RIKKAKS SAAVAD ÜKSIKUD: Sajast inimesest 50 võtavad võrkturundaja jutule, neist 25 kuulavad ta ära, neist 10 saavad tast aru ja neist 5 asuvad koostööle. Kasumisse jõuavad vaid 2 protsenti kõigist, kes äriga liituvad. Vallo Kruuser

The first rule of the Fight-Club:

You don’t talk about Fight-Club!*

Puidust eramu Tallinnas Kalamajas, kuhu ühel jaanuariõhtul Amway-koolitusele saabun, on korralikult renoveeritud –  ei saaks öelda, et siin rahast puudu on. Enne ürituse algust tõmbab perenaine elutoa aknale kardina ette, nii et toasviibijate varjudest joonistub sellele vahva vandeselts.

Proua kannab elutuppa kõiksugu pesuvahendeid – see on eranditult Amway toodang, poolakeelse tarbijainfoga. Koolitusele kogunenud daamid minetavad puhastustarvete ilmudes enamiku oma tagasihoidlikkusest, ent koolitus keskendub hoopis pabertahvlile joonistatud skeemide abil pidurdamatu rahavoolu tõestamisele. Kõige tipuks seletab koolitajaproua, kui hea on tegelikult see, et Amway pole Eestis veel ametlikult avatud. "Nii jõuame oma grupid ja võrgud ilusti välja ehitada, enne kui välismaa kogenud Amway-mehed kohale jõuavad ja selle raha Eestist välja viivad. Selline eestlaste kavalus."

Proua lisab poolihääli, et peame asjaga kiirustama, sest Toivo Rande teadis rääkida, et ametlik avamine toimub juba üsna pea. Et "majandusmehed" olla öelnud, et vähemalt 10 000 inimest mahub siin sellesse ärisse.

"Eesti, Läti, Leedu ja Moldova avatakse ühe piirkonnana. Toivo on põhimõtteliselt selle asja maaletooja. Tema põhitegevus on küll sisustuse müük, aga kui ta Amwayst kuulis, müüs ta kohe E5, oma elustiiliajakirja maha. Naine oli siis küsinud, et "Toivo, hakkame tõesti seepi müüma!?". Toivo vastas, et "sa ei oska ette kujutadagi, kui võimsalt sellest kahe-kolme aasta pärast raha tulema hakkab"."

Koolituselt lahkun kahestunud isiksusena. "Sõber, pista käsi sisse," sosistab kuklas raha hääl. Mu tervemõistuslik pool punnib vastu. Kahtlaselt lihtne näib see kõik.

Äri põranda all

Salajane Amway-äri käib ennekõike Tallinnas, Tartus ja Pärnus, ent uusliikmete värbamisseminare korraldatakse üle riigi. Amway tooted, valdavalt tarbekeemia, on Eesti tervisekaitseinspektsioonis registreerimata. Müük käib põranda all käest kätte.

Info "uuest äriprojektist" liigub tutvusringides inimeselt inimesele, väiksemad seltskonnad hangivad oma teadmised koduseinte vahel "padjaklubi" vormis, ent toimub ka "äriseminare", kus osalejate arv ulatub kuni sajani.

Tallinnas on amwaylaste kogunemiskoht Oru hotell, Tartus Era villa. Neil peaaegu avalikel üritustel mainitakse Amwayd siiski möödaminnes. Eelkõige kirjeldatakse majanduse toimimist ning rikaste erinevust vaestest. Lektorid toetuvad USA ärituusa Robert T. Kiyosaki rikastumispiiblile "Rikas isa, vaene isa". Siis, kui kuulajate rahahimu on pöördumatult üles köetud, pakutakse välja ideaalne jõukaks saamise kiirtee – võrkturundus.

Asja vastu tõsist huvi ilmutanud kuulajad saavad alles hiljem eravestluses koolitajaga teada, et tegu on Amwayga. Siis selguvad ka olulised pisiasjad – kuni Amway pole siinmail ametlik, peab end võrku ühendama firma Poola esinduses nimega Vebso. Selle tarvis tuleb Poolas asutada firma, mille tulevane teenistus tiksub pangaarvele Poolas. Raha saab siin "sulas kätte" Poola krediitkaardiga. Koolitajad toonitavad veel, et neid asju ajades on tark avalikku tähelepanu vältida. Millegipärast ei mainita, et ametlikke Amway kontoreid on ka lähemal – Soomes, Rootsis ja Venemaal.

Püramiidi tipus Tallinna ärimees

Nagu igasugune võrkturundus, sisaldab see skeem püramiidi elemente ehk suurimat kasu lõikab tipp. Mitu üksteisest sõltumatut infoallikat kinnitas Ekspressile nagu ühest suust, et Eesti Amway tipus troonib sisustusärimees Toivo Rande koos abikaasa Annega. Tallinnas figureerivad eestvedajatena ka kunstnik Regina Lukk-Toompere ning pealinna üks esimesi perearste Sirje End. Tartu tipus istub samuti kunstnik – Kristina Reilenner – ning Pärnus on aktiivseim amwaylane Lea Treufeldt, tema "all" olevat koguni 700 inimest.

Algaja amwaylasena uurin Randelt telefonitsi, kas ta võiks mulle Amway kohta infot anda:

– "Põhimõtteliselt ma sellega ei tegele Eestis. Miks ma peaksin teile sellist infot andma?"

– "Käisin koolitusel, kus öeldi, et teie olete asja maaletooja."

– "Ma ei tea, kes seda räägib – ma ei ole mingi maaletooja. Minu teada liiguvad Amway kaubad siin juba kuus-seitse aastat ja tean, et see piirkond ei ole veel avatud. Eestis äri sellest teha ei saa, turustada ei saa. Tooteid võib iseendale muretseda ja õppida ärimudelit. Mina tulin just Peterburist – tegelen sellega Venemaal, Skandinaavias ja Euroopas, aga ma ei taha, et te selles kontekstis mu nime mainite, see on vastuolus Amway reeglitega.

Eestis seda propageerida ei ole mõtet, kuni siin firmat ei ole avatud. Mis sellega äri tegemisse puutub, siis seda võin ma teile kohe öelda, et kui keegi siin sellega tegeleb, tuleb seda taunida!"

The second rule of the Fight-Club:

YOU DON’T TALK ABOUT Fight-Club!!!**

500 eestlast õppusel Venemaal

Mullu novembris käis Eesti Amway tuumik Peterburis Gorki-nimelises kultuurimajas "äriehitamise" seminaril. Süsteemi staarid, edukad võrgupunujad, jagavad usukoosoleku laadi üritustel nõu, kuidas hiigeltulusat äri ajada. Eks Peterburi tuli meie seebiklubil oskusteabe järele sõita seetõttu, et siin ei saa "kapist välja tulla". Koos Rande ja kompanjonidega käis Eesti rahvast tookord Neevalinnas seitse bussitäit, kokku ligi 500 inimest! Tänavu 22. jaanuaril ilmutas end Peterburis sarnasel seminaril kõigi Eesti amwaylaste super-ülaliin ehk tõenäoline Rande värbaja Hans Nusshold. Kutselt Nussholdi esinemisele loen, et mehe kuusissetulek on üle 4,5 miljoni krooni!

1959. aastal alustanud Amway aastane käive on täna seitse miljardit dollarit. Tegu on maailma suurima virtuaalkaubamajaga. Äri tugineb klientide ostuharjumuse ümberkujundamisele. Kaubamajas käimist asendab käsipost – tooted tuuakse koju kohale.

Mida rohkem tellid, seda suurem boonuspunktide arv. Punktidest tekivad omakorda allahindlusprotsendid ostmisel. Kui võtad aga kätte ning aitad kaubamajal tooteid teistelegi müüa ehk värbad tarbijaid, hakkad saama vahendustasu.

Suur raha tuleb mängu, kui allahindlusprotsent ületab 21. Amway on lühend sõnapaarist American Way ja ületarbimiskultuuri sünnimaal tiksuvad kliendile amway-punktid isegi bensiini tankides.

Värbamist varjab ärikoolitus

Laias ilmas levitab "eksklusiivset kaubamaja" kaks ärikoolitusfirmat. InterNETi-nimelise ettevõtte arvel on kolmveerand Amway esindusi maailmas, sealhulgas Põhjamaade piirkond.

Oma harusid ajab ka Network 21. See firma sai hiljuti Rootsi ajakirjanduses võtta, sest sektantlik metoodika inimeste värbamisel ning süsteemis hoidmisel murdis isegi rootslaste paljukiidetud põhjamaise sallivuse. Härra Nusshold kuulub Network 21 juhtkonda.

Eesti amway-koolitajad kasutavad oma asja ajamisel samuti Network 21 võtteid. Miks muidu sosistab raha hääl mu kuklas: "Pead lugema 15 minutit päevas Kiyosaki raamatut. Pead kuulama Network 21 kassette ja CDsid (millel on seminaridel lindistatud edukate amwaylaste kihutuskõned).

Loetut-kuuldut pead regulaarselt arutama oma all-liinidega. Neid nõnda koolitades hoolitsedki oma äri edenemise eest. Sinul all-liinina on kohustus oma sponsori (värbaja) õpetusi uskuda, muidu sinu äri ei edene. Amwayga mitte liitunud inimeste juttu ära usu. Nad lihtsalt ei tea, millest räägivad!"

Välja mu peast, kurivaim!

Seebiklubi trügib Soome

Mullu märtsis vallutas Amway Venemaa. Enne ametlikku avamist nähti tõsist vaeva, et varasemate aastatega ebaseaduslikult tekkinud müügikanalite kraanid kinni keerata. Sellegipoolest valitses avanädalal registreerumispaanika – tuhanded salavõrkude pidajad "tulid kapist välja". Soomes ametlikult Amway veebipoodi pidav eestlane Taavet Vool oletab, et sama kavalust plaanib ilmselt ka meie seebiklubi. "Kahjuks ei ole "ülevalt poolt" all-liinidele öeldud, et ametlikul registreerumisankeedil on kohustuslik vastata küsimusele, kas oled varem Amway võrku teinud. Kui vastad jah, tuleb vastata, kus oled võrku teinud. Sellele järgneb uurimine ja kui see piirkond oli sinu võrgutegemise ajal kinni, siis määratakse sulle sanktsioonid, kuni ärikeeluni."

Taavet seletab, et ei vastanutel tuleb oma võrk jällegi nullist üles ehitada, sest kõiki allharusid esialgses järjekorras uuesti registreerima sundida on võimatu. "Sponsor ei pääse ka kuhugi, tema pead ankeedil ju samuti ära näitama."

Eesti amwaylaste seas on Vool halvas kirjas, sest hoiatas siinset seebiklubi, et asi on Eestis seadusevastane. Ta levitas ka sellesisulist kirja Amway peakorterist Michiganist.

Vastukäiguna Voolule seadis meie seebiklubi tänavu eesmärgiks Soome vallutamise. Jaanuari esimeseks nädalavahetuseks kutsuti seminaridele Helsingisse "kõik "katjuušad" korraga tuld andma". Sõjaretoorikast pulbitseva e-kirja olid signeerinud Toivo ja Anne Rande. Postskriptumis lisas Kristina Reilenner, et kõigi gruppide Soome kontaktid tuleb edastada temale või Reginale, "et kasutada ülaliinide potentsiaali välismaal".

Amway purustab pere

Irooniline, et Amway piibliga sarnaselt kujunes USAs bestselleriks ka Amwayd petuskeemina avav uurimus. Äripaljastuste kõrval hoiatab selle autor, endine edukas amwaylane Eric Scheibeler, et võrgus siplevad inimesed ei pea suure raha nimel paljuks ka oma pere karile ajada.

Vähemalt üks pere on ka Eestis Amway tõttu laiali läinud. "Mees nägi meie kooselu vaid Amway nimel töötava ühisettevõttena," kurtis Ekspressile anonüümsust palunud naine. Tema arust saavad Amwayga rikkaks ainult piirkonna esimesed liitujad. Tema eksmehele jagub "uuest äriprojektist" vaid kulusid – sõit koolitustele ning punktisumma nimel igakuine toodete ost 2500 krooni eest.

* Kaklusklubi esimene reegel: Sa ei räägi kaklusklubist!

** Kaklusklubi teine reegel: Sa EI RÄÄGI kaklusklubist!

D. Fincheri tarbimisühiskonnakriitilisest filmist "Fight-club"

Kuidas süsteem toimib

* Tellid iga kuu ise 2500 krooni eest Amway tooteid ning värbad järgmisi samas mahus ostjaid, kes omakorda asuvad järgmisi endasuguseid värbama.

* Sinu värvatutest moodustuva võrgu käibest arvutab Amway sulle allahindlusprotsenti, nagu hulgilaole.

* Kui su võrk tarbib üle maksimaalse allahindlusprotsendi, maksab Amway mõne protsendi sinu võrgu käibest sulle palgaks – see justkui mittemillegi tegemise eest saadav raha ongi kõigi amwaylaste eesmärk, ühtlasi konks, millega rahvast võrku püütakse.

* Ideaaljuhul piisab, kui oled enda alla liitnud 103 püsiostjat või sarnasel põhimõttel edasimüüjat.