See teenus ei ole kõrvalt vaadates kõige parem. Puhkes jama.  Niipea kui nimevahetus avalikuks sai, selgus ootamatult, et Sindi väikelinnas tegutseb Elion OÜ videolaenutus. Seejärel avastas ajakirjandus ühe Elioni Hispaanias ja ühe Venemaal

Aga võibolla oli teenus hoopis väga hea. Sest kui poleks sellist jama puhkenud, siis ei oleks Eesti Telefoni uus nimi Elion saanud nii rohket tähelepanu.

“Sindi Elion ei ole enam juhtum, see firma on ostetud Tark & Co büroo poolt,” kinnitab Eesti Telefoni kommunikatsiooni direktor Piret Mürk. "Tark & Co-lt osteti nimevahetuse juriidilise poole täisteenus."

“Euroopas on 198 ETd, piisavalt Atlaseid ja EMTsid,” ütleb Piret Mürk. "Hispaanlastega pole üldse muret, sest nad ei ole kaitsnud oma nime Baltikumis ega Eestis."

Seni reklaamis Eesti Telefon teenuseid kaubamärgi ET all. Kahtlemata on nimes Elion palju rohkem sära ja nii läheb ET peagi ajaloo prügikasti.

“Elion - see on Eesti, inspiratsioon, online, 24 tundi valmisolekut,” loetleb Piret Mürk, kes on just mõtlemas magistritööle EBSis. "See nimi valiti pikaajalise töö tulemusena, millest võttis osa palju töögruppe, ettevõte sees kui ka välispartnerite juures."

E–lion – Eesti lõvi või virtuaalmaailma lõvi. Eli-on... Tähenduse üle võib fantaseerida lõpmatult.

Brändid tulevad, brändid lähevad

Uue brändi eesmärk on anda firmale uus sisu aga motiveerida ka töötajaid paremini tööle, loetleb Piret Mürk.

Atlas, ET ja Hot kaovad. Elioni kõrvale jääb ainsana interneti otsingumootor Neti.   
Mida arvavad teised turundus- ja märgiasjatundjad kaubamärgist Elion?

“See on tuhat korda parem kui eelmine. Eesti Telefon on väga tehnokraatlik bränd aga Elion on skandaalne, elav, vitaalne,” rõhutab Eesti Konverentsikeskuse juhatuse liige, Helsingi haridusega turundusharrastaja Endrik Randoja. “Kära teeb neile rohkem head kui halba. Kui kogu see “kamm” on läbimõeldud PR– kampaania, siis tõesti kõva sõna. Muidu on toimuv lihtsalt lahe. Põnevalt väljakukkunud.” 

“Kui 10 miljonit alla panna, siis võib panna firmale ükskõik millise nime," ütleb reklaamibüroo Zoom loovjuht Priit Isok. Ta arvab, et Eesti Telefon maksis Briti reklaamifirmale isegi veel rohkem. Selle raha eest saab korraldada nii kõva kampaania, et kõigile jääb nimi hästi meelde.

Isoki meelest oli vana logo äärmiselt inetu ja uue tulek seega tervitatav. "Igasugune uuendus on hea, kui see ei ole just täielik puusse panemine. Mingi Miki-Hiir on tänavatel juba väljas,” kahtlustab ta Elioni visuaali.

“Põhiline häda ongi Eestis selles, et otsustajad ei julge riskida. Kardavad enda koha ja raha pärast. Välismaiseid reklaamibüroosid aga Eesti asjadega juba ei motiveeri, sellist pappi pole meil kusagilt võtta. Meil ei ole selliseid mastaape nagu USAs, kus Nike kampaania alla pannakse sadu miljoneid dollareid. Eestis kiputakse suhtuma nii, et kui tuleb hästilõhnastatud Briti härrasmees, siis talle ollakse kohe valmis maksma kolm miljonit, aga Eesti reklaamibüroole on ka 300 000 maksta liiga palju,” kommenteerib Isok veidi nördinult.

Kas geniaalne plaan või näpukas

Skandaaliga võib müüa meelelahutusäris, poliitikas ja primitiivsete esmatarbekaupade turul, arvab turundusekspert, firma KPMS & Partnerid juht Margus Mets.

Kui Eesti Telefon valis skandaaliga nime tutvustamise viisi, siis see on kahtlane tee. Tarbijas, kliendis võivad kinnituda kujutlused, et Eesti Telefonis toimub jälle jama. Telekommunikatsiooni äris, kus tarbijaga jaoks on tähtsad usaldusväärsus ja turvalisus, võib skandaaliga müümine teha karuteene, leiab Mets.

Uus nimi Elion viitab Põhjamaades levivale moehaigusele konstrueerida mõni uus mõnus firma nimi nagu Merita või Nordea. 

