22.08.2008, 00:00
Emersoni heliarsenal annab klahvide turmtuld
Rokkmuusika ajaloo üks tuntumaid klahvpillivirtuoose Keith Emerson (63) ei tahaks oma legendaarse Moogi sündi ja Hammondi orelita üldse lavale minna.
Mister Emerson, tere ja väga lahe, et Eestisse mängima
tulete.
Mul endal on ka väga hea meel selle kontserdi
üle, sest me ei ole kunagi varem teie kandis käinud.
Millist muusikat kavatsete Tallinna kontserdil esitada?
Kas kuuleme ka Emerson, Lake & Palmeri asju, lugusid Nice’i ajast
või klassikalist klaverimängu?
Kindlasti
kuulete palju seda muusikat, mida kirjutasin koos Nice’ga ja muide, ma
kasutan ikka veel samu klahvpille, mida mängisin Nice’i ja Emerson,
Lake & Palmeri ajal. Kuid mul on täienduseks väga erilised
muusikud. Marc Bonilla – kitarr ja vokaal, Travis Davis mängib bassi
ja Tony Pia on löökriistadel.
Kõik mu bändi
liikmed on väga erilise kogemusega. Nad on mänginud igasugust
muusikat ning nende pagas aitab ka minu esituse veelgi progressiivsemaks
muuta.
Muidugi me mängime muusikat oma uuelt plaadilt, mis on
väga-väga proge, järgib vanu Emerson, Lake & Palmeri ning
Nice’i traditsioone, kuid samas liigub nendega võrreldes edasi.
Meie repertuaaris on mõned ELP asjad, samuti mõned
tükid 60ndatest. Aga see kõik kõlab mõnevõrra
uuemas vormis. Ma mõtlen, et isegi paremini kui tol ajal,
eelkõige tänu sellele, et tehnika on nii palju uuenenud. Igatahes
loodan, et see kuulajatele meeldib, kui me kohale jõuame.
Kui suur meeskond teil kaasas on?
Ma
sõidan koos oma bändi ja saatemeeskonnaga. Saundimehi on mul kaks,
Keith Wexler ja Marc-André Berthiaume.
Ja toote
kohale oma suurejoonelised klahvpillisüsteemid?
Kindlasti võtan kaasa algupärase Moogi süntesaatori ja
orginaalse Hammondi oreli. Need on alati minu muusika kõlaline keskpunkt
olnud. Aga lisaks on meil kaasaegsemat tehnikat eri firmadelt, alates Korgist
ja lõpetades Yamahaga. Tänapäeval on klahvpillimängijatel
lihtsalt nii suured võimalused oma saundi suuremaks kasvatada.
Te olite laval ka Led Zeppelini taasühinemiskontserdil
läinud aasta detsembris, kui koos Yesi meestega esitasite Aaron Coplandi
majesteetliku “Fanfare for the Common Man”.
Kuidas see
juhtus?
Asi oli selles, et me kõik oleme plaadifirma
Atlantic muusikud ja kontsert oli pühendatud Atlanticu endisele
presidendile Ahmet Ertegünile. Tulu läks kõik temanimelisse
heategevusfondi. Keegi esinejatest sentigi raha selle kontserdiga ei teeninud
ega tahtnudki teenida. Mängisime Ahmeti auks, kes meie meelest oli maailma
parim plaadikompanii president.
Igatahes oli väga hea meel
mängida seal koos Chris Squire ja Alan White’iga Yesist ning Simon
Kirke’iga Bad Companyst. Meil oli ka vägev puhkpillisektsioon abiks.
See oli päris suur üritus.
Kõige sobivam lugu seda
kontserti avama oligi minu meelest just “Fanfare for the Common
Man”. Omal ajal oli see Emerson, Lake & Palmeri suur hittlugu.
“Fanfare for the Common Man” on ju ainult
üks teie klassikatöötlustest, näib et olete nende seadmist
täiega nautinud?
Jah, mulle meeldib klassikat
adapteerida, kuid meeldib ka näiteks džässilugusid mängida ning
muidugi omaenda muusikat esitada. Muide, viimasel ajal olen Ameerikas kuulanud,
kuidas klassikalised pianistid mängivad koos orkestriga minu
klaverikontserti, seda mis oli Emerson, Lake & Palmeri albumil
“Works”.
Tegelikult mängime oma praeguse
bändiga ka sedasama klaverikontserti, aga oleme sellest
mõnevõrra rokilikuma seade teinud.
Miks
asusite omaenda vana
head lugu töötlema?
See klaverikontserdi viimane
osa kõlab tõepoolest nagu tüüpline rokkmuusika. See on
mõnes mõttes kättemaks või puhastumine – kui ma
suudan omaenda klassikapalast rokki teha, siis arvan, et tulen toime ka teiste
klassikalugude töötlemisega. Kõik see aeg olen
töötlusi teinud Coplandi, Šoštakovitsi, Mussorgski jt
teemadest, nüüd mõtlesin, et miks mitte sedasama teha ka
omaenda muusikaga. See ju ongi üks progeroki eesmärke, et asju
arendatakse edasi.
Kuulate heameelega ka praeguse
progerocki lipulaeva Dream Theaterit?
Jaa, loomulikult.
[Dream Theateri klahvpillimängija] Jordan Rudess on mu väga hea
sõber, ehkki me ei ole kunagi koos midagi mänginud. Ühe korra
olen ka ise Dream Theateri kontserti kuulanud, see oli küll väga
vali!
Jordan Rudess kaverdas oma sooloplaadil teie
üht tuntumat lugu “Tarkus”?
Ta tegi
sellega väga head tööd. Tunnen end alati väga meelitatuna,
kui teised muusikud minu lugusid mängivad. Olgu siis Rudess või
keegi muu. Üks klassikapianistist Jaapani daam, Aki Kuroda tegi
väga-väga hea klassikatöötluse “Tarkusest”,
tasub üles otsida ja kuulata.
Olete ka Bob Moogi
fondi juhatuse liige. See mees ja tema süntesaator on teid läbi aja
väga palju mõjutanud?
Bob oli võluv,
humoorikas ja muidugi innovatiivne mees. Teda tunda ja temaga väga
lähedalt koos töötada oli mulle suur au. Ta nägi, kuidas
tema leiutis üle maailma levis ja seda hakkasid kasutama väga paljud
kuulsad muusikud, nii et tema töö ei kao, vaid jääb
alatiseks. Ja Moog kõlab täna täpselt sama hästi kui
vanasti.
Ilma Moogi sündi ja Hammondi orelita ma lihtsalt ei
tahakski üldse lavale minna. Ehkki jah, võin ka lihtsalt akustilist
klaverit mängida, kuid siiski on kogu minu arsenal see, mis annab helide
turmtuld ja sellega on fantastiline mängida.
Mida
arvate tänapäeva digitaalsetest süntesaatoritest?
Muidugi ma kasutan ka digitaalseid süntesaatoreid, ent nad ei oma
siiski nii olulist kohta.
Mõned keelpillihelid ja muud
taolist teen nende abil. Digitaalsed süntesaatorid on imelised asjad, aga
teate, nendega ei ole võimalik asendada algupäraseid instrumente.
Kuid nad on abiks, et saavutada seda suurt, võimast kõla, mida
olen otsinud juba alates 60ndatest.
Nüüd kui oleme 2000.
aastates, ma arvan, et inimesed tahavad kuulda originaale, aga
täiendatuna uue tehnoloogiaga, mida kasutab kogu muusikatööstus.
Kuid me mängime kõike, mida te lavalt kuulete, otse. Midagi ei ole
ette programmeeritud, ainult mõned väga pisikesed momendid.
Mida peate oma karjääri kõige tähtsamaks
tööks?
Kõik, mida olen teinud. Kui ma ei
ole millegagi rahul, siis ma lihtsalt ei avalda seda. Ma naudin kõiki
erinevaid muusikavorme ning mul on olnud õnn mängida koos nii
paljude fantastiliste muusikutega. Omaenda lood meeldivad mulle ka kõik,
aga igaüks ise põhjusel.
(Keith Emersoni usutlus toimus
telefoni teel.)