HELGE MÄLESTUS: 5-kroonise kilohinnaga suhkur Säästumarketis 2009. aastal. Foto: Andres Putting

Miks eestlased hulluvad naeruväärsete hinnaalanduste peale? Miks korraldavad suurpoed ikka ja jälle inimesi alandavaid kampaaniaid ja imestavad pärast: oi, ei osanud arvata, et tuleb nii palju rahvast, et vanurid trügitakse vigaseks, et inimmass alandatakse seakarjaks, et kaup saab otsa jnejne. Mida on vaja, et kaupmehed loobuksid klientide alandamisest — luumurde või surma? Aga mida on vaja, et inimesed ei laseks end alandada? On ju ette teada, mis toimuma hakkab. 

Psühholoog ja Akadeemia Nord õppejõud Toivo Niiberg ütles ühe mulluse ostuhulluse järel Õhtulehes, et eestlastel on varude soetamine veres ja kui midagi odavamalt saab, võetakse kasvõi võlgu, aga ost ei jää tegemata. “Tõsimeelne eestlane on endaga väga rahul, kui tal on kodus kindel varu olemas — suhkrukott toanurgas, sool ja tuletikud,” nentis ta.
Niiberg pidas naeruväärseks allahindlusi, millega rahvast lollitatakse — 2000 krooni pealt 800 kroonile hinnatud pusa tegelik väärtus on psühholoogi meelest 200 krooni piirimail, nii et ükski äri kahjudega ei kauple ja ostjana saate petta niikuinii.

Mida arvab lugeja?

Valik ostuhullusi:

Laupäev, 12. november 2011 — Tartu Prismas tahtsid inimesed suhkru pärast ust maha murda
Tartus Prisma poe ukse taga tungles tuhatkond inimest, kes tahtsid rabada suhkrut soodushinnaga 69 senti kilo. Pood varus suhkrut ligi 70 tonni. Müügihind on Soomes tavapärane, meil aga odav. Sealjuures peab märkima, et vaid kaks aastat varem poleks vanas vääringus 11-kroonine suhkur ostjaid hullutanud — siis korraldati müügipalavik 5 krooniga kilo eest.
ERR vahendas, et turvamehed lasid rüseluse vähendamiseks rahvast poodi jupikaupa, kuid see ajas väljasolijad vihale. Üks mees oli õhutanud rahvast lausa poe uksi maha jooksma. 
Tartu Prisma juhataja Maarja Jüriöö ütles — nagu kõik poejuhatajad enne teda — et sellist tunglemist nad kampaaniat planeerides ette näha ei osanud, ja kinnitas, et järgmine kord ollakse juba targemad.
”.. nad ei vaata enam isegi hinda, tekib selline massipsühhoos ja nad lihtsalt ründavad,” imestas Jüriöö.
Üks pealtnägija kirjeldas: “Mind pani hämmastama lausa inimeste jõhkrus. Üks inimene oli kukkunud pikali ja teisi inimesi see ei huvitanudki. Õnneks tänu turvameestele hoiti suurem õnnetus ära, kes surusid rahvast tagasi ja selle tõttu sai inimene püsti.”
Selle eelmänguks oli teisipäeval, 8. novembril 2011samas poes toimunud kohvimärul, kui ostuhullud ummistasid poe ümbruse. 500grammine kohv President, hinnaga 2,59 eurot, põhjustas tartlaste hullumise — terve Prisma ümbrus oli paari kvartali ulatuses paksult autosid täis. Prisma esindaja kommenteeris ka siis: ei osanud oodatagi, et rahvast nii palju kohale tuleb.

Kolmapäev, 2. detsember 2009 — eakad ostjad rabasid Säästumarketist 20 minutiga neli tonni suhkrut
Tallinnas Mustamäel Tammsaare teel uksed lahti teinud XL Säästumarket meelitas odava suhkruga kohale eelkõige vanemaealisi ostuhuvilisi. Tarbija24 portaali andmeil rabasid nad esimese 20 minutiga kokku neli tonni 5-kroonise kilohinnaga magusat. Sealjuures jäid mõned tund aega järjekorras oodanud inimesed ostukärust ikka ilma. Rebimist jäid poepõrandale mälestama valged kuhjakesed ja purunenud suhkrupakid. Kui odavsuhkur otsas, võeti ette hinnalt järgmine, mille kilo maksis 9,90. 
Delfi kirjeldas pealtnägija vahendusel toimunut järgmiselt: “Inimesed karjusid, röökisid, nutsid, trampisid mahakukkunud suhkrukottide otsas, ronisid peadpidi riiulisse.”

Neljapäev, 12. november 2009 — metsik märul kingapoe avamisel 
Tallinnas Rocca al Mare kaubanduskeskuses avati kingakauplus Shu. Avamiskampaanias lubati, et 99 esimest ostjat võivad mistahes jalatsipaari osta 99 krooniga.
Elu24 kirjeldab: “Kui turvavõre üles rulliti, sööstid esimesed ostajad madalstardist riiulite vahele. Pood täitus hetkega riiultitel valimatult kingakarpe rebivatest ja nendega kassa poole spurtivatest inimestest. Kassa ümber toimuv meenutas lavaesist populaarse artisti rock-kontserdi ajal. “Idi na***i! Idi na***i!” kaikus kaupluses korduvalt ja kõvasti naisehääl.“ 
Buduaar.ee täiendab: Inimesed “ei pidanud paljuks 99-krooniste saabaste nimel kaaskodanikele küünarnukiga lüüa, juustest ja riietest tirida ja ropendada. Suures rahvamassis jäi väheks ka värsket õhku, mis pani ühe noore naise minestama.” Ta toimetati välja, turvamehed toibutasid teda, kutsuti kiirabi. Muuseas, kohal oli 10 turvameest.
Postimees nimetab avamist “tõeliseks põrguks” ja märgib, et avamisel toimus tõsine lööming. “See on nagu nõukogude ajal,” kommenteeris lehele üks soliidses eas härra odava kauba ihalejate käitumist. Kaubamaja kingaäride turundusjuht Anne-Liis Ostov ütles (nagu ikka selpuhul — toim.), et teda üllatas rahva suur huvi kampaania vastu. “Inimeste käitumise eest ei saa me kaupmeestena vastutust enda peale võtta. Kindlasti ei soovi me kedagi alandada ja ma usun, et siin on mõned päris õnnelikud inimesed,” ütles ta.

Kolmapäev, 9. mai 2001 — Sikupilli ONOFFis trambitakse telekate pärast inimesi
Tallinnas Sikupilli keskuse ONOFF tehnikapoe avamise 50 odava teleri müük muutis inimesed tigedateks ründajateks, kes pildikasti pärast üksteise peal tallusid ja kaaslasi valimatult sõimasid, kirjutas Eesti Päevaleht. Killukesi loost:
- ukse taga massis kõlasid hüüded: “Lööme ukse maha!”. 
- kahemeetrised Securitase turvamehed olid jahmunud naiste jõhkrusest-
- ukse taga oodanud mass oli teadmatuses, et varastest öötundidest nimekirja alusel sappa kogunenud ja kogemata esimeste sekka sattunud jagasid soodsa hinnaga pildikastid juba esimese kümne minutiga.
- aastavanuse lapsega järjekorda tulnud noorele naisele järjekorras mööndusi ei tehtud 
- osturalli jätkus järgmisel päeval, kui 30 esimest ostjat said 500 krooniga mikrolaineahju.