Reklaamiekspert, Idea AD strateegiline juht Paavo Pettai leiab, et pigem oli see näpukas kui Eesti Telefoni geniaalne plaan. "Nii suur organisatsioon oleks pidanud skandaalsust vältima. Kahtlemata koguti nimele tuntust, kui see ei ole veel positiivse varjundiga."  

"Ja veel tähtsam on, millist strateegiat hakatakse uue nime all ellu viima. Uus bränd vajab uut strateegiat," rõhutab Pettai.

Tark reageeris kiiresti

9. juunil, esmaspäeva hommikul teatas Eesti Telefon nimevahetusest. Samaks õhtuks oli Aare Tark sõlminud põhimõttelise lepingu tülika Elion OÜ ostuks. Tehing vormistati järgmisel päeval. Ajakirjandusse jõuab ka tehingu umbmäärane suurusjärk  -

kaugelt alla miljoni.

OÜ Elion venepäraste nimedega omanikud ei saa samuti midagi kommenteerida. Selle eest on suured trahvid, teavad nad Äripäevale öelda.

Vandeadvokaat Aare Tark valiti tänavu 22. mail tagasi Eesti Telekomi nõukogu esimehe kohale.  Kuna Eesti Telekom kuulub suurtele Soome ja Rootsi telekommunikatsiooni ettevõtetele, siis advokaat juhi kohal on kompromissvariant. Ühtlasi on mehe kohus tagada, et kõik asjad oleks juriidiliselt õieti vormistatud.

Eravestlustes tunnistavad mitmed Eesti Telefoni töötajad, et lugu oli väga ebameeldiv. Et oldi kindlad selles, et taustauuringud on korralikud ja üllatusi ei tule ei Sindist ega Venemaalt. Viidatakse ka sellele, et segadusega seotud kulud jäävad puhtalt advokaatide kanda. 

Ometi saab Targalt küsida õelaid küsimusi.

Äriseadustiku paragrahv 298 lõige 1 punkt 9 ütleb, et kui aktsiaselts tahab teha tehingut nõukogu liikmega, siis sellise tehingu otsustamine on aktsionäride pädevuses, nemad peavad ühtlasi kinnitama tehingu tingimused.

Otsese seaduserikkumisega oleks tegu juhul, kui teenust osutaks Tark eraisikuna. Vormiliselt pole seega justnagu midagi häda. Sisuliselt aga pole vahet, kas teenust osutab eraisik Aare Tark või samale inimesele kuuluv advokaadibüroo Tark & Co.

Teine konks on aga selles, et Tark & Co ei paku teenust mitte Eesti Telekomile, vaid selle tütarettevõttele Eesti Telefon.

Tütarettevõtte juhatus ei pea aga seaduse järgi emaettevõttega kooskõlastama selliseid otsuseid nagu teenuse ostmine mõnelt teiselt firmalt.

Kolmas konks on selles, et Eesti Telefoni projektiga tegeles vandeadvokaat Jaan Lindmäe büroost Tark & Co. Aare Tark aga sekkus hetkel kui oli vaja lahendada kiiresti Sindi probleem. Eesti Ekspress üritab  advokaadibüroost saada kahe päeva jooksul kommentaare, kuid see ebaõnnestub.

Jaan Lindmäe viibis loo kirjutamise ajal Valga kohtus ega ei soovinud kommenteerida. Aare Tark oli väidetavalt kliendi juures nõupidamisel ega kiirustanud kommentaari andmisega. Telefoni vastu võtva töötaja käest saame vaid teada, et nende firmas jagab kommentaare pressile vaid Tark.

Oletatakse, et kui geniaalse plaani asemel oli tegemist äpardusega, siis võib suure kliendi kaotada Targa büroo ja töökoha peab loovutama Jaan Lindmäe.

Miks Elion

Eesti Telefoni juhatuse esimehe Valdo Kalmu sõnul on uuenduse põhjuseks see, et Eesti Telefon ei ole enam ammu ainult telefonifirma.  

Kõige kiiremini arenevad ärivaldkonnad on internet, andmeside ja infotehnoloogia.

“Eesti Telefon on internetiäris juba 1998. aastast ning tänaseks oleme turuliidrid,” põhjendas Kalm.

“Eesti Telefon on IT-spetsialistide üldarvu järgi teine IT-ettevõte Eestis. Ettevõtet on muutnud ka  tegevuskeskkond. Eesti Telefon ei ole enam monopol - esimesena Kesk- ja Ida-Euroopas avanes telekommunikatsiooniturg Eestis ning Eesti Telefon on tegutsenud konkurentsisituatsioonis edukalt ja suutnud stabiliseerida turuosad.” 

Allikas: Eesti Telefoni pressiteade