Miks paelub IT-töösturit ja Eesti juhtivate riskikapitalistide hulka liigitatavat Annust veiniäri ja seda veel USAs, kus sarnaseid ettevõtmisi on tuhandeid? Pealegi toodab Crushpad veini aastas vaid umbes 15 000 vaati, mis on pigem väikese kui keskmise tegija mõõt veiniturul.
Vastus sellele küsimusele peitub Crush­padi erilises ärimudelis, kus ristuvad traditsiooniline veinitootmise protseduur ning innovaatilised uued tehnoloogiad. “Nii nagu teeme meie, ei tee ükski USA veinitööstus,” ütleb Dorrance.

Vein oma maitse järgi
Kuigi sisuliselt on tegemist nn private label’i ehk oma kaubamärgiveini tootmisega, tehakse seda tavapäratul moel – nagu näiteks teeb Säästumarket, kes tellib õlletehasest õlle ja paneb sellele lihtsalt oma sildid peale. Crushpadi kunded on kaasatud veinitootmisse alates viinamarjade korjamisest, lõpetades pudelite sildistamisega.
See tähendab, et igaühel on võimalus “toota” omaenda maitse järgi kvaliteetveini. Kõigepealt teed valiku, millist veini tahaksid, kas see on täidlasem ja eksklusiivsem või sobib lauavein. Milline 15 viinamarjasordist peaks olema sinu veini alus – on see Pinot Noir, Cabernet Sauvignon või midagi vähem levinut. Kas sinu veini marjad nopitakse San Francisco põldudelt või tuuakse hoopis Santa Barbarast. Saad käia ise põllul noppimas ja marju valimas, ajada farmeriga juttu. Küsida, kuidas tänavu ka saak on.
Seejärel jälgid marjade jõudmist tehasesse. Tootmise juurde on paigaldatud ohtralt veebikaameraid, mis hoiavad sind pidevalt kursis kogu protsessiga. Kui vein kord vaatides on, kus see võib seista pool aastat, aga võib seista ka paar aastat, saad mekkida, kas maitse on juba selline, nagu ootasid.
Hiljem kujundad koos Crushpadi disaineriga oma veinile sildid, kogu laadung tuuakse su koduuksele ja võid seda siis kas või sõpradele kingiks jagada. Ikkagi just nagu omatehtud vein. Crushpadis tegeleb sama palju inimesi tehnoloogia ja innovatsiooniga kui veinitootmisega.

Rikaste lõbu
Loomulikult on tegemist rikaste lõbuga, kuid Noah Dorrance ütleb, et firmal on juba ligi 2000 klienti. Need on arstid, advokaadid, restoranipidajad, ka jaemüüjad – kõik käivad ühise nimetaja alla “veinientusiastid”. Dorrance ütleb kahetsevalt, et ükski kuulsus veel tellimust teinud pole.
Minimaalne kogus veini, mille klient saab firmalt osta, on veerandsada vaati ehk umbes 300 pudelit – see tähendab, et lauale tuleb panna 60 000 kuni 180 000 krooni olenevalt viinamarjasordist.
“Võrreldes oma veinitehase loomisele kuluva rahaga on see imeväike investeering,” ütleb Dorrance. Pudel Crush­padis toodetud veini maksab vähemalt paarsada krooni.
Kui mullu toodeti ligi 180 000 pudelit veini, siis tänavu on kolme kuuga tellimusi sisse antud juba sama palju ning firma loodab toota 300 000 pudelit  Kuna äri on edukas, jääb San Francisco tehas kitsaks, mistõttu otsitakse võimalusi käivitada täiendav t ootmine Seattle’is, New Yorgis või Los Angeleses. See tähendab riskikapitalistist Annusele väljavaateid jõulisemalt veiniärisse sukelduda.
Üks Crushpadi kliente David Dain Smith elab näiteks Missouris ja kiidab taevani võimalust teha kaugjuhtimise teel oma veini San Franciscos, mis on tema kodust 2000 miili eemal. Smith ostab igal aastal vähemalt 25 vaati veini ning paneb neile peale oma kaubamärgi Dain Wines. Hiljuti aga võttis tehasega ühendust üks kogukond Marshalli saarelt Vaikses ookeanis, ikka sooviga oma veini toota.
Veinindus pole kindlasti Annuse põhitegevus. Skype’i juurest juba mõnda aega taandununa juhib ta täna aktiivselt oma kompanjonide ja Skype’i eestlastest asutajate Jaan Tallinna, Ahti Heinla ja Priit Kasesalu “rahalaeva” ehk riskikapitalifirmat Ambient Sound Investments. Nimetatud kolmik pluss Annus teenisid 2005. aastal Skype’i müügist eBayle vähemalt 1,6 miljardit krooni ning see raha on Annuse taktikepi all paigutatud mitmetesse paljulubavatesse IT-tööstuse nišifirmadesse. Teiste hulgas näiteks vähiravimit arendavasse ettevõttesse Celecure ning digitaalse ajatempli tehnoloogiat loovasse firmasse GuardTime.

 

Toivo Annus:
“See on huvitav projekt”


Kuidas sidusite end Crushpadi veinitööstusega?
Kontakt tekkis seniste tutvuste pinnal.
 
Mida see investeering teile tähendab?
Tegemist on huvitava ja uuendusliku projektiga, millesarnaseid seirame ja otsime samuti investeerimisettevõtte Ambient Sound Investments meeskonnaga pidevalt nii Eestis kui ka mujal maailmas.
Konkreetse ettevõtte teeb põnevaks asjaolu, et nad rendivad veinitootmise võimalusi teistele ja nad teevad seda sarnastest firmadest uuenduslikumalt, kasutades rohkem tehnoloogia loodud võimalusi. Näiteks saab klient interneti vahendusel jälgida oma veinipartii valmimist ning silma peal hoida protsessi olulistel parameetritel.
 
Kui suure investeeringuga on tegemist?
Suhteliselt tagasihoidliku investeeringuga nii minu kui ka veiniettevõtte jaoks.
Investeeringu summa on kaks miljonit Eesti krooni ja see moodustab ligikaudu ühe protsendi ettevõtte omakapitalist. Investeeringu väiksuse kaalub kindlasti üles selle ettevõtte värske lähenemine.