Eesti rikkad ostsid 900 miljoniautot
Üldiselt oli 2007 automüüjatele hea aasta. Kallite autode
müüjatele seda enam. Teisalt ei sõltu kallite, õigemini
väga kallite autode müük eriti hetkel valitsevast
majandusolukorrast. Esiteks on paljudel sellistel sõidukitel väga
pikad tarnetähtajad. Teiseks leidub ülirikastel raha ka siis, kui
ülejäänud püksirihma koomale tõmbavad.
Suve hakul avas Tallinnas uksed Lamborghini müügisalong, kust saab
osta veel Bentleysid ja Lotuseid. Tegu on esimese superluksus- või
supersportautosid tootva firma ametliku esindusega Eestis.
Lamborghini ei ava oma esindust lihtsalt niisama. Põhjus võib
olla tohutu müügipotentsiaal (mida siin ilmselt ei leidu) või
vajadus tulevikuperspektiive silmas pidades uutele turgudele laieneda (mis
paistab tõenäolisem).
Lambo onud ei pidanud uue turuna
silmas muidugi ainult Eestit, vaid kogu Baltikumi pluss Soomet. Tallinngi
konkureeris salongi asukoha valikul Riia ja Helsingiga. Ja kindlasti on nii
Läti kui ka Soome turg meie omast märksa perspektiivikamad.
Maarahvas sõidab maasturiga
Enne kui
eksootide juurde asuda, peaks pilgu viskama ka nii-öelda mõistuse
piires kallitele autodele. Noobleid kaubamärke kandvad sõidukid
läksid mullu kaubaks kui soojad saiad.
Esirinnas muidugi vanad
olijad: Mercedes-Benze müüdi 672, Audisid 602 ja BMWsid 527
tükki. Ent sakslaste palavalt põlastatud Lexus (“see on ju
tegelikult Toyota”) ei jäänud enam kaugele –
jaapanipärast luksust eelistasid ostjad 443 korral.
Novembris
juhtus aga esimest korda selline lugu, et tunduvalt kitsama mudeli- ja
versioonivalikuga Lexus tegi korraga ära kõigile “kolmele
paksule sakslasele”. Kuulutab see ette uut jõudude vahekorda?
Ka 142 müüdud Land Roverit on tähelepanuväärne
arv, sest need on viimseni maasturid. Ülejäänud luksus- ja
noobelmarkide osatähtsust võib iseloomustada sõnaga
“marginaalne”: Cadillac 72, Porsche 36, Jaguar 12, Hummer 9,
Corvette 6.
Kui aga vaadata luksusautode veergu, siis tunamullusega
võrreldes on edasiminek tajutav. 2006. aasta 174 luksusauto asemel
müüdi neid mullu juba 219. Juurdekasvuks tuleb seega ligi 26
protsenti, mis ületab tuntavalt autoturu üldist 21protsendilist
laienemist.
Klassikalised luksussedaanid erilist menu ei
naudi. Vaid Mercedese S-klassi ja Lexuse LS-mudelit osteti
nimetamisväärsel hulgal. Teisalt ei müüdud mullu ainsatki
suurt Jaguari XJ-sedaani.
Üldisest automüügi
edetabelist võib välja lugeda, et eestlased on ikka tõeline
maarahvas. Ligi viiendik kõigist uutest sõiduautodest kuulub
maasturite kilda. Ent kuidas on lugu rikastega? Kas nemad armastavad maastureid
sama pööraselt? See oleks loogiline, sest nelikveolised autod on
enamasti suured, võimsad ja luksuslikud – ehk lühidalt
öeldes kallid.
Eelnimetatud kümmet marki vaadates leiab
see arvamus igatahes kinnitust. Maasturite osakaal nende müügis
ulatub ligi kolmandikuni. Land Roveri ja Hummeri puhul on
sajaprotsendiline maasturite osakaal loomulik. Ent meie müügitabeli
põhjal võiks ka Cadillaci ja Porschet pidada maasturitootjaks,
kes muu hulgas ka muid sõiduriistu kokku panevad. Neil on maasturite
osakaal vastavalt 76 ja 64 protsenti.
Võimsaim uus
auto – Mercedes
Müügiarvude hoogsa kasvu ja
Lamborghini salongi avamise taustal valmistas tõsise pettumuse
supereksootide puudumine. Kui tunamullu registreeriti ARKis teiste hulgas
ka üks Mercedes SLR, üks &
amp;
amp;
amp;
shy;Porsche Carrera GT ja üks Maybach, siis 2007. aastast pole nende
kõrvale midagi võrdväärset panna.
Unikaalsuse mõttes annab Saksa väiketootja Wiesmanni rotster MF4
GT neile ehk silmad ettegi, ent nii võimsuse, hinna kui ka maine osas
jääb valgusaastate võrra maha.
Võimsaimaks
esmaselt registrisse kantud autoks osutus “lihtlabane”
Mercedes-Benz. Tegelikult on mudel S65 AMG vägagi ebatavaline. Kas
või selle mootor: 12 silindrit, 6,5 liitrit töömahtu, 450
kilovatti (ehk 612 hobujõudu). Ja muidugi hind –
põhivarustuses ligi 3,4 miljonit krooni.
Üle 400 kW
küündiva võimsusega autosid kanti lisaks sellele Mersule
registrisse veel üheksa. Kõik need kannavad Bentley märki ja
kõik arendavad kuni 412 kW (560 hj).
Pingerea järgmine,
2006. aastal valminud Ferrari 612 Scaglietti peab hakkama saama
“napi” 307 kilovatiga (ehk 540 hobujõuga). Kindlasti on see
Ferrari aga haruldasem ning ilmselt ka kallim. Saksamaal kirjutati sellise
sõiduki hinnasildile 3,4 miljonit krooni.
Kui juba
Ferraridest jutt, siis neid lisandus mullu registrisse neli: lisaks veel
üks 2001. aasta 550 Maranello, üks uus F430 ja üks uus F430
Spyder. Ühtki ei saa eriti eksootiliseks pidada ning mootori
võimsuseks antakse neil kõigil 357 kW. Mis hinnasse puutub, siis
tuleb toetuda jällegi Saksa andmetele: F430 eest küsiti seal mullu
üle 2,3 miljoni krooni. (Lahtine F430 Spyder oli tublisti kallim –
ligi 2,6 miljonit krooni).
Lamborghinisid võeti mullu
arvele kolm (kaks uut ja üks 2004. aastast pärit). Kõigi puhul
oli tegemist “väikese” Lambo ehk Gallardoga, mille praeguse
versiooni 10silindriline mootor arendab 382 kilovatti ehk 520 hobujõudu.
Tallinnas Mustamäe teel asuvas firmasalongis tuleb Gallardo
omanikuks saamise eest letti laduda vähemalt 160 480 eurot ehk 2,5
miljonit krooni. Muide, hinnakirjad ongi seal eurodes, et nullida
võimalike kursimuutuste mõju.
Supersportautode vallas
toimus Lamborghini kodustamise kõrval mullu ka üks globaalse
ulatusega tähtsündmus. Nimelt jõudis turule “vaese mehe
Lambo” ehk Audi R8. Selle mootoril on vaid kaheksa silindrit Lambo
kümne ja võimsust vaid 420 hobujõudu Lambo 520 vastu.
1,6 miljoni kroonine hind ei tee seda küll igaühele
kättesaadavaks, ent Gallardoga võrreldes jääb ikkagi
peaaegu miljon üle. Viis müüdud-ostetud eksemplari ei kajasta
aga tegelikku olukorda. R8 osutus kogu maailmas nii populaarseks, et tehas ei
jaksa lihtsalt nõudlust rahuldada.
Rooligurmaan
ostis luksusliku Gemballa
Kolmeteistkümne
automüüja poolt Eesti Ekspressile antud vastustest koorub
välja tõsiasi: miljoni krooni piir pole enam mingi eksklusiivsuse
näitaja.
Selliseid sõiduautosid müüdi mullu
vähemalt 804. Kui arvestada siia juurde küsimata või vastamata
jäänud firmade andmed pluss omal käel välismaalt ostetud
jõuvankrid, saab üheksasaja piir ilmselt kuhjaga ületatud.
Kahe- ja rohkemamiljoniliste kohta me eraldi ei küsinud, aga neid lisandus
meie teedele eeldatavasti poolesaja jagu.
Võrdluseks ka 2006.
aasta andmed: tuvastada õnnestus 369 miljonikroonise sõiduauto
müük, hinnanguliselt oli neid aga vähemalt 400. Ja need arvud
kinnitavad täiesti üheselt – meie rikkad lähevad
järjest rikkamaks. Autod lähevad ka järjest kallimaks.
Aga nüüd, daamid ja härrad! Aasta nael! Eesti kalleim
sõiduauto anno 2007 on Gemballa Avalanche GT 2 EVO hinnaga 4,19
miljonit krooni ja see veeres välja Premium Motorsi väravast.
Kellele nimi tundub võõras, neile teadmiseks: Gemballa on
maailma üks mainekamaid tuuningufirmasid. Avalanche’i baas polnud
aga midagi muud kui Porsche 911, mille Saksa meistrimehed on ohtra luksusega
varustanud ning mootori 650hobujõuliseks nõidunud.
Kui veel
eksoote otsida, siis palun, nimekiri ei tule just pikk: arvele võeti
kümme Bentleyt, kaheksa Maseratit, neli Ferrarit, kolm Aston Martinit,
kolm Lamborghinit, kolm Lotust, üks Rolls-Royce (Silver Spirit aastast
1986) ja üks Wiesmann.
Või vaatame vanu Ameerika
autosid, millest nii mõnigi võib olla üsna
väärtuslik (sõltub konkreetse sõiduki
seisundist): seitse Cadillaci aastatest 1958–1960, Ford Thunderbird
(1962), Lincoln Continental Mk III (1969), kaks Dodge Challengeri
(mõlemad 1970), Plymouth Barracuda (1973).
Kindlasti
väärivad märkimist ka uuema ajastu Lotus Esprit (kaks
eksemplari, aastatest 1996 ja 1997) ja Nissan Skyline (kaks 1990. aasta
masinat) ning peaaegu uus Bentley Arnage (2005).
Uute luksusautode müük | |
Mercedes-Benz | 85 |
Lexus | 33 |
BMW | 28 |
Audi | 26 |
Honda | 24 |
Cadillac | 8 |
Corvette | 6 |
Volkswagen | 5 |
Kia | 4 |
Kokku | 219 |
Olete kuulnud midagi Fiat Triganost, Ford Hymerist, Renault Adriast või Mercedes-Benz LMCst?
Tegemist on autoelamutega (inglise keeles motorhome). Kuna enamik neist on täismassiga alla 3,5 tonni (et juhtimiseks piisaks B-kategooria loast), siis kantakse need ka registrisse kui sõiduautod. Enamasti ehitatakse autoelamud kaubikute baasil, sealt pärineb ka nime esimene pool.
Varem oli see turg Eestis õige ahtake ja mullugi sai rääkida vaid 134st esmaselt arvele võetud autoelamust (millest 55 olid uued). Ent kui arvestada, et tunamullu olid need arvud vaid 86 ja 43, on juurdekasv tuntav. Ilmselt lisandub neid suuri ja luksuslikke sõidukeid tulevikus üha kasvava hooga.
Uute autoelamute hinnad algavad umbes 600 000 krooni kandist ning miljoniline maksumus pole mingi eriline ime. Tõsi, suuremate autoelamute täismass on selline, et formaalselt liigituvad nad juba bussideks. Aga selge on, et lisaks rendifirmadele (kes neid soovijatele välja üürivad) võib niisuguse sõiduki omanikuks saada vaid väga jõukas inimene. Seda enam, et tegu on ju üpris ebapraktilise masinaga, mis normaalse eluviisi puhul suurema jao aastast lihtsalt paigal seisab.
Vähemalt miljon krooni maksvad autod | |||
Firma | Müüdud | Kalleim auto | Hind |
Silberauto | 253 | MB S 65 AMG | 3 569 394 |
Audi | 204 | Audi R8 4.2 FSI quattro | 2 100 000 |
BMW | 110 | BMW M6 Cabrio Individual | 2 100 000 |
Viking Motors | 48 | Corvette Z06 | 1 445 780 |
Lexus | 47 | Lexus LS600hL President | 1 989 000 |
Premium Motors | 43 | Gemballa Avalanche GT 2 EVO | 4 190 000 |
Inchcape Motors Estonia | 40 | Range Rover | 1 400 000 |
Porsche | 35 | Porsche 911 Turbo | 2 358 958 |
Tortuga Cars | 8 | Bentley Continental GTC | 3 400 000 |
Brabus CL 500 | |||
Saksa Auto | 7 | VW Touareg V10 | 1 181 000 |
Auto 100 | 7 | Lamborghini Gallardo Spyder | 3 200 000 |
Info Auto | 2 | Volvo S80 V8 | 1 104 000 |
Kokku | 804 |
Võimsamate autode tipp-20 | ||||
Koht | Mark | Mudel | Võimsus (kW) | Hulk |
1. | Mercedes-Benz | S 65 AMG | 450 | 1 |
2.- 4. | Bentley | Continental Flying Spur | 412 | 5 |
Bentley | Continental GT | 412 | 1 | |
Bentley | Continental GTC | 412 | 3 | |
5. | Ferrari | 612 | 397 | 1 |
6.- 7. | Mercedes-Benz | CL 63 AMG | 386 | 3 |
Mercedes-Benz | S 63 AMG | 386 | 1 | |
8. | Lamborghini | Gallardo | 382 | 2 |
9.- 10. | Mercedes-Benz | CL 600 | 380 | 7 |
Mercedes-Benz | SL 55 AMG | 380 | 1 | |
11. | Mercedes-Benz | CLS 63 AMG | 378 | 3 |
12. | Chevrolet | Corvette Coupe | 377 | 4 |
13. | Mercedes-Benz | ML 63 AMG | 375 | 9 |
14.- 15. | BMW | M5 | 373 | 9 |
BMW | M6 | 373 | 10 | |
16. | Dodge | Viper SRT-10 | 372 | 2 |
17. | Audi | RS6 | 371 | 1 |
18. | Lamborghini | Gallardo | 368 | 1 |
19.- 20. | Mercedes-Benz | CL 600 | 368 | 3 |
Mercedes-Benz | G 55 AMG | 368 | 4 | |
Mercedes-Benz | S 55 AMG | 368 | 1 | |
Mercedes-Benz | S 600 | 368 | 1 | |
Mercedes-Benz | SL 55 AM | 368 | 5 | |
Porsche | Cayenne Turbo | 368 | 13 |
Allikas: ARK |
Uute luksusmaasturite esmaregistreerimine | |
Toyota | 587 |
Jeep | 150 |
Mercedes-Benz | 143 |
Audi | 130 |
Volkswagen | 125 |
BMW | 121 |
Volvo | 116 |
Land Rover | 107 |
Lexus | 103 |
Nissan | 83 |
Mitsubishi | 77 |
Cadillac | 58 |
Porsche | 30 |
Ssangyong | 30 |
Subaru | 30 |
Hummer | 13 |
Ford | 5 |
GMC | 4 |
Hyundai | 4 |
Infiniti | 4 |
Lincoln | 3 |
Chevrolet | 2 |
Saab | 2 |
Dodge | 1 |
Kokku | 1928 |