Saavutusele lisab kaalu fakt, et mõlemad ekipaažid võistlesid enda ehitatud sõidukitel. Peetsi-Morozovi masin Uni-Jeebik näeb välja üsna Jeep Wrangleri moodi, kuid sellelt pärineb ainult kere. Mootor ja jõuülekanne on võetud Mercedese maastikuveokilt Unimog. Pinni-Mumme auto HMM (Home Made Monster) aga ei meenuta ühtki tuntud sõidukit. Auto ongi spetsiaalselt džiibirallide tarvis ehitatud, tehnikaosa baseerub Mercedese G-mudelil.

Autoga ümber Laadoga

Džiipidega on ümber Laadoga ennegi sõidetud; kunagi peeti seal isegi legendaarne Camel Trophy võistlus. Tänavune trophy-raid Ladoga 2002 oli juba kuues omasugune. Starditi ja finišeeriti Sankt Peterburgis Iisaku väljakult, vahepealse üheksa päevaga aga tuli läbida 1200 kilomeetrit.

Korraldajate väitel on tegemist suurima omalaadse üritusega maailmas, tänavu oli võistlejaid kolmeteistkümnest riigist. Rallivõitja Rein Pinni sõnul tähendab “omalaadne” seda, et võistlustrass kulgeb põhiliselt metsas ning on suhteliselt hästi sõidetav. Hästi sõidetav tähendab, et erinevalt soomaastikul kulgevatest võistlustest tuleb vintsi harva kasutada. Mis ei tee võistlust aga sugugi kergeks.

Laadoga võidusõit on põhimõtteliselt ralli. Lisakatseid (vene keeles spetsialnõi utšastok) oli kokku üheksa, pikim 48 kilomeetrit, lühim kaks ja pool. Tulemuste kokkuarvamine käib aga pisut teisiti. Iga lisakatse kiireim saab 100 punkti, teine 93 ja nii edasi. Võitja on see, kes kogub parima punktisumma. Võimalikust 900 punktist kogusid Pinn-Mumme 742, Peets-Morozov 676.

Millega sõidetakse

“Laadogal” võisteldakse autodega kolmes klassis, kuid praktiliselt käib esikohaheitlus ikkagi Sport-klassi võistlejate vahel. Seal on autodega lubatud teha peaaegu kõike. Standardsemates klassides pole aga sageli probleemiks sugugi kiirus. Pigem käib võitlus selle pärast, et auto terveks jääks ja kuskile mudaauku ära ei upuks.

Pinni-Mumme HMM ongi ehitatud spetsiaalselt selliste võistluste tarvis. Rein Pinn võistles “Laadogal” ka tunamullu, siis oli tema sõiduriist Suzuki Samurai. Samurai eelis on kergus, kuid tugevusvarust ja toorest jõust tuli puudu. Seepärast kavatseski Pinn Suzukile alla panna Mercedese G-mudeli sillad. Sel otstarbel ostis ta ühe avariilise auto, kuid seda lähemalt uurides hakkasid peas liikuma hoopis teised mõtted.

“G-mudel konstrueeriti omal ajal sõjaväeautoks. Vaatasin, kui tugevana tal raam ja sillad on ehitatud. Saksa konstruktorid on selle kallal kindlasti palju tööd teinud ja selle eest palju palka saanud. Ja siis ma mõtlesin, et kas ma ise ikka suudan need asjad sama hästi kokku panna,” kirjeldab Pinn oma kaalutlusi.

Nõrgim auto võitis

Mõeldud–tehtud. Pinn otsustaki, et ehitab G-mudeli põhjal spetsiaalse võistlusmaasturi. Täpselt sellisel põhimõttel nagu igasugused võidusõiduautod: rattad võimalikult nurkades ja raskuskese võimalikult madalal. Originaalraam lõigati eest ja tagant lühemaks, selle peale aga ehitati peamiselt torudest ja rihvelplekist kere. Jõuülekanne on muutmata, vaid peaülekanne on vahetatud suuremate ratastega sobivaks. Ka vedrustus on tegelikult muutmata, ainult seeriaauto vedrude asemel kasutatakse kõige kõvemaid saadaolevaid sportvedrusid.

Mis aga kõige üllatavam, ka normaallaadimisega kolmeliitrise diiselmootori juures pole midagi ette võetud, kui mitte arvestada sportõhufiltri kasutamist. “Meie auto oli arvatavasti kõige nõrgem kogu “Laadogal”, aga võitmist see ei takistanud,” muheleb Pinn. “Kõige nõrgem” tähendab 88 hobujõudu. Kuid töökindluse poolest on vana viiesilindriline diisel peaaegu ületamatu. Mingit elektroonikat selle juures pole, ainus vajalik elektriseade on mootori jahutusventilaator.

Napp võimsus ja kiire ülekanne ei võimalda HMMiga eriti kihutada, allatuult pidada 90 kh/h maksimum olema. Siiski möönab Pinn, et tulevikus peab jõuallikat pisut järele aitama. Konkurendid ju ei maga.

 HMM
(Home Made Monster)
 
 Mootor  normaallaadimisega Mercedes-Benzi diisel
 2998 cm3, 5 silindrit, 88 hj, 172 Nm
 Pikkus  340 cm
 Laius  212 cm
 Kõrgus  200 cm
 Teljevahe  240 cm
 Võistluskaal  ligikaudu 2 tonni
 Tippkiirus  umbes 90 km/h
 Lubatud külgkalle  umbes 50 kraadi