt ei tulnud lennuk aga mitte Tiranast, vaid hoopis Tallinnast.

Miks peaks seitsme aasta tagune vigaselt täidetud paber täna kellelegi huvi pakkuma?

“Me arvame, et seda lennukit kasutati Rumeeniast toodud vangide Leedusse vedamiseks,” vastab Ekspressi küsimusele Crofton Black.

Black töötab uurijana Londonis asuvas inimõiguste kaitse organisatsioonis Reprieve.

Oma töö käigus kogub Black infot üle maailma asunud salavanglate kohta, kus jänkid hoidsid kinni Afganistanis ja mujal vangi võetud arvatavaid al-Qaida terroriste.

Viite Tallinna lennuväljale leidis Black hiljuti saadud leedukeelsetest, seni avaldamata lennudokumentidest.

CIA salavanglate olemasolu tuli maailmas päevavalgele 2005. aasta lõpul. Pärast seda teatas Eesti valitsuse kommunikatsioonibüroo, et meile pole ameeriklased ühtegi vangi toonud.

Ka Blackil pole vastupidiseid andmeid. Ta usub, et viide Tallinnale kui lennuki lähtepunktile oli lihtsalt katse jälgi segada.

Tänaseks on Leedu võimud avalikult tunnistanud, et 2000. aastate algul rajas Ameerika luurekeskagentuur CIA Vilniusse ja selle ümbrusse kaks salavanglat. Üks oli endine külalistemaja, teine loodi aga ratsakooli.

Salavanglad ehitati valmis, kuid vangide vastuvõtmiseni ei jõutud. Nii vähemalt väidavad asja uurinud Leedu parlamendiliikmed.

Crofton Blacki arvates ei vasta see tõele. Ta nimetab isegi ühe Leedus kinni hoitud vangi nime – Abu Zubaydah. 41aastane saud Zubaydah on Guantanamo vangilaagri üks tuntumaid kinnipeetavaid, kellele kuulub kurb rekord. Mehe keelepaelte vallapäästmiseks lavastas CIA tervelt 83 korral tema uputamist.

Black peab tõenäoliseks, et Zubaydah’ viis Leedusse just sama Boeing, kuid mitte 2005. aasta oktoobris, vaid juba veebruaris. Sel korral lennu kohta täidetud paberites Tallinnast juttu ei tehtud.