23.05.2008, 00:00
Eesti oma YouTube: aegmaha.com
24 tundi pärast seda, kui Mart Luik oli asunud arendama aegmaha.com’i projekti, vestles Meelis Piller temaga video-veebinduse tulevikuperspektiividest.
“Tulin nädal tagasi Cannesist MIPTV ürituselt, mis on maailma
üks juhtivaid teleturgusid,” alustab Mart Luik. “Seal
räägiti päevade viisi online-video tulevikust.”
Kõigile asjaosalistele tundub, et online-video on tulevik, kuid keegi ei
tea täpselt, milline see tulevik on. Kõik üritavad aimata, mis
suunas ta areneb ja kuhu ta täpselt läheb. Online-videol on kaks
aspekti. Esiteks on kogu asi kerkinud praktiliselt rohujuure tasandilt –
à la YouTube ning mitmesugused kohalikud saidid. “Olgem ausad
– kõikidel saitidel on praegu väga palju piraatlust.
Operaatoritesse see otseselt ei puutu, sest materjalid on üles
riputanud kasutajad, kuid pikas perspektiivis tuleb siiski autoriõigust
tunnistada,” ütleb Luik.
Asja teine pool on
autoriõiguste omanikud, kes on viimased aastad online-video arengut
torpedeerinud.
“Kordub enam-vähem sama mis omal ajal
muusikaga,” selgitab Luik. “Tootjad ei taha peeglisse vaadata ega
reaalsust tunnistada. Ja reaalsus oli selline, et tahes või tahtmata
hakkas inimene endale muusikat arvutisse laadima. CD-bisnis kui selline on
kaduv nähtus ning ilmselt isegi see vidin ja kandja kaob ükskord
ära.”
Pilt vabaneb köidikuist
Mart Luige sõnul on nüüd sama lugu liikuva
pildiga. “Aga nüüd tundub, et krõps on ära
käinud.
Foxi asepresident ütles, et see kas meeldib meile
või mitte, aga meie pilt on seal [internetis] juba olemas –
nüüd on meie asi, kas seda ignoreerida – meie ei puutu asjasse,
meie hoiame oma stiili, et tulge ostke DVD ning vaadake seda televiisorist
– või me üritame sellest kasu lõigata.”
Kui vaadata Foxi kodulehekülge
, siis seal on võimalik
vaadata sarju täies pikkuses. Paraku geograafilistest autoriõiguste
piirangutest tingituna Eestis see süsteem ei toimi. Meie huviline saab
ekraanile sõbraliku teate – “Thank you for your interest in
FOX. This service is currently available to viewers living in the United
States.”
“Tundub, et kõik on aru saanud, et
tõsiasjadega pole mõtet sõdida,” räägib
Luik. “Ühelt poolt hakkab portaalide sisu legaliseeruma, sinna tuleb
sisse professionaalset sisu ning kasutaja loodud sisule kehtestatakse
täpsemad mängureeglid, s.t päris metsikult ja suvaliselt
kõike üles riputada ei või.”
Veebikeskkond
saab tänu videole väärtust juurde reklaamiandjate jaoks. Kui
vaadata näiteks YouTube’i, siis praegu seal väga palju reklaami
veel ei ole. Samas kasvab aga reklaamiturg internetis tormiliselt. Luik arvab,
et videoreklaami tulek on võtmeküsimus kogu selle valdkonna jaoks.
“Aga muidu ma poleks ka nüüd vahetult 24 tundi
tagasi asunud seda aegmaha.comi projekti arendama, kui ma ei usuks sellesse
– ma usun, et selle päralt on tulevik. Ja ma usun, et video
internetis teeb läbi väga kiire arengu.
Hetkel on
veebikeskkonnal veel teatud tehnilised piirangud, kuid juba praegu on seal
väga palju lisaväärtust võrreldes televisiooniga.
Kõike seda vahetut sidet, mis sul on oma vaatajaga, ei ole televiisoris
ühegi valemiga ei digitaallevis ega muud moodi võimalik
saada.”
Kiire internet muudab video popiks
Videoveebi areng sõltub suuresti tehnoloogia arengust.
Kui kiire internet areneb ning ühendused muutuvad nobedamaks, saab
edastada paremat pilti. Praegu vaadatakse paar-kolm klippi väikeses aknas,
aga pilt läheb kvaliteetsemaks ning professio
naalsemaks, mis tagab selle, et vaatamise aeg pikeneb.
“Internet võimaldab alati ka “kodutelevisiooni” teha
ning see “kodutelevisioon” omakorda hakkab mõjutama
sisutootjaid,” räägib Luik. Veebis ei pea kõik olema nii
suurejooneline kui televisioonis – hakkab tekkima kodutelevisiooni
esteetikaga professionaalset materjali.
“Kui ma võtaks
sellise nahhaalsuse ja võrdleks aegmaha.comi ja YouTube’i, siis
ega me keegi ei tea, kas nende kontseptsioon on globaalselt
elujõuline.” Luik toob võrdluseks vana meedia.
“Kujutame ette, et on olemas selline globaalne telekanal, mis sobib
kõigile – alates Jaapanist ning lõpetades Californiaga
– ning on kõige populaarsem. Kas see tundub loogiline?”
“Google, mis on selle traffic’u üles ehitanud, on
muidugi hüpergeniaalne idee, see õigustab end sisuliselt. Ma ei
taha YouTube’ile hävingut kuulutada, kuid ma kujutan ette, et
tulevikus hakkab rolli mängima rahvuslikust kultuurist tulenev element. Ja
see nihutab YouTube’i tagaplaanile.”
On olemas
globaalsed tooted, nagu CNN, aga nad on ikkagi nišitooted – nende
levi kohalikus kultuuriruumis on piiratud. “Ja see on meie panus ka.
Muidu oleks ju väga lihtne, et kõik lähevad
YouTube’i,” muigab Luik.
Sõnad
“internet” ja “tasuta” tähendasid alles
mõne aja eest sageli üht ja sama. “Enam see nii ei
ole,” räägib Luik. “Suur osa tulust peab tulema
reklaamist, kuid ka tasuline mudel omab tulevikus kindlasti mingit rolli
– vaadakem kas või videolaenutust. See kolib olemasolevatest
meediatest internetti üle. Kui sa tahad näha midagi klassikasse
kuuluvat – näiteks “Sõprade” seriaali –,
siis ei pea selleks minema seda kusagilt füüsiliselt ostma, selleks
ei pea olema ka digitaaltelevisiooni boksi, vaid sa lihtsalt maksad internetis
ja tellid seriaali elektroonilisel kujul.”
Kui vaadata, kes
võiksid olla aegmaha.comi portaali konkurentideks, siis kõige
olulisemana mainib Mart Luik ikkagi YouTube’i. “See on globaalne
teenus, aga samal ajal võistleb sinuga ka kohaliku turul. Tegelikult on
konkurendid kõik portaalid, mis mingit meediat üles riputavad, ning
tulevikus ka kõik uudisteportaalid, millest nii mõnigi hakkab
pilti tootma.” Luige sõnul ei tohi ühtki konkurenti
alahinnata – kunagi ei või ju teada, millal keegi midagi
geniaalset välja mõtleb.
Aegmaha praeguses struktuuris
peaksid suuremad muudatused toimuma aasta lõpu poole. “Enne suve
tahaks seda natuke inimsõbralikumaks muuta ja võib-olla
kõpitseme disaini kallal ning mõtleme mingeid elemente, mis
silmapaare juurde tooksid,“ lubab Luik.