Mis ajast esindab sinu ettevõte raudteefirmat?

Edelaraudtee: 2001. aasta algusest kuni 2013. aasta lõpuni.

Elron: Alates reede, 3. jaanuari lõunast.

Mitu tundi on sinu firma kulutanud rongivaidlusele?

Edelaraudtee: Tänavu me Edelaraudteele enam tööd ei tee.

Elron: Keskmiselt pool tööpäeva iga päev. Kümneid intervjuusid on andnud ikkagi Elroni juhid ning lõviosa tundidest on kulutanud just nemad. Õnneks on neil hea närvikava, suur pühendumine ning siiras soov kõik õlitatult toimima saada, sh kommunikatsioon.

Kui palju töö eest tasu küsite?

Edelaraudtee: Tavaolukorras ma seda ei ütleks, aga poliitiline spinn vajab samuti teenindamist. Viimasel paaril aastal sain 700 eurot kuus. Siis võttis ettevõtte tööle kommunikatsioonijuhi ja meie roll muutus pigem kaasamõtleja omaks. Tiit Pruuli helistas mulle paar päeva tagasi (kui temani jõudis kuulujutt, et mina olengi see, kes Elronile valed graafikud tegi ja rongijuhile hommikul pudru sisse unerohtu pani, et konkurendi rong ei saaks hommikul õigeaegselt väljuda), tema näiteks ei teadnudki, et meil viimastel aastatel kliendisuhe oli.

Elron: Tasu suurus sõltub kuu lõpuks teostatud tööde mahust. Lepingus on fikseeritud põhimõtted, kuidas tasu arvutamine toimub. Tasu osa tegevuste eest on fikseeritud, osa puhul tunnitasu alusel. Osa kavandatud tegevusi on veel tegemata.

Mis ülesande töö tellija teile andis?

Edelaraudtee: 2001. aastal eduka erastamise kommunikatsioon ja rongliikluse populariseerimine. Juhan Partsi tänusõnad Edelaraudtee tehtud töö aadressil puudutavad mind isiklikult.

Elron: Laiemalt sõnastades on meie ülesanne kriisikommunikatsiooni planeerimine ja elluviimise aitamine. Oleme aidanud koostada tekste ja sõnumeid jne.

Kuidas vastaspool avalikkusega manipuleerib?

Edelaraudtee: Ma ei arva, et Elron kuidagi avalikkusega manipuleerib.

Elron: Loomulikult kaitsevad osapooled oma huve, see on mõistetav. Praegusel juhul on oluline, et erahuvi ei saa prevaleerida avaliku huvi üle. Riik ja Elron esindavad avalikku huvi. 

Mida tegi minister Parts valesti?

Edelaraudtee: Mina oleksin ministri asemel leplikum ja otsiksin lahendusi, mitte ei üritaks kõike jõuga paika suruda. 

Elron: Kuna esindan Elronit (mis on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalas), võib minu vastus kõlada erapoolikuna. Minu meelest pole Parts midagi valesti teinud: uusi ronge oli vaja, dotatsioon peab minema õigesse kohta jne. Võib-olla alahindasid nii Elroni juhtkond kui ka minister Parts avalikkuse tähelepanu ka väiksemate võimalike tõrgete puhul. Pressikonverents ja teavitustegevus oleks pidanud toimuma nädal varem – enne uutele rongidele üleminekut.

Mida tegi minister Parts hästi?

Edelaraudtee: Kodanikuna on mulle sümpaatne see, et Parts proovib, otsib lahendusi, ei seisa paigal ega nõustu stagnatsiooniga. Mina ka ei nõustu.

Elron: Parts on minu meelest aus ja sirgjooneline poliitik. Ta ei ole pead liiva alla peitnud ning on vaatamata isiklikult tema vastu suunatud rünnakutele olnud avatud ja ausalt, ilma keerutamata öelnud, kuidas asjad tema meelest on ja olema peaksid. Ta on asunud rahva poolele, mis ongi tema kohus.

Millal sa viimati rongiga sõitsid, kust kuhu?

Edelaraudtee: Mullu märtsis Tartusse.

Elron: Veidi enam kui aasta tagasi Hollandis, kus käisin avamas Euroopa meistrivõistlusi kabes. Uued rongid olen üle vaadanud, seal ka pressikonverentsi korraldanud, aga liinisõitu veel teinud ei ole. Mulle meeldivad nad väga – puhtad, moodsad, kulumata. Vinged. Hollandi omad jäävad alla. Kulunud. Ja püsti olen Hollandis seisnud peaaegu alati ka siis, kui sõidan 250 km. Ülerahvastatus on Hollandis tavaline, nagu ka ümberistumine,

Milline on teie selle nädala soovitus rongireisijatele?

Edelaraudtee: Kannatlikkust!

Elron: Kõige tähtsam soovitus on: veidi kannatlikkust. Kõik probleemid lahenevad peagi ning tegelikult peaksime uute rongide üle uhked olema. Nad on väga mõnusad.

Kui tõhusa relvana kasutab vastaspool meediat (TV, raadio, ajalehed, sotsiaalmeedia)? 

Edelaraudtee: Mina olen viimane inimene, kes Elroni kommunikatsioonile midagi ette heidab. Alati saab paremini, aga probleem pole ju kommunikatsioonis.

Elron: Kui keegi püüab teist osapoolt sopaga üle valada ja arvab, et see muudab avalikku arvamust, siis ta eksib. Edgar Savisaar on kuldne näide. Teda ei ole võimalik ära kustutada, kuigi tahtjaid on palju. Kujundlikult rääkides on Elroniga sama lugu – kui kõik rongid on kohal, koormus hajutatud ja sõidugraafikud paigas, hakkavad Eestis rongiga sõitma ka need, kes ei mäletanudki, et Eesti rongiliiklus olemas on.

Kas praegune rongivaidlus on eelmäng mõnele suuremale vaidlusele? Näiteks praaminduses.

Edelaraudtee: Ei ole siin mingit vaidlust. Tagantjärele klaaritakse ja juhitakse teemat oluliselt vähemolulisele.

Elron: Eesti kodanikuna leian, et avaliku huvi võidukäik peaks jõudma ka praamindusse. Loomulikult. Rahvas ei taha kunagi, et keegi rikastub tema arvelt. Selles mõttes on Elron kindlasti Eesti rahva võit.

Millega võib lõppeda Juhan Partsi ja Vichmanni vaheline tüli?

Edelaraudtee: Koolivennad lepivad varem või hiljem. Kui inimesed Toompealt ära tulevad, siis nad muutuvad rahulikumaks.

Elron: Kas see tüli ongi, pigem mäng – poliitika ja äri kokkupõrge. Ma ei usu, et mehed üksteise peale viha peavad, ikka mõistavad. Vahel tundub, et mõni meie konkurent, kes halvustab n-ö riigikapitalismi, püüab endale tööd tekitada sellega, et õhutab oma kliente võitlema asjadega (nt riigi vastu), millesse nad isegi ülemäära ei usu.

Kas Parts peab tagasi astuma?

Edelaraudtee: Jube kahju, et keegi seda oktoobris kirjutatud lugu ei lugenud.

(Ekspress avaldas sügisel Kubitsa loo “Eestis algab riigikapitalismi ajastu”, kus ta küsis, kas minister Parts ei ole kordagi tulnud mõttele ise ära minna.)

Elron: Ei pea. Eesti ühistransport peaks olema rahvasõbralik ning lähtuma avalikust huvist. Siin on veel teha küll. Ka mainitud praaminduses. Kindlasti on ta seisnud õigete asjade eest, millele on viidanud ka mitmed tunnustatud ettevõtjad, nt Indrek Neivelt.