Operaatoritesse see otseselt ei puutu, sest materjalid on üles riputanud kasutajad, kuid pikas perspektiivis tuleb siiski autoriõigust tunnistada," ütleb Luik.

Asja teine pool on autoriõiguste omanikud, kes on viimased aastad online-video arengut torpedeerinud.

"Kordub enam-vähem sama mis omal ajal muusikaga," selgitab Luik. "Tootjad ei taha peeglisse vaadata ega reaalsust tunnistada. Ja reaalsus oli selline, et tahes või tahtmata hakkas inimene endale muusikat arvutisse laadima. CD-bisnis kui selline on kaduv nähtus ning ilmselt isegi see vidin ja kandja kaob ükskord ära."

Pilt vabaneb köidikuist

Mart Luige sõnul on nüüd sama lugu liikuva pildiga. "Aga nüüd tundub, et krõps on ära käinud.

Foxi asepresident ütles, et see kas meeldib meile või mitte, aga meie pilt on seal [internetis] juba olemas - nüüd on meie asi, kas seda ignoreerida - meie ei puutu asjasse, meie hoiame oma stiili, et tulge ostke DVD ning vaadake seda televiisorist - või me üritame sellest kasu lõigata."

Kui vaadata Foxi kodulehekülge www.fox.com , siis seal on võimalik vaadata sarju täies pikkuses. Paraku geograafilistest autoriõiguste piirangutest tingituna Eestis see süsteem ei toimi. Meie huviline saab ekraanile sõbraliku teate - "Thank you for your interest in FOX. This service is currently available to viewers living in the United States."

"Tundub, et kõik on aru saanud, et tõsiasjadega pole mõtet sõdida," räägib Luik. "Ühelt poolt hakkab portaalide sisu legaliseeruma, sinna tuleb sisse professionaalset sisu ning kasutaja loodud sisule kehtestatakse täpsemad mängureeglid, s.t päris metsikult ja suvaliselt kõike üles riputada ei või."

Veebikeskkond saab tänu videole väärtust juurde reklaamiandjate jaoks. Kui vaadata näiteks YouTube'i, siis praegu seal väga palju reklaami veel ei ole. Samas kasvab aga reklaamiturg internetis tormiliselt. Luik arvab, et videoreklaami tulek on võtmeküsimus kogu selle valdkonna jaoks.

"Aga muidu ma poleks ka nüüd vahetult 24 tundi tagasi asunud seda aegmaha.comi projekti arendama, kui ma ei usuks sellesse - ma usun, et selle päralt on tulevik. Ja ma usun, et video internetis teeb läbi väga kiire arengu.

Hetkel on veebikeskkonnal veel teatud tehnilised piirangud, kuid juba praegu on seal väga palju lisaväärtust võrreldes televisiooniga. Kõike seda vahetut sidet, mis sul on oma vaatajaga, ei ole televiisoris ühegi valemiga ei digitaallevis ega muud moodi võimalik saada."

Kiire internet muudab video popiks

Videoveebi areng sõltub suuresti tehnoloogia arengust. Kui kiire internet areneb ning ühendused muutuvad nobedamaks, saab edastada paremat pilti. Praegu vaadatakse paar-kolm klippi väikeses aknas, aga pilt läheb kvaliteetsemaks ning professio naalsemaks, mis tagab selle, et vaatamise aeg pikeneb.

"Internet võimaldab alati ka "kodutelevisiooni" teha ning see "kodutelevisioon" omakorda hakkab mõjutama sisutootjaid," räägib Luik. Veebis ei pea kõik olema nii suurejooneline kui televisioonis - hakkab tekkima kodutelevisiooni esteetikaga professionaalset materjali.

"Kui ma võtaks sellise nahhaalsuse ja võrdleks aegmaha.comi ja YouTube'i, siis ega me keegi ei tea, kas nende kontseptsioon on globaalselt elujõuline." Luik toob võrdluseks vana meedia.

"Kujutame ette, et on olemas selline globaalne telekanal, mis sobib kõigile - alates Jaapanist ning lõpetades Californiaga - ning on kõige populaarsem. Kas see tundub loogiline?"

"Google, mis on selle traffic'u üles ehitanud, on muidugi hüpergeniaalne idee, see õigustab end sisuliselt. Ma ei taha YouTube'ile hävingut kuulutada, kuid ma kujutan ette, et tulevikus hakkab rolli mängima rahvuslikust kultuurist tulenev element. Ja see nihutab YouTube'i tagaplaanile."

On olemas globaalsed tooted, nagu CNN, aga nad on ikkagi nišitooted - nende levi kohalikus kultuuriruumis on piiratud. "Ja see on meie panus ka. Muidu oleks ju väga lihtne, et kõik lähevad YouTube'i," muigab Luik.

Sõnad "internet" ja "tasuta" tähendasid alles mõne aja eest sageli üht ja sama. "Enam see nii ei ole," räägib Luik. "Suur osa tulust peab tulema reklaamist, kuid ka tasuline mudel omab tulevikus kindlasti mingit rolli - vaadakem kas või videolaenutust. See kolib olemasolevatest meediatest internetti üle. Kui sa tahad näha midagi klassikasse kuuluvat - näiteks "Sõprade" seriaali -, siis ei pea selleks minema seda kusagilt füüsiliselt ostma, selleks ei pea olema ka digitaaltelevisiooni boksi, vaid sa lihtsalt maksad internetis ja tellid seriaali elektroonilisel kujul."

Kui vaadata, kes võiksid olla aegmaha.comi portaali konkurentideks, siis kõige olulisemana mainib Mart Luik ikkagi YouTube'i. "See on globaalne teenus, aga samal ajal võistleb sinuga ka kohaliku turul. Tegelikult on konkurendid kõik portaalid, mis mingit meediat üles riputavad, ning tulevikus ka kõik uudisteportaalid, millest nii mõnigi hakkab pilti tootma." Luige sõnul ei tohi ühtki konkurenti alahinnata - kunagi ei või ju teada, millal keegi midagi geniaalset välja mõtleb.

Aegmaha praeguses struktuuris peaksid suuremad muudatused toimuma aasta lõpu poole. "Enne suve tahaks seda natuke inimsõbralikumaks muuta ja võib-olla kõpitseme disaini kallal ning mõtleme mingeid elemente, mis silmapaare juurde tooksid," lubab Luik.