Ohtlik kaubavedu tuli ilmsiks mullu 22. novembril, kui pärast 11tunnist lendu maandus Helsingis Finnairi reis Hongkongist. Teiste hulgas oli Airbus 340 pardal Tallinna ettevõtja Taavi Letner, kes käis mõrsjaga enne pulmi Hiinas puhkamas. Juba enne nende pagasi läbivalgustamist lõi Soome tollitöötajatele ninna ärevakstegev bensiinihais.

Kui kohver avati, avastati sealt 32 mobiiltelefoni ja 64 nende juurde käivat laetud akut. Lisaks oli eraldi karbis kilesse mähituna kaks kolmeliitrist anumat, milles loksus vänge kütusehaisuga vedelik. Nagu hiljem selgus, oli ühes bensiin ja teises diislikütus. Üks plekkpurkidest oli õhureisi ajal lekkinud ja riidest kohver koos kogu sisuga läbimärg.

Asi oli naljast kaugel. Bensiiniaur ja liitiumakud moodustavad kokku potentsiaalse pommi. “Oleks piisanud vaid ühestainsast sädemest, et põhjustada plahvatus,” väidab hiljem kohtule esitatud ekspertiis. Kogu lugu haises seda enam, et Letneri jutt oli algul üpris segane. Selle asemel, et lasta tal edasi Tallinna lennata, pandi mees hoopis pokri.

Ligi neli kuud hoiti juhtumit salajas, kuni politsei lugu uuris. Asi tuli ilmsiks märtsi algul, kui asjaosalistele esitati kohtus süüdistus. Ekspressi käsutuses olevast kohtuotsusest selgub üllatav tõsiasi – lennukatastroofi ohu tekitas tuntud Eesti firma Kiviõli Keemiatööstus tellitud tootenäidis! Paraku põhjustas selle vahendajate lohakus ja lollus suure jama.

Turistidest saavad kullerid

Taavi Letneri sõnul suvitas ta novembris pruudiga Hongkongis ja Macaos, kui sai kõne healt sõbralt ja kunagiselt ülikoolivennalt Tarmo Soonelt. Too uuris, kas ta saaks Hongkongist ära tuua kohvri riietega. Letner ei kahtlustanud enda sõnul halba, sest Soonel on Eestis registreeritud ühisfirma Hongkongi ärimehega ja ta käib tihti Hiinas.

Äralennu hommikul tuli Soone kompanjon Stewart Wong eestlaste hotelli ja sõidutas nad lennuväljale, kus andis neile kaasa tumeda keskmise suurusega kohvri. See kaalus umbes 25 kilo ega tundunud kahtlane. “Ma rikkusin lennureisija eeskirja, et ma ei kontrollinud kotti, aga muud süüd mul küll ei ole. Olin hooletu,” ütleb Letner Ekspressile.

Mitte ainult süttivate vedelike lennukisse viimine pole keelatud, vaid selgub, et ka sellist kogust mobiili­akusid ei tohi pagasis vedada. Kütusekanistrid ja elektroonika pidanuks Hongkongi turvakontrollis häiret andma, aga millegipärast seda ei juhtunud. Letner rõhutab, et kuna tal endal on ka piloodi paberid, poleks ta iial midagi keelatut pardale viinud. Seda enam, et tema ja pruut sõitsid ise samas lennukis.

Õnnetuseks hakkas üks kanister lennu ajal lekkima. Soome prokuratuuri hiljem tellitud ekspertiis tuvastas, et neljakuupmeetrisesse pagasikonteinerisse kogunenud bensiiniaur tekitas märkimisväärse ohuolukorra. Spetside sõnul võinuks süttimisel tekkiv tulepall ja lööklaine põhjustada tõsiseid kahjustusi ning hädamaan­dumise, kui mitte hullemat.

“Reisijatele tekitati konkreetne oht,” kinnitas kohtus prokurör ­Kukka-Maaria Kankaala, kelle sõnul olid mobiiltelefonid tõenäoliselt piraattooted, mistõttu oli lühise oht veel suurem kui tavaliselt.

Süüdi on hiinlane?

Ka Soone väitis politseile, et plahvatusohtlik saadetis oli täielik üllatus. Nimelt on ta osanik Eesti-Hongkongi ühisettevõttes Transmitter, mis teeb koostööd Kiviõli Keemiatööstusega. Kevadel saatis Eesti suurimate põlevkiviõli tootjate hulka kuuluv keemiatööstus Hiinasse partii oma õli, et seda rafineeritaks. Sihikul oli suurejooneline äri. “Põlevkiviõli puhastati eesmärgiga saada sellest toode, millest oleks võimalik saada Euroopa nõuetele vastava bensiini toorainet ja diislikütet,” selgitab Kiviõli Keemiatööstuse marketingijuht Tiit Vanamölder. “Samuti loodeti osta tulevikus Hiinast seadmeid, et õli toota.”

Tarmo Soone roll oli kütuseproove vahendada. Paraku pani eestlaste hiina partner kanistrid koos oma mobiiltelefonidega Soone sõbra pagasisse. “See on väga tobe juhus,” ütleb Soone Ekspressile. “Et ­Honkongi kontor seda tegi, on ilmselge eksitus.” Esimest korda kuulis ta kohvrisse pandud kütusest, kui sai Stewart Wongilt SMSi, et läheks Tallinnas lennukile vastu. Paraku peeti kohver ja selle tooja kinni. “Kiviõli Keemiatööstus ei olnud sellest absoluutselt teadlik, et Hiina esindaja proovipartii lennukis tagasi saatis,” kinnitab ka tehase esindaja Vanamölder.

Kohvrikandja Letner istus talle mõistetud kolm kuud eeluurimise ajal ära. Kui talle oli see esimene karistus, siis endine tolliametnik Soone sattus kohtu alla ka kümme aastat tagasi. Tegu oli skandaaliga, kus nn Solikamski grupeeringu liikmed mõisteti süüdi suures aktsiisimaksupettuses. Kapo süüdistuse järgi vormistasid üheksa tolliinspektorit, sh Tarmo Soone, allilmategelastelt saadud altkäemaksu eest fiktiivse kütuse väljaveo, aga tegelikult müüdi bensiin Eestis maha. Soone sai karistada ametialase lohakuse eest. Kiviõli Keemiatööstust ja ühtlasi Tarmo Soonet esindav vandeadvokaat Mikk Lõhmus teatab, et Soome kohtuotsus kaevatakse kindlasti edasi.