Mullune MM-sari oli üks kõigi aegade igavamaid. Loodetud kolme mehe mõõduvõtt kujunes Sébastien Loebi sooloks. Kolmandat järjestikust tiitlivõitu ei seganud isegi käeluumurd, mis jättis ta neljast viimasest etapist eemale. Marcus Grönholm suutis prantslasele vaid paaril korral tõsiselt vastu hakata, Petter Solbergi lootused kustusid hapra auto ja poolpiduste rehvide koostöös. Hooaega kokku võttes nentisid paljud vaatlejad, et hullemaks minna enam ei saa. Paraku saab küll, aga õnneks ei pruugi.

Grönholm võtab kõik?

See paistab hetkel kõige tõenäolisem. Ford Focus WRC oli läinud hooaja lõpul kindlasti kiireim auto. Ka "lastehaigused" näisid olevat välja ravitud, mida kinnitab 27aastase vaheaja järel võidetud markide MM-tiitel. Nõrgad kohad peaaegu puuduvad, kui Grönholmi ajuti ettetulevad kummalised sõiduvead kõrvale jätta. Mida aga teevad konkurendid?

Loeb on Monte Carlos taas rivis, ehkki mitte sajaprotsendilises vormis. Igivana Citroën Xsara WRC asemel stardib ta esimest korda uhiuue C4 WRC roolis ja taas tehasemeeskonnas. Kui Loebi vigastus võistlustulemustele sisuliselt ei mõjunud (markide tiitel oleks ilmselt niigi Fordile läinud), pani see ometi C4 arendamisele kõva põntsu. Esialgu plaanitud start Walesis jäi ära ja keegi ei tea, milleks masin on võimeline.

Suuri tegusid pole vähemalt esialgu oodata Subarult. Esimesed kolm rallit peavad Petter Solberg ja Chris Atkinson läbi ajama mulluse autoga, alles Mehhikos tuuakse rajale 2007. aasta Impreza. Lisaks vahetas Subaru rehvitarnijat, tagasitõmbunud Pirelli asemel kasutatakse edaspidi BF Goodrichi toodangut. Põhimõtteliselt võib seda lugeda plussiks, ent kohanemisraskused pole välistatud.

Suzuki WRCsse

Üldise põnevuse huvides parim lahendus oleks see, kui Ford pisut "lonkaks", uus Citroën oleks vanaga samal tasemel ning uued rehvid annaksid ka Subarule uue hingamise. Siis saaks tänavu näha kolme maailmameistri mõõduvõttu, mis mullu olemata jäi. Meeskonnakaaslastelt võib ohtu karta vaid Loeb, Dani Sordo on vähemalt asfaldil talle võrdväärne vastane. Fordi ja Subaru teised numbrid Mikko Hirvonen ja Chris Atkinson võivad ajuti hiilata, kuid enamat ei luba neil ei võimed ega tiimipoliitika.

Manufacturer Teami kategoorias üles antud Kronos (Citroën), Stobart ja Munchi's (mõlemad Ford) on põhimõtteliselt erameeskonnad, kes võitlevad "suurte poiste" laualt langevate palukeste eest. Näha saab veel ka Škodasid ja Mitsubishisid, kuid kogu sarja neid üles pole antud.

Sama kehtib Suzuki kohta. JWRC-sarjas hiilanud Suzuki tuleb Soome rallil esimest korda välja WRC-autoga. Pikka ettevalmistusaega arvestades peab seda võtma äärmiselt tõsiselt. Kui mitte tänavu, siis 2008. aastal kindlasti.

Alt ära, eestlased tulevad!

Juunioride sarja üles antud 17 sõitja hulgas pärineb tervelt 3 Eestist (rohkem pole kuskilt!). Endale juba nime teinud Urmo Aava (number 32) ja Jaan Mölderi (36) kõrval osaleb seal esimest korda ka Aigar Pärs (42). Kõigil kolmel on sõiduriistaks Suzuki Swift S1600. Kaasa teeb ka mullune maailmameister Patrick Sandell, uustulnukatest väärib tähelepanu veel leedulane Vilius Rožukas.

Ka pole enam tegu maailmameistrivõistlustega. Sarja nimetusest kadus sõna World (maailm), ametlikult on see nüüd FIA Junior Rally Championship ehk JRC. Põhjus: vähene startijate hulk meretagustel etappidel.

Tehnilistest uuendustest on tähtsaim R3-autode starti lubamine. Need on kuni kaheliitrise mootoriga A-rühma masinad, mis tänu piiratud ümberehitustele on tublisti odavamad Super 1600 autodest. Praegune maailmameister Sandell stardibki Renault Clio R3ga. Juuniorid mõõdavad esimest korda jõudu kolmandal MM-rallil Norras. Mis viibki jutu muudatustele kalendris.

Superally lendas prügikasti...

.. ja tõsteti sealt uuesti välja. Suvel otsustati, et vihatud superally-reegel kaotab tänavu kehtivuse. Lõpptulemuse saab kirja vaid see, kes ka tegelikult finišisse jõuab. Korra katkestanud sõitja võib järgmisel päeval küll rajale naasta, kuid üldjärjestuse punkte enam püüda ei saa. Konkurentsi elavdamiseks saavad iga võistluspäeva kolm paremat lisapunkte (vastavalt 3, 2 ja 1). Paraku mõtles FIA viimasel hetkel ümber, piirdudes vaid pisikosmeetikaga. Edaspidi antakse esimese läbimata kiiruskatse eest kümme trahviminutit, teise eest null ning kolmanda ja iga järgmise eest viis.

MM-etappide arv (16) ei muutunud, kuid Küprose, Türgi ja Austraalia ralli lendasid valitute hulgast välja. Asemele tuli teine taliralli, mis sõidetakse Norras vaid nädal pärast Rootsi etappi, kruusaralli aprilli algul Portugalis ning novembrikuus peetav Iirimaa ralli, kus kihutatakse ülimalt kitsastel ja kiiretel asfaltteedel.

 

Ralli nagu õnnemäng

  • Monte Carlo ralli (RMC) on omal alal samasugune dinosaurus nagu Wimbledoni turniir tennises. Tänavu peetakse RMC 75. korda, esimene võitja selgus juba aastal 1911. Tollal oli tegu tähesõiduga, kus Euroopa eri paigust startinud võistlejad Monte Carlos kokku said ja seejärel omavahel selgitasid parima. Muide, 1930. aastatel oli üks stardipaiku ka Tallinn.
  • 1997. aastast alates tähesõitu enam ei toimu ning võistlusradagi muutus tundmatuseni. Tänavu on legendaarsed katsed mereäärsete Alpide Ardéche'i ja Vercors'i piirkonnas võistlusprogrammis tagasi ning üle hulga aja kihutatakse ka pimedas.
  • Peaaegu kogu võistlustrass kulgeb tegelikult Prantsusmaa teedel. Monacosse jõuavad võistlejad alles laupäeva õhtul ning pühapäeva hommikul peetakse Monte Carlo tänavatel publikukatse.
  • RMC on põhimõtteliselt asfaldiralli, kuid tänu kiiresti muutuvatele oludele võrreldakse seda tihti Monte Carlo sümboliks saanud kasiinoga. Tüüpiline probleem: millised rehvid valida, kui 30kilomeetrine katse on muidu kuiv ja puhas, kuid kõrgemal mägedes kahe kilomeetri ulatuses lumega kaetud?
  • Tänavu püsib Alpides temperatuur 5-7 plusskraadi peal ja lund napib. Üllatuste eest aga pole kaitstud keegi - mullu viis must jää rajalt just RMC kolmekordse võitja Sébastien Loebi.