Raha äralangemise põhjus seisneb tõigas, et võrreldes euroliidu keskmisega on Eesti statistiliselt juba liiga rikas. Ühtekuuluvusfondi abi on määratud põhiliselt riikidele, kelle rahvuslik kogutoodang jääb alla 75 protsendi Euroopa Liidu keskmist taset. Ka alla 90 protsendi taseme olijail on veel võimalik midagi saada.


Rahandusministeeriumi välissuhete asekants­leri Kalle Killari sõnul on Eesti kogutoodangu tase juba praegu umbes 73–74 protsendi juures Euroopa Liidu keskmisest (Eurostati prognoos 2008. aasta kohta on siiski 71 protsenti – EE).


Üle 75 protsendi kerkib Eesti ilmselt lähiaastate jooksul – siin avaldab mõju näiteks ka Horvaatia tõenäoline liitumine, mis ELi keskmist alla kisub.


Võimalik, et lepitakse kokku mingi üleminekuperiood ning Eestile antav abi sellest fondist ei lõpe järsult ja korraga, vaid väheneb teatud aja jooksul. Selliselt on toimitud varem piiri ületanud “vana” Euroopa riikide, näiteks Portugali, Hispaania ja Kreeka puhul.


Samas rääkis europarlamendi saadik ­Tunne Kelam (IRL) hiljuti Brüsselis ajakirjanikele, et Eesti ametnikud on juba teatanud Euroopa Liidu esindajaile, et Eesti võib üleminekulahenduse küsimisest ka loobuda, mispuhul Eesti ei soovi pärast ettenähtud piiri ületamist Ühtekuuluvusfondist enam üldse raha saada.


“Niisugune seisukoht muidugi Euroopa Liidu esindajatele meeldib ja näitab Eestit rahvusvaheliselt heas valguses, kuid siin on mõtlemise koht,” leiab Kelam.


Ekspressi poolt sellise avalduse kohta fakte täpsustades selgub, et jutt Ühtekuuluvusfondi rahast loobumise kohta pärineb Euroopa Parlamendi regionaalarengu komisjoni delegatsiooni kohtumiselt Tallinnas Toompeal Riigikogu liikmetega, mis toimus tänavu 28. aprillil.


Kohtumisel osalesid teiste seas kaks Eesti europarlamendi saadikut, Kelam ja Toomas Savi (Reformierakond), ning hulk Riigikogu liikmeid eri parteidest. Eurodelegatsiooni juhtis bulgaar­lane Evgeni Kirilov.


Üritus kujunes Eesti ametnike ettekannete kuulamiseks. Kelami sõnul rääkisid Ühtekuuluvusfondi rahast loobumisest rahandusministeeriumi ja siseministeeriumi ametnikud.


Rahandusministeeriumi asekantsler ­Killar, kes pidas üritusel eurorahade kohta ettekande, väidab aga Ekspressile, et Eesti poolt rahast omal soovil loobumise jutt on täielik arusaamatus. “Sellist valikut kindlasti ei ole, kas raha küsida või mitte küsida,” räägib ta.


Samas ütleb Killar, et kõik see, mis alates 2014. aastast Euroopa Liidu toetusrahaga toimuma hakkab, on väga lahtine. “Me võime siis hakata vähem raha saama, aga ei pruugi.”


Kohtumisel samuti esinenud siseministeeriumi regionaalarengu osakonna juhataja ­Priidu Ristkok ütleb, et tema Ühtekuuluvusfondi rahast loobumisest ei rääkinud.


Endine rahandusminister Taavi ­Veskimägi (IRL) leiab, e t pärast 2014. aastat Ühtekuuluvusfondi rahast ilmajäämine on Eesti puhul täiesti tõenäoline. Ilmselt tuleb selles osas eraldi kompromisside otsing, nagu Euroopa Liidu varasemategi rahajagamiste puhul.


“Kuid et mõni riik vabatahtlikult Euroo pa Liidu fondide rahast loobunud oleks – sellist pretsedenti Euroopa Liidus ei ole,” kinnitab ta. “Üldse, sellise otsuse saaks teha ainult Riigikogu.”


Kõrvuti Ühtekuuluvusfondiga on ELis veel hulk teisi abifonde, mille toetused Eestile tõenäoliselt igal juhul jätkuksid.

Eesti on varsti liiga rikas

Rahvuslik kogutoodang võrreldes Euroopa Liidu keskmisega, 2007

Luksemburg

285%

Iirimaa

147%

Holland

132%

Austria

129%

Rootsi

126%

Taani

124%

Belgia

120%

Soome

120%

Suurbritannia

119%

Saksamaa

115%

Prantsusmaa

110%

Hispaania

105%

Itaalia

102%

Euroopa Liidu keskmine

100%

Kreeka

98%

Küpros

92%

Sloveenia

90%

Tšehhi

82%

Malta

77%

Portugal

74%

Eesti

72%

Slovakkia

69%

Ungari

64%

Leedu

61%

Läti

61%

Poola

55%

Rumeenia

40%

Bulgaaria

38%

 

Allikas: Eurostat