1995. aastast USAs elav 30aastane pärnakas Tõnis Kasemets on uskumatu järjekindluse ja vähese meediakära saatel rühkinud oma suure eesmärgi poole. Veel kukesamm on jäänud, siis on ta peaaegu kohal. Champ Car vormelisarjas nimelt. Peaaegu aga seetõttu, et Tõnist tundes ei rahuldu ta kindlasti lihtsalt kohaga stardirivis. Alustanud 1998.aastal vormel-Ford 2000 rahvuslikus sarjas, jõudis ta 2000. aastal USA amatööride meistritiitlini. Järgmised kolm hooaega võistles Tõnis juba väga edukalt sama klassi USA meistrivõistlustel (ehk profisarjas, nagu sealmail öeldakse). Kolme hooaja saagiks jäi viis etapivõitu ja viimasel aastal üldkokkuvõttes neljas koht. Tänavu osales Tõnis Kasemets esimese eestlasena vormel-Toyota Atlanticu meistrivõistlustel. Tegemist on sisuliselt USA vastega Euroopa vormel-3le. Rahapuudus ei võimaldanud täishooaega kaasa teha. Seetõttu valis Tõnis osalemiseks sellised rajad, kus oleks võimalik „sähvatada“. Sähvatus tuli Road Americal, kus õnnestus lõpetada viiendana ja mis veelgi tähtsam – välja sõita Toyota Atlantic klassi rajarekord. Tegelikult polnudki selles midagi üllatavat – Tõnis on suutnud Road Americal püstitada rajarekordid kõigis vormelisarjades, kus ta on osalenud.

Tõnise esinemised jätsid USA tippspetsidele nii sügava mulje, et teda kutsuti järgmisel päeval Champ Cari rahvusvahelist teleülekannet otse-eetris kommenteerima ning kõige krooniks järgnes hooaja lõpus Dale Coyne'i kutse Champ Cari testile.

Kasemets kiirem kui Albers

Tõnis ei ole kunagi tahtnud võidusõiduautoga lihtsalt sõita. Oli see siis veel 90ndate algul Eestis kardiroolis või möödunud kümnendi keskel Opel Lotusega Euroopa meistrivõistlustel võisteldes, eesmärk oli ikka  k i i r e s t i  sõita. Selleks tuli aga hirmsasti vaeva näha. Tuli jõuda selgusele, mida ja kuidas vormeli juures seadistada, et auto kiireks saada. Nüüd, peale seitset hooaega USA vormelisarjades, on Tõnis kindel, et põhitõed kehtivad igal pool ühtmoodi. Olgu see Opel Lotus või Champ Car. Seetõttu ei rahuldunud ta Sebringi rajal kahepäevasel testil lihtsalt ringitiirutamisega, vaid hakkas kohe autot enda maitse järgi ümber sättima. Võistkond oli õnneks ääretult koostööaldis. Neid üllatas meeldivalt, et Tõnis teadis täpselt, mida ta soovis muuta ning tehtud ümberseadistused tõepoolest toimisid. Talle endale avaldasid kõige enam muljet auto pidurid ja kaelale mõjuvad jõud. Testile eelnenud nädalatel tegeles Tõnis küll spetsiaalselt füüsilise ettevalmistusega, kuid ikkagi said kaelalihased ootamatult palju vatti. Pidurdusmaad olid sisuliselt sama pikad (või õigemini lühikesed) kui Toyota Atlanticul. Ometi on Champ Car palju raskem ja tippkiirus üle 300 km/h Atlanticu 270 vastu. Eriline nauding oli aga kiirendustel 750 hobujõu taltsutamine (Atlanticu mootoris peitub 250 “hobust”). Seejuures pole Champ Cari autodel erinevalt vormel 1st mingit veojõukontrolli, ainult gaasipedaali vajutava jala ja istmiku sujuv koostöö. Veidigi hooletum gaasivajutus lõpeb paratamatult piruetiga.

Kahepäevase testi aegade põhjal oli Tõnis veidi kiirem samal ajal Walker Racingu autot testinud DTMi staarist hollandlasest Christian Albersist. Sellega tõestas pärnakas endale, et suudab Champ Cari roolis päris korralikult toime tulla. Mida on väärt võrdlus Albersiga, selgus nädal hiljem. Siis teatati, et Albersist saab 2005. aastaks Minardi F1-võistkonna esipiloot.

Tõnis aga kavatseb tuleval aastal kaasa teha Toyota Atlanticu täishooaja ja lõigata kasu iseenda algatatud Champ Cari teste puudutavast reeglimuudatusest. Toyota Atlanticut on aastakümneid nimetatud oluliseks hüppelauaks Champ Cari vormelisarja, paraku pole see hüppelaud viimastel aastatel eriti hästi toiminud. Nüüd käis meie mees välja idee, et testidel Toyota Atlanticu piloote kasutavad Champ Cari võistkonnad võiksid saada lisatestipäevi (testipäevade arv on rangelt piiratud). Nii tabatakse kaks kärbest ühe hoobiga. Tippsarja võistkonnad saavad hea ülevaate peale kasvavate pilootide potentsiaalist ja samaaegselt järgnevateks võistlusteks paremini tehnikat ette valmistada. Tõnise idee kiideti heaks ja Atlanticu-reegel hakkab tuleval aastal kehtima.

Mis on Champ Car?

Maailma tuntuselt 2.-3. vormelisari. Etapid USAs, Kanadas, Mehhikos ja Austraalias, varasematel hooaegadel ka Saksamaal, Inglismaal, Brasiilias ja Jaapanis.

Meistriteks on tulnud Juan Pablo Montoya, Jacques Villeneuve, Cristiano da Matta, Michael Andretti, Emerson Fittipaldi.

Praegu on suurimad staarid Paul Tracy, Sebastien Bourdais, Jimmy Vasser, Justin Wilson.

Teleülekandeid saab vaadata Eurospordist.

2,65 liitrised V-8 turbomootorid (750 hj) tarnib Ford, rehvid Bridgestone, kiirus kuni 240 miili tunnis.