Hannes Tamjärv: Koolis peab toimuma täisvereline elu!
Levinud on koolide reastamine eksamitulemuste järgi. Ja sama levinud on
vaidlus selle üle, kas nii tohib teha või ei. Kes on nimekirjas
eesotsas, ütleb, et selline pingerida on hea. Kes on tagaotsas, see
ütleb, et nii koole reastada ei tohi. Minu arust tohib küll. Tuleb
ainult märgata, et mis iganes üksiku tunnuse järgi koostatud
pingerida on ühekülgne. Nii ka see.
Eksamitulemus on oluline,
aga kui arvatakse, et see on ainuke asi, mida hinnata, on ikka väga kuri
karjas.
Koolis pole tähtsad mitte ainult teadmised, vaid ka
nende teadmiste kasutamise võime ja oskus ning väärtused,
mille alusel neid teadmisi edaspidi kasutatakse. Mina tunnen küll ka
rõõmu, kui ma vaatan, et Rocca al Mare kooli õppetulemused
on head. Aga selle kõrval peab olema veel kaks asja: a) et inimestel
oleks oskust oma tarkusega midagi peale hakata; b) et nad selle juures
õnnelikud ka oleks.
Kool ei tohiks olla koht, kus
valmistutakse ainult ülikooli astuma. Kooliõpilased on ju täie
jõuga elavad inimesed. Kool peab keskenduma millelegi hoopis laiemale
kui kitsas ainetund. Mida koolis peale õppetulemuste veel hinnata? No
astu sisse ja vaata, kuidas seal koolis elatakse. Kuidas on omavahelised
suhted, milline on stressi tase, kui palju vaba loovust õpilastest
välja voolab. On veel väga vara Rocca al Mare kooli puhul hinnata
tulemust. Aga kui ma kuulen ülikooli õppejõu arvamust, et
Rocca al Marest tulnud tudengid on küpsed ja tasakaalus inimesed, julgen
ma teha järelduse, et oleme oma koolimõtlemises õigel teel.