Kui odavaim ­Tesla Roadster maksab ligi miljon krooni, siis Eesti masin kõigest 300 000. “Lähi­aastatel on elektriautodega Eestis veel raske läbi murda, sest eestlasele on auto staatuse sümbol, mitte võimalikult ökonoomne liiklusvahend,” ­räägib Randma. “Kuid mõne aasta pärast maksab bensiiniliiter 30 krooni – siis on hoopis ­teine jutt!” 

ZEV Seven on kahetisi tundeid tekitav imeloom. Esmapilgul meenutab ägedaks tuunitud ja neli ratast alla saanud aiakäru, mille varustus ja viimistluse kvaliteet jätab pehmelt öeldes soovida. Prototüübi ehitusel kasutati mitmeid Lada osi (tahhomeeter, käändteljed, rooliõlakud, pidurikettad – uued, mitte romulast), ning saadi abi ehita-endale-ise-sportauto tüüpi raamatust. 

Kollane nahksisu jätab edeva mulje, kuid mugavusvarustust, nagu stereo, pole ollagi. Teisalt ongi prototüüp teadlikult kõige lihtsama varustusega. Paras jõukatele “pioneeridele” ringi kärutamiseks. Tavainimestele jääb masin kättesaamatuks, sest pank ei anna nende ostmiseks liisingut. 

Auto on varustatud USA päritolu kontrol­leri (aju) ja kaheksa pliiakuga, mida saab täis laadida tavalisest pistikust umbes ­kaheksa tunniga. Akud peavad sõltuvalt kiirusest vastu 50–90 kilomeetrit ja sõit on väga odav. Kiirus võib küündida koguni 120 ­kilomeetrini tunnis. Seega Tallinna-Tartu otsa ühekorraga veel ei tee, selleks oleks vaja kallemaid liitiumakusid. Pole ju mõeldav, et akut tuleb sel trassil laadida terve ööpäeva.  

Igaks juhuks võiks juhil pikendusjuhe kaasas olla, et kui astuda mõnest kohvikust läbi, saab paluda juhtme pistikusse panna. 

ZEV Seveni kere disain pärineb suurte kogemustega Eesti võidusõidutehnikutelt, kes on omakorda malli ­võtnud 1957. aasta Lotus-7-lt. ­Randma ütleb, et ZEV ­Seven on mõeldud pere n-­ö kolmanda autona või ­hobiautona. 

Esimene tellimus läheks ilmselt Soome. 

Halliste vallas oma hüdroelektrijaamas elektrit tootev ja müüv talumees ­Urmas Roosmaa ostab ZEVilt küll elektrijõuallika, makstes selle eest 150 000 krooni, kuid ei kasuta seda koos edeva sportautoga, vaid eraldi – ZEVi mehed paigaldavad selle tema Volkswagen Golfile. Siis saab ta käia 25 kilomeetri kaugusel Viljandis tööl praktiliselt tasuta. “Nafta põletamine lõpeb ära,” on mees surmkindel. “Viie aasta pärast on elektrisõidukeid Eestis juba palju.” 

ZEVi meeste sportauto ei vasta euronõuetele ning seda pole võetud Eesti autoregistrisse. Ehkki tegemist on autoga, üritatakse see ARKis arvele võtta neljarattalise mootorrattana, et vältida autodele nõutavaid kulukaid ja tülikaid teste, näiteks kokkupõrketesti. Selleks tuleb viia sõiduki tühikaal alla 400 kg (prototüüp kaalub 470 kg). ARK nõuab veel tahavaatepeeglit, kolmandat pidurituld, tõkiskingi jm pudi-padi – siis on masin küps registrisse võtmiseks. 

Loe Eesti elektriautoarendusest TigerPrises.com’ist detsembris.