F3 tiitel võib, aga ei pruugi Asmeri edasi viia
“Ma tean Eesti hümni peast ja ma ei taha seda
jälle kuulda,” kirus juuli keskel Inglise võidusõitja
Sam Bird pärast seda, kui Marko Asmer pälvis Brands Hatchi etapil
esimese ja kolmanda koha.
Asmer on Briti F3 tänavuse hooaja
ülekaalukas staar. Nädalakiri Autosport märkis küll, et
võistluste kohtunik Dale Wells pidi eestlasele tema liiga agressiivse
sõidustiili tõttu paar korda märkusi tegema, kuid Asmeri
ülekaal osutus nii suureks, et konkurent Stephen Jelley tunnistas juba
kesksuvel, et võib eestlase kinni püüda ehk vaid siis, kui
Markot tabab katk...
Sel nädalavahetusel sai Asmer hooaja
kümnenda võidu ja meistritiitli. Eesti meedia arutab
tõsiselt, kas Asmer pääseb vormel-ühte. SL
Õhtuleht avaldas esmaspäeval tema foto kõrvuti
superstaaride Nelson Piquet’, Ayrton Senna ja Mika Häkkineni
omadega.
Statistika ütleb, et aastatel 1986–2006 Briti
meistriks tulnud 21 mehest jõudis edasi vormel-ühte vaid 9.
Maailmameistriks tuli neist üks, eespool mainitud soomlane
Häkkinen.
Viimane selles nimekirjas on 2001. aasta meister
Takuma Sato. Jaapanlasest sai BAR-Honda vormel-üks tiimi liige kohe F3
tiitli võitmisele järgnenud hooajal.
Seevastu 1996.
aasta meistril iirlasel Ralph Firmanil kulus kuus aastat, enne kui ta
vormel-ühte jõudis. Kogu vahepealse aja elatus iirlane kihutamisest
vähetuntud vormel-Nipponi tšempionaadil.
Asmeri
tänavune võiduprotsent on hea: 50. Kuid see ei tähenda mitte
kui midagi. Briti F3 sarja parima tulemuse sõitis välja 1994.
aastal taanlane Jan Magnussen – tema pani 18 sõidust kinni koguni
14, mis teeb võidusuhteks 78 protsenti! McLaren võttis noormehe
kohe oma palgalehele. Esialgu testijaks, kuid 1995. aastal sai taanlane
võimaluse osaleda ka ühel võidusõidul.
Debüüt lõppes kümnenda kohaga. Magnusseni talent ei
löönudki kuninglikus klassis särama. Ei aidanud ka
ülekolimine Stewarti meeskonda. Taanlane võistles veel 24
GP-sõidul ja kogus terve karjääri jooksul vaid ühe
punkti. Praegu võistleb Magnussen Taani kohalikus turismiautode sarjas
–sel nädalavahetusel võitis ta just Jyllands Ringenil peetud
etapi.
Briti F3 sarja viimasest viiest meistrist on kõige
lähemal vormel-ühes võistlemisele Nelson Piquet jr. Ta on
praegu Renault’ võistkonna testsõitja ja võib saada
tuleval aastal võistluspiloodiks. Ülejäänud neli on aga
sellised, kellest lai avalikkus pole midagi kuulnud.
Põhjusel, et nad pole jõudnud tipptasemele.
Asmeri
tiitlivõit on kahtlemata supersaavutus ja F1 meeskonnad oskavad
seda hinnata. Praegu vormel-ühes osalevast 22 sõitjast on
vormel-kolmes võistelnud 19 meest, 7 on tulnud eri tšempionaatide
meistriteks. Neist kõige värskem on Spykeri piloot Adrian Sutil,
kes sai mullu viie sõiduvõiduga Jaapani tiitli, võisteldes
muuhulgas Asmeri vastu. Asmer võitis ühe sõidu ja oli
kokkuvõttes seitsmes.
Samas kuulub aga vormel-1 sarja tippu
kolm tegelast, kes pääsesid sinna F3 läbimata: Fernando Alonso,
Kimi Räikkönen ja Felipe Massa.
F3 tiitel on
vormel-ühte edasijõudmiseks väga kasulik, kuid mitte
kohustuslik. Eelkõige maksavad päris tippu pääsemisel
siiski sõiduoskused, rahakott ja head tutvused, aga ka õnn.
Näiteks hollandlane Jan Lammers (1978. aasta Euroopa vormel-3
meister) meenutas hiljuti Autospordis, kuidas ta tegi oma F1 ka
rjääri alguses supertulemuse. Lammers sõitis USA
tänavarajal kehvavõitu autoga välja neljanda stardikoha.
Võistluse katkestas ta küll esimeses kurvis, kuid jäi
kvalifikatsioonisooritusega meeskonnaomanikele meelde. Hiljem kahetses mees
kibedalt, et võttis kohe vastu pakkumise võistelda järgmises
tiimis, sest tolle masinad osutusid veelgi nadimateks. “Parem olnuks
istuda basseini ääres ja oodata etemat võimalust,”
ütles ta oma karjääri kohta.
Briti vormel-3 meistrid 1986-2006 | |
F1 piloodid | pole osalenud F1s |
Johnny Herbert | Andy Wallace |
JJ Lehto | Gil de Ferran |
David Brabham | Kelvin Burt |
Mika Häkkinen | Oliver Gavin |
Rubens Barrichello | Jonny Kane |
Jan Magnussen | Mario Haberfeld |
Ralph Firman | Marc Hynes |
Antonio Pizzonia | Robbie Kerr |
Takuma Sato | Alan van der Merwe |
| Nelson Piquet jr |
| Alvaro Parente |
| Mike Conway